~o
Logica
Difp.
I.
cuiélentes concluúones, quod efr demontlratiuc
pr~~
cedere: fed Logica,
ve
pai:et.
ex.A:riftotel~,
habet
eu~dentia & demoníhabilia prmc1p1a ex qu1bus decluclt
cuide;tes conclufiones, quibus demonílrat.'
~um
ef–
fentiam demoníl:racionis ,
&
proprieraces ilhus, de
quibus in aétu
lignato~
nulla alia (ciencia, pra:ter. Lo_–
gicam
~gir;tt:m
de
perfeéh,&
re~a figu~a fyllog1f~1:ergo in Log1ca
concurm~t o~nma re~u1qta
neceífa–
ria ad veram rationem fc1enbz ex Anfrotele.
Secundo probacur; de racione [ciencia!
e~ euid~n-
12
tia,
&
certitudo formalis,
&
obieél:iua, fed
m
Log1ca
datur vtraque ratio proprie: ergo Logica eíl: propric
fciemia. maiorem quoad
euide.nri~m
lic
p~ob~,
pofi:.
ca de certirudine aél:urus : difünébuum fc1ent1z, vt
fic provt abfirahit
a
creara, & increata, ab intuitiua,
&
ah>firall:iua refpeüu opinionis, aut fidei eft euiden–
tia; fed difünél:iuum formalicer,
&
cifencialiter (cum
fir
confüruriuum elfentialicer,
&
formaliter, ídem
enim eíl, ve aic Ariíl:oteles', coní1irnciuum eífenciale
alictJÍUS vltimum,
&
difl:inltiuum
a
quo}ib_et alío:
Vt
v.gr.quia rationale efi: coníl:imtiuum vlcimum ho–
minis, eíl: diílinéliuum illius
a
quolibet alío :
)
efi de
imrinfeca ratione, cuius eíl difrinüiuum : ergo eui–
dencia> qure huiufrnodi eíl:, ell de intrinfeca racione
fcienti~.
Ha:c fecunda maior lic probatur: quia ha:c
eíl: adrequaca diuiíio habitus intelleltiui in fcien–
tiam, fidern,
&
opinionem; [ed in nullo alio vltimo
diíl:inguitur Ccientia
a
fide
&
opinione' prreter cui–
dentiam: ergo. Hzc vltirna rninor probacur; nam
non diíl:ipguitur in difcurfu, quia in Dee dacur fcien–
tia .,
&
,in Beatis /qua: fcientia beatifica dicicur ,
&
non eft difcurliua. Neque
a
fide diuina diftinguimr
in fupernaturalitace, quia Ccientia in
fu
Ca
per fe eft
fu-.
pernaturalis; neque in ratione obielH matcrialiter
fompta, nam ídem obieltum rnateriale potcfi: eífe
fciencire,
&
fidei, vt Deus
r~fpeél:u
[ciencia: beatifi-
ca:;& refpeltu Fidei Catholicz.
Et
fi
dicas, licet alicui fcienciz conueniac.euiden-
23
tia, non tamen omni.
14
Contra : •1uia illz
fcienti~
non cuidenrts conue.
niunt in racione habitus non euidentis; fed illa ra–
tio habicus non euidemis, vt lic, non diíl:inguitur in
aliqua racione
a
racione abfiraél:a
a
fide,
&
opinione,
quia illa ratio abílraél:a ell etiam ratio habirns non
euidentis; fcd rnaximum inconueniens ell, quod ra–
tio abíl:ralta
a
fcientiis ,
DOD
difünguatur
a
raciq.ne~bfhalta
ab habitu fidci,
&
ab habitu opinionis, qua:
na inrer, fe diílanc ; ficuc maximurn effet inconue–
niens, quod ratio abíl:raél:a
a
lapidibus,
&
ratio ab–
frraél:a ab hominibus nullo modo dífi:inguerenmr:
ergo ne hoc inconueniens fequatur, dicendum elt,
omnem,
&
quamcunque fcientiam eífe euidentem,
ita
V[
immediata ratio abfrralta
a
fcientiis
fit
habituS
euidens, quod non habet ratio abftraél:a
a
fide,
&
ab
opinione.
'
2
5
Sed demus , aliquam fcientiam non eífe
euiden~
c~m,
nihilorninus
(j
in aliquo habicu euidentia repe–
nrur, neceífario dicendum eft, -talem habitum
e{.fe
fcientiam; quia euidenria, vt eaidencia non reperi–
tur extra habitum fciencificum : verbi orada licer
b
v~r~m
6_c quod .ººn.omne
a~imal r~fpiret,
ve pifcis,
1
111h1lommus fi m aliquo fub1elto vmenti reperiarnr
ref
pir~tio,
neceffario dicendum eft, tale fubieél:um
viu.ens
~ffe
anii:1al;quia refpiratio non reperirur extra
lamudmem ammalis.
