Logica Difp.
l.
De natura Dialellictl.
Eciam calis dicitu, quia fides neceífario pecit eui–
denriam formalem credibilitatis rerum fidei, qnod
neceífariurn eíl:, ve fidei aétus exerceatur, quod adeo
verum eíl:,vc P.Suarez opere de rriplici vircute theo-
1ogica,difp+feét.J.
§.8.
ha:c proferat: exiíl:imo nul–
lum hominem pra:bere verum,
&
perfeaum affen–
fum fidei Chriíl:ianre, niG prius aífequarnr, vel pani–
cipet hanc euidemiam credibilítatis.
Deinde, quia etiam fides petit euidemiam forma–
lem ceíl:ificanrem,in primis DD. fidei, quíbus imme–
diare reuelata fuir doétrina fidei, quod ica necdfario
peticur
a
Caier.
2..
l..
q.
I
7
l.
arr.
f.
&
qua:íl:.174. arr+
vt
dic~t
hanc enídenciam illis foiífe neceífariam,
vt
poífent
e(fo
conuenienci modo Doétores fidei.
'
141
Prxrerea quia fides gratis data femper exornamr
fermone fapienrice,vr
mm
diíl:inéle,& perfeéte inrel–
ligar
&
apprehendac res fidei, vc poilic eas alios do–
cere,
&
non folum poffic fidei doéhinam propo!1ere
ílmpliciter, fed etia'ln ex illa multas vericares recon–
ditas elicere , & perfuadere ac propeerea poCfe per
caufas
vel
altiores raciones díuina myíl:eria explica–
re,& fermone fcíe.nrire,vt racíonibus namralibus, vel
exemplis fide,m explicare poffit,
&'
qux contra obic–
ciuntur,foluere.
1
•P·
Pro peer has ením mulrns excellentias fidei voca-
tur fides euídéns él:quinalencer,quod adeo verum
efr,
vt: fcientia abfolme vocemr, fopienria, & .vHio nun–
éupetur,quo 1ndicatur in
fcript~rafi<lem
habere hanc
euidenciam, vt patee ex cap.19. Job
;fiio quiaRedem-
.
ptor mem
viuit,vbi
fecundum diétum Diui Auguílini.
lib.18.
de ciuicate. c.47, & omnium Doétorum com–
muniter verbo,/cio, fignificaeur fides Iob. alibi voca–
eur hrec fides viíio, ve Ioannis
8.
Abrahamexultauit,
vt ·videretdiemmeum,vidit,&gauijeu
efl,&
Ioannís
12.
quod viditgloriam Dei,
&
Loqur-ttUI
efl
de eo,
loan nis
r.
c'anoni. cap.
f.
vocatur fcienria
;flirnt#, quoni4m/iiit-U
Dei
venit,
&
dedit
wobü
fliemiam,
vt cogno.f'"4mus
11erttm
Deum,
&
fimm in vero
filio
eim.
Alibí mulcis in
loeis
fapiencia vocacur, qui bus indicerur (qu.od iam dixi–
mus) éíl'e nimirum euidencem fidem, falcem a:quiua·–
lenrer.
J
4
l
Theologia aurem fcholaíl:ica eciam haber euiden–
tíam a:quiualentié?:,quia 1.vt aic D.Th.omas.
quzfl:.
r.
arr.
f.
incorpore haber cercirudfnem ex lumine diui–
na: fidei,& fcicntia:: qure decipi non poteft/ecundum
d~gni.ratem
vero materia:, quia ifia fciencia eíl: prin–
ctpaliter de his ,qua:
foa
alricudine rarionem mrnf–
ce~du~e,
vnde quia Theologia nicitur principiis,
&
ª.mcults fidei, fcientia,atque cuidentia Dínína, ab il–
ltfque
tanqua~n
a
principiis in Theologiam deriuacur
lumen,& cerc1cudo excellemior cercírndine ornninm
fcienriarum,
&
cum ex alio capice ex illis principiis
p~r
verarn formam,
&
figuram mediante perfeél::o
d1fcurfu nicentc: eciam fcepiílime principi1s euidenci–
bus
naturalibus, deducic íuas concluGones, qure per
fuam perfeétionem cercicudinis,& excelíencire érqui–
'.Jal~n~
demoníl:racionibus naturalibus,imo fuperant
l1l
.1p!a
~errirndine,
ideo dicitur Theoldgia babere
en1dent1am xquiualenter,& per conrequens dicenda
eíl:
fpeculatiua .
In
his amem, in quibus Theologia
probabilirer procedi c, non dicirnr fpeculariua, (ed
pocius dicenda
é!l:
con fideratiua , ve feétione fe–
quemi po:rebic: ex qui bus coníl:ae euidenria nofl:ra::
concl.uíi~nis,
quod fpernlario,
feu
ratio fpeculariui
confttmnur emdencia ,
íiue
formali, fiue requiu.a–
lenrer.
