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~o

Logica

Difp.

I.

cuiélentes concluúones, quod efr demontlratiuc

pr~~

cedere: fed Logica,

ve

pai:et.

ex.A:riftotel~,

habet

eu~dentia & demoníhabilia prmc1p1a ex qu1bus decluclt

cuide;tes conclufiones, quibus demonílrat.'

~um

ef–

fentiam demoníl:racionis ,

&

proprieraces ilhus, de

quibus in aétu

lignato~

nulla alia (ciencia, pra:ter. Lo_–

gicam

~gir;tt:m

de

perfeéh,&

re~a figu~a fyllog1f~1:ergo in Log1ca

concurm~t o~nma re~u1qta

neceífa–

ria ad veram rationem fc1enbz ex Anfrotele.

Secundo probacur; de racione [ciencia!

e~ euid~n-

12

tia,

&

certitudo formalis,

&

obieél:iua, fed

m

Log1ca

datur vtraque ratio proprie: ergo Logica eíl: propric

fciemia. maiorem quoad

euide.nri~m

lic

p~ob~,

pofi:.

ca de certirudine aél:urus : difünébuum fc1ent1z, vt

fic provt abfirahit

a

creara, & increata, ab intuitiua,

&

ah>firall:iua refpeüu opinionis, aut fidei eft euiden–

tia; fed difünél:iuum formalicer,

&

cifencialiter (cum

fir

confüruriuum elfentialicer,

&

formaliter, ídem

enim eíl, ve aic Ariíl:oteles', coní1irnciuum eífenciale

alictJÍUS vltimum,

&

difl:inltiuum

a

quo}ib_et alío:

Vt

v.gr.

quia rationale efi: coníl:imtiuum vlcimum ho–

minis, eíl: diílinéliuum illius

a

quolibet alío :

)

efi de

imrinfeca ratione, cuius eíl difrinüiuum : ergo eui–

dencia> qure huiufrnodi eíl:, ell de intrinfeca racione

fcienti~.

Ha:c fecunda maior lic probatur: quia ha:c

eíl: adrequaca diuiíio habitus intelleltiui in fcien–

tiam, fidern,

&

opinionem; [ed in nullo alio vltimo

diíl:inguitur Ccientia

a

fide

&

opinione' prreter cui–

dentiam: ergo. Hzc vltirna rninor probacur; nam

non diíl:ipguitur in difcurfu, quia in Dee dacur fcien–

tia .,

&

,in Beatis /qua: fcientia beatifica dicicur ,

&

non eft difcurliua. Neque

a

fide diuina diftinguimr

in fupernaturalitace, quia Ccientia in

fu

Ca

per fe eft

fu-.

pernaturalis; neque in ratione obielH matcrialiter

fompta, nam ídem obieltum rnateriale potcfi: eífe

fciencire,

&

fidei, vt Deus

r~fpeél:u

[ciencia: beatifi-

ca:;& refpeltu Fidei Catholicz.

Et

fi

dicas, licet alicui fcienciz conueniac.euiden-

23

tia, non tamen omni.

14

Contra : •1uia illz

fcienti~

non cuidenrts conue.

niunt in racione habitus non euidentis; fed illa ra–

tio habicus non euidemis, vt lic, non diíl:inguitur in

aliqua racione

a

racione abfiraél:a

a

fide,

&

opinione,

quia illa ratio abílraél:a ell etiam ratio habirns non

euidentis; fcd rnaximum inconueniens ell, quod ra–

tio abíl:ralta

a

fcientiis ,

DOD

difünguatur

a

raciq.ne

~bfhalta

ab habitu fidci,

&

ab habitu opinionis, qua:

na inrer, fe diílanc ; ficuc maximurn effet inconue–

niens, quod ratio abíl:raél:a

a

lapidibus,

&

ratio ab–

frraél:a ab hominibus nullo modo dífi:inguerenmr:

ergo ne hoc inconueniens fequatur, dicendum elt,

omnem,

&

quamcunque fcientiam eífe euidentem,

ita

V[

immediata ratio abfrralta

a

fcientiis

fit

habituS

euidens, quod non habet ratio abftraél:a

a

fide,

&

ab

opinione.

'

2

5

Sed demus , aliquam fcientiam non eífe

euiden~

c~m,

nihilorninus

(j

in aliquo habicu euidentia repe–

nrur, neceífario dicendum eft, -talem habitum

e{.fe

fcientiam; quia euidenria, vt eaidencia non reperi–

tur extra habitum fciencificum : verbi orada licer

b

v~r~m

6_c quod .ººn.omne

a~imal r~fpiret,

ve pifcis,

1

111h1lommus fi m aliquo fub1elto vmenti reperiarnr

ref

pir~tio,

neceffario dicendum eft, tale fubieél:um

viu.ens

~ffe

anii:1al;quia refpiratio non reperirur extra

lamudmem ammalis.