26
Minor pra:cipui fyllogifini tic probatur; quia, vt
ex notabilr coníl:ac, nihil aliud elt cuidentia, ni
li
.manifc.fiatio
veri~a~is.
fub _claro lumine principio
rum, id eíl:
co~nmo 1llu~1n~ta
luce
princip~orum
P~.netran?o rat1~nem,
vt mmtentem talibus princi
pus ;.fed m
Lo~1ca .dantu~
multre cogniciones huiuf–
mod1 : ergo mator ipCa emdcntia euidenrior ,
&
cla-
De
ndtura
DialeEiic~.
rirate clarior eíl:; nam ideo hrec cll euidentia
in
Me–
rhaph.yíica; homo poceíl: fieri
a
Deo, quia
h~c
ve–
ri tas cognofcirur penetrando duo eius principia
fub
claro lumíne illorum; nimirum,. horno eíl: aliquod
po ffibile,
&
Deus poteíl: omnia poilibilia: ergo co–
gnicio vericatis, &c.
Minor, in qua eíl: rora difficulr¡is,
fic
paret, quia 27
in Logica darur cognitio fyllogifrni in
Barbara,
&
in
Dt¡tr~,
(
cognofcendo, eífe reél:am ram formarn,
&
fi–
guram,
quam
mocfum, &c. } illuminaca clara luce
eorum principiorurn,
fcilicetdicid& omni,
&dici de
mtllo
;
&
quiefont eadem vni tertio,
&c.
&
per redu-
é:t
ionem ad irnpoilibile penetrar reél:e Logicns perfe–
Etionem form<E fyllogiíl:icre fub clara luce illius prin·
cipij,
impojfibile efl, ídem effe,
&
non effe,
penerrando,_
(jUÜd
coca ratio i!lorum fyllogifmomm inniricur
illts
principii.s : ergo. ltem quód definitio dcbeat con–
uerci cum definico, cognofcitur dernoníl:ratiuc fob
claro lumine huius principij;
omne quod efl ídem ad..
&;qume cum alio, conuertititr cum illo•
. Prcrterea conclnfiones Dialeél:ica! domonílrantur
18
in Logica, íicuc in Philofophia
Philofophic~:
nam
ficut hrec efl demonílracio,
quod conflat corpore,
&
animo rationali efl homo;
íic fyllogifmus conftans ex
pra:rniffis enidentibus reüc difpolitis in modo,
&
figura eíl: euidens, & fcientificus:fy llogifrnus topicus;
quia confiar probabilibus
3
efr probabilis, vel qui con–
íl:at vna probabili,
&
alcera euidenci non eft
euid~ns,
quia conclulio fequicur debiliorem parcem: ergo in
L<igica datur euidencia.
Vlcimo; quia demoníl:ratio eífentia: demonfira·
29
tionis in altu lignato eíl: vera demoníl:ratio
s
fed bree
eíl: propria
Logic~
, quia nulla alia fcientia de elfen·
tia dernonfirationis vr lic,& in aélu fignato agic, nili
Logica~
quia
dl:
eius obieél:um accributionis,vc poíl:-
ea videbicur: ergo. Irem demoníl:ratio, qua: det!ion–
firat hunc fyllogifrnurn elfe dernoníl:raciuu rn;
omni~
" horno eíl: ani'mal rationale; fed Petrus el.t horno:
ergo Petrus ell animal rationale:
v.gr. omnis fyllo–
gifinus conílans figura, materia, & forma euidenti
efl: dernoníl:racio,
&
euidens : fed hic fyllogifmus
confiar figura, materia,
&
forma euidentibus : ergo
eíl: euidens,
&
dernonfrratio ; ídem efi: quando dicir,
omnis demonftrati.e efl: fyllogiíinus euidens,& fcien-
. cificus; (ed omnis fyllogifmus conftans rnaceria,for–
ma,
&
figura euidentibus,
&
fecundum regulas Lo–
gica: difpofitis efr demoníl:rario: ergo ornnis huiuf–
modi fyllogifmus efr fcientificus,
&
euidens.
Et
G
dicas ,
1
iíl:am cognitionem non eJfe Lo- 30
gicam. ,
Contra: qub demonftratio formalicer, ve talis -3
l
eíl:,
&
demonflrario effencire dernoníl:rationis ira e
Logicre facultatis , vt cocus líber de poíl:eriori refo..
lutione confumacur
1n
rraétatione dernoníl:rationis
fcientifica: per foas caufas ,
&
principia intrinfe–
lca, vbi daca opera,
&
latiffimc de hoc agit Logica:
{ergo.
l
Prreterea;quia
fi
ad aliquam pertineret fcientiam, 32
1
~aximc
ad Philofophiam, vt rnalc ait Smiglelius:fed
;Philofophus nunquam agic data opera,
&
in aliquo
1
traél:atu de demonflracione in altu 'fignato, demon-
fhando, quid
1ir
demonfiratio,
qu~
fine proprietates
de1rnmíl:rationis, quomodo facienda lit demonftra–
tio,
v1
Logica agir; Philofophus enim tancurn con
li–
dera e vel motum, vr talis eíl: , vel ens fub racione
mobilis;atqui demoníl:ratio formaliter,
&
quaccnus
caufa fciencia: eíl:'
&
difiinguitur
a
fyllogifrno ropi–
co,
&
elencho,
e quacenus, vr)lic innitirur princi–
piis intrinfecis,
dt'ci
deomni,
&c. non efr mocus,
Y-C
talis formalirer, neque eíl: ens fob racione mobilis:
lergo non perriner ad Philofophiam.
.'.
r
De euidencia habirnali fic demonílrarnr, nimimrn 33
, ,
quod