- -H
Solum ením reíl:at incellicrendum, quomodo co-
g~ofcenda
lit
diuiGo illa cele"bris in femenria noíl:ra
f~tenrí~
in
~pecnlatinam ,
& praéticam, quia
fi
fcien–
tt.a
~onnen1tur
cnm fpecul aciuo, vidernr non reél:e
d1u1di.
1
45
Ad hoc brellicer dico, fcienciam diuidi in fcien-
t
iam
purc
fpeculatiuam, id efr, quamihil haber p::a·
, ltica: coanicionis,vt efr metaphyíica:& in fcienciam,
qua:
no1~folum
fpeculaciua eft, fed etiam babee
ra–
tionern praética:, ve efr medicina, Logica, &c. expli–
cacur hoc exempl0, intelligens enim vt fic diuidinu:
in incelligentem omnino,& pure fpirimalem vc funt
Deus,& Angelus;& in incelligentem mixcurn e;i¡: cor-
pore,& fpirim,vc
eíl:
hamo.
. .
.
Eciam poteíl: declarari hoc exernplo d1u1lioms
fpiritus> quam faciunt ipíi aduerfarij; díuidnnt enim
fpiritum
ve
lic in fpiritum purum,
&
ornnino aél:ua–
lem, ve efi Deus ; & in fpiritum non purum,
&
pure
aétualem , fed admixcum pocemialicate,
vt
eíl
fpi–
ricus creams.
SECTIO VLT.
Argumenta aduerfariorumfoluuntur.
A
D primum arcrumencum refpondeo primo con–
cedendo
mai~rem
abíoluce ; .fecundo diftin–
guendo illam ;
funt
diíl:inétre raciones fpecificre pro–
pria diíl:inltione iunll:a cnm oppoficione, qua non
poffim in vna eademque encicate coniungi, nego;
fonr
raciones fpecifica: qua:: ve aliquo modo diíl:in–
étce· coníl:icmmcur racionibus efféncíalibus forma–
licer difünétis , concedo.
Ad
minorem refpondeo
negando illam. Iterum negacut ptobatio ipíius mi–
norís, fcilicer quod n,on decur alía ratio
in
fcientiis.
Nam primo dacur euidentia,
&
cerricudo per quas
raciones coníl:icuirur fcicmtia in eífe fpeculaciua:,
&
in hoc conuenit [ciencia fpeculatiua cum praétita,
quia nulla fcientia eíl:
ita
praética ve non
lit
etiam
fpeculariua
~
quod granes aurhores afferunt, damr
eriam direélio,
fen
ratio .regulan di , & operandi,
&
per hoc forro alicer coníl:imicur ratio praética,
&
di–
íl:inguicnr ab fpeculariua racione adhuc
in
cadem
indrnilibili (ciencia,
&
inrelleél:u. Pra:rerea
dacur
fi
íl:ere ,
&
ha:c racio coníl:i cuit fpeculariuurn
pu–
rum.
Ad fecundum refpondeo negando antecedens,
147
nam Meraphyfica non ideo abfolurc efr fpecula.tiua
quia fiíl:ic,
fed
quia abfoluce,
&
íirnplicicer cfr c.o–
gnofciriua rei,euidenci ,
&.
refolurorío modo pene–
trando ipfam per principia,vel effeél:a iplius; in alío
fenfo doteíl: dici abfolute fpeculatiua,id efr pure fpe–
culariua fine aliqua racione praxis,
&
tune
ideo ab–
foluce eíl: talis ,quia nihil habet prall:ica: cognitionis,
&
in hoc fenfu bene poteíl: coníl:icui per .Gíl:ere, quia
cum ratio puricacis
lit
conceptus negariuus, non ob-
efr ,
quin
negacione coníl:irnarur, vnde non colligi–
tur fpeculatiuum
v1:
fic
de
quo loquimur quarenus
abíl:rahir
a
puro)
&
non puro coníl:itui in e.ffe talis
racione íiíl:endi, feu negatione praxis, íicut non bene
•valet ; vínurn pururn, vt pururn coníl:icuicur nega-
1
tione adrnixrionis: ergo eadem coníl:ituitur vinum
ve vinum.
Ad tertium refpondecur negando rnaiorem,
non
14S
enim eíl: neceffarium qnod omnis all:us inrellell:us,
vel
íir
praaicu·s , vel fpeculatiuus, quia incer
pra~
éticllm,
&
fpeculatiuum damr medium, narn fpe–
cul;:nio vt íic ,,vt ex notabili conftat, non efr cogni-
tio qurecumque íiíl:rns, fed
qure
efr euidens cogni..
tia veritaris penetrando rem per propria princi-
pia
&
effeéh illius, quia oíl:enfum efr, fpeculatio–
nem eífe exaél:am , inrenrámque , id efr rnaxime
attenram cognirionem , fecundum illud B.ernardi
lib.
2..
de
coníideracione, cap.
1.
vbi íic ait ; fpe–
culatio efr intenta, arcentáque ad inueíl:igandum
cogiratio ' fumpta metaphora
a
cognitione fpe-
\Clllationis ,
&
non poreíl: p.erfell:e eífe calis , ni{i
:. íic
cognitio rei euidens penetrando ·principia.
&