26

Minor pra:cipui fyllogifini tic probatur; quia, vt

ex notabilr coníl:ac, nihil aliud elt cuidentia, ni

li

.manifc.fiatio

veri~a~is.

fub _claro lumine principio

rum, id eíl:

co~nmo 1llu~1n~ta

luce

princip~orum

P~.netran?o rat1~nem,

vt mmtentem talibus princi

pus ;.fed m

Lo~1ca .dantu~

multre cogniciones huiuf–

mod1 : ergo mator ipCa emdcntia euidenrior ,

&

cla-

De

ndtura

DialeEiic~.

rirate clarior eíl:; nam ideo hrec cll euidentia

in

Me–

rhaph.yíica; homo poceíl: fieri

a

Deo, quia

h~c

ve–

ri tas cognofcirur penetrando duo eius principia

fub

claro lumíne illorum; nimirum,. horno eíl: aliquod

po ffibile,

&

Deus poteíl: omnia poilibilia: ergo co–

gnicio vericatis, &c.

Minor, in qua eíl: rora difficulr¡is,

fic

paret, quia 27

in Logica darur cognitio fyllogifrni in

Barbara,

&

in

Dt¡tr~,

(

cognofcendo, eífe reél:am ram formarn,

&

fi–

guram,

quam

mocfum, &c. } illuminaca clara luce

eorum principiorurn,

fcilicetdicid& omni,

&dici de

mtllo

;

&

quiefont eadem vni tertio,

&c.

&

per redu-

é:t

ionem ad irnpoilibile penetrar reél:e Logicns perfe–

Etionem form<E fyllogiíl:icre fub clara luce illius prin·

cipij,

impojfibile efl, ídem effe,

&

non effe,

penerrando,_

(jUÜd

coca ratio i!lorum fyllogifmomm inniricur

illts

principii.s : ergo. ltem quód definitio dcbeat con–

uerci cum definico, cognofcitur dernoníl:ratiuc fob

claro lumine huius principij;

omne quod efl ídem ad..

&;qume cum alio, conuertititr cum illo•

. Prcrterea conclnfiones Dialeél:ica! domonílrantur

18

in Logica, íicuc in Philofophia

Philofophic~:

nam

ficut hrec efl demonílracio,

quod conflat corpore,

&

animo rationali efl homo;

íic fyllogifmus conftans ex

pra:rniffis enidentibus reüc difpolitis in modo,

&

figura eíl: euidens, & fcientificus:fy llogifrnus topicus;

quia confiar probabilibus

3

efr probabilis, vel qui con–

íl:at vna probabili,

&

alcera euidenci non eft

euid~ns,

quia conclulio fequicur debiliorem parcem: ergo in

L<igica datur euidencia.

Vlcimo; quia demoníl:ratio eífentia: demonfira·

29

tionis in altu lignato eíl: vera demoníl:ratio

s

fed bree

eíl: propria

Logic~

, quia nulla alia fcientia de elfen·

tia dernonfirationis vr lic,& in aélu fignato agic, nili

Logica~

quia

dl:

eius obieél:um accributionis,vc poíl:-

ea videbicur: ergo. Irem demoníl:ratio, qua: det!ion–

firat hunc fyllogifrnurn elfe dernoníl:raciuu rn;

omni~

" horno eíl: ani'mal rationale; fed Petrus el.t horno:

ergo Petrus ell animal rationale:

v.gr

. omnis fyllo–

gifinus conílans figura, materia, & forma euidenti

efl: dernoníl:racio,

&

euidens : fed hic fyllogifmus

confiar figura, materia,

&

forma euidentibus : ergo

eíl: euidens,

&

dernonfrratio ; ídem efi: quando dicir,

omnis demonftrati.e efl: fyllogiíinus euidens,& fcien-

. cificus; (ed omnis fyllogifmus conftans rnaceria,for–

ma,

&

figura euidentibus,

&

fecundum regulas Lo–

gica: difpofitis efr demoníl:rario: ergo ornnis huiuf–

modi fyllogifmus efr fcientificus,

&

euidens.

Et

G

dicas ,

1

iíl:am cognitionem non eJfe Lo- 30

gicam. ,

Contra: qub demonftratio formalicer, ve talis -3

l

eíl:,

&

demonflrario effencire dernoníl:rationis ira e

Logicre facultatis , vt cocus líber de poíl:eriori refo..

lutione confumacur

1n

rraétatione dernoníl:rationis

fcientifica: per foas caufas ,

&

principia intrinfe–

lca, vbi daca opera,

&

latiffimc de hoc agit Logica:

{ergo.

l

Prreterea;quia

fi

ad aliquam pertineret fcientiam, 32

1

~aximc

ad Philofophiam, vt rnalc ait Smiglelius:fed

;Philofophus nunquam agic data opera,

&

in aliquo

1

traél:atu de demonflracione in altu 'fignato, demon-

fhando, quid

1ir

demonfiratio,

qu~

fine proprietates

de1rnmíl:rationis, quomodo facienda lit demonftra–

tio,

v1

Logica agir; Philofophus enim tancurn con

li–

dera e vel motum, vr talis eíl: , vel ens fub racione

mobilis;atqui demoníl:ratio formaliter,

&

quaccnus

caufa fciencia: eíl:'

&

difiinguitur

a

fyllogifrno ropi–

co,

&

elencho,

e quacenus, vr)lic innitirur princi–

piis intrinfecis,

dt'ci

deomni,

&c. non efr mocus,

Y-C

talis formalirer, neque eíl: ens fob racione mobilis:

lergo non perriner ad Philofophiam.

.'.

r

De euidencia habirnali fic demonílrarnr, nimimrn 33

, ,

quod