~xfi.
ne i!larum inter
11
Ad confirmationem dico illam argumentationem
clfe bonam,
&
e9idencem,
íi
inferat
vbi~umque
e(fe
talem odorem
&
faporem
e{fe
panem namralicer lo–
quendo fedufo miraculo, quod
a
philofopho
non
ac–
tcmdicur.
J;
Videamus modo quamam
fit
ratio conftitutiua de–
moníl:rationis
a
poíl:eriori , qua
a
demoníl:ratione
a
priori differt :
&
dico ex eo differre, qu<Jd demonfira–
tio
a
priori procedit
a
canfa ad effeé\:um:
a
pofteriori
ah
effeél:u ad ca farn : licue camen ad demonfrratio–
nem
a
priori neceífarinm non eíl:,
ve
rnedium
lic
pro–
prie caufa phylice influens aut policiue : ira ad de–
moníl:rationem
a
pofieriori neceffarium non efl: quod
cffeél:us proprie cal is
fit
a
caufa difünél'us,& poúciuus
&
Gcut in demoníl:radone
a
priori debec caufa cum
effeélu conuerti, ica
a
pofteriori effeétus ab vna caufa
procedere deber ; nam li
a
pluribus poteíl: procedere
tocalicer, non bene infercur ex effeél:u determinara
caufa. Tandem licue in demontlratione
a
priori fuf–
ficiens eíl: caufa mediata connexionem habens cum
effeé.l:u: ita in poíl:eriorí fufficiens
eíl:
effeélus media..
rns connexionem habens cum caufa. Animaduercen–
dum tamen eíl: hanc effe differentiam ,,quod in de–
moníl:ratione
a
priori ex caufa partiali
&
libera non
infercur effell:us: bene vero in demoníl:ratione
a
po–
íl:eriori ex effeél:u caufa partialis, quia etiam cum par...
tiali habet effell:us neceífariam connexionem:
v.g.
quamuis non
lit
bona confequencia: eíl: potencia vi–
fiua, ergo eíl: vifus: nihilominus héEc eíl: bona;eíl: vi•
lio,
ergo potencia viíiua: item non eft bona conCe–
quentia
efr
materia prima: ergo eíl: horno; bona:ca–
men, eíl: horno, ergo haber maceriam primarn: icem
non
eíl:
bona
eíl:
animal, ergo refpirat: bona carneo,
refpirat;ergo eíl animal. Hrecintdligenda
funt
in af–
firmatiua argumentatioae, in negatiua narnque non
tener,vc non valet non reípirac; ergo noneft animal.
Qy
JE
s
T I
o .
1I l.
.
?Je comparatione iOarum inter
fe
?
J
})Rima comparado incer has demonílrationes fieri
potell: in perfeél:ione; in
qua
dubium non eft,quin
demonílratio
a
priori excedat demonftradonem
a
poíl:eriori ; procedit enim ex
caufa~
qucr fecundum fe
priils eíl: :
&
licut fecundum ordinem nacura: effeél:us
procedit
a
caufa; ita cognitio cffettus
a
cognicione
caufre debec procedere non
e
contra , edi hic modus
dcmoníl:randi non
fit
noµis ita noms,
~
frequens,
li–
cue modus domoníl:randi
a
poíl:eriori; nos enim
ab
effeél:u incipimus, quia nobis cognicu ell facilior.
2
Licec vero denfonftratio
a
priori fecundum
r~
pó-
.íl:erior
lit,
non ideo tarnen ratio demoníl:racionis vt
íic eH: analoga re[peé\:u harum demoníl:rationum ,
vt
nonnulli c:xiíl:imarunt;
&
ratio
a
priori eíl: quia pro ..
prie,
&
intrinfece parcicipat rationem demoníl:ratio–
nis in communi demoníl:ratio
a
poíl:eriori,vt vidimus
cap. fuperiori 'qua: eciam indcpendens eíl:
a
demon–
firatione
a
priori,nec enirn affenfus euidens effeél:uum
pendent femper ab affenfo euidéci caufre prius habito.
'
Diuiditur itaque demoníl:ratio in communi in has
-demoníl:raciones canquam in duas fpecies diíl:iné\:as,
lket enim fa:pe tendant ad candem condulionem
probandam , vt cum dicimus ,
Pee
rus ridet , ergo
eíl:
rifibilis; nihilominus quia extrema diíl:iné\:o
modo
vniuntur in medio, ideo diíl:iné\:a
func
in racione de–
monílrationis ; nam in alia vninnuir vt in caufa , in
alia
vt in
effeél:u.
licet enim dure demonílrationes per diuerfa media ad
eandem veritatem obieé\:iuam termi11emur,non
Cunt
eiufdem fpeciei, quia d1íl:inél:o modo tendnnt, altera
per cognitioné caufre, altera per cognitioné effeltus.
Hre vero demonílraciones non
funt
fpecies ato-
$
ma:,
fed fubalrernre continentes
fub
fe demonfiratio–
nes fpecie diíl:inél:as;quod confiar.
Primo,
in demon–
íl:rationibus poíitiuis,
&
negatiuis, qua: proculdubio
incer fe differunt fpecie quia extrema diíl:inétam ha"'
benc vnionem cum medio , atque adeo
&
inrer fe,
v~
quando dicimus: omne admiratiuum efi: rilibile,
Pe–
trus eíl: admiratiuus ;ergo, &c. vel negatiue: oome
quod non
eíl:
admiratiuum non eíl: rilibile , lapis non
eíl:
admiratiuus : ergo &c. In pofrtiua enim argumen-
' tacione politiuc vniuntur Petrus ,
&
rilibilis , (qua:
font extrema) cum medio;in negatiua vero nulla eft
poíitiua vnio,
fed
potius remotio admirntionis, &
riíibilicatis
a
lapide: ergo
ille
modus argumcntáncH
eíl: diaerfus fpecie.
Secundo probatur , quia demon!hatio; qure darur
di
per caufam ada:quatam , remotam tamen, diuerfa
ell:
fpecie
a~
ea, qu.-e dacur per caufarn proximam
t
ergo
dernoníl:ratio propter quid qure conciner piures
hu–
iufmodi dernonílrationes non
eíl:
fpedes
a
coma : an–
cecedens patee: quia in his dernoníl:racionibus diílin–
lto medo vniumúr ex.crema cum medio: in vna enim
demonft:ratione vniuntur immediate cum medio, in
alia vero mediate: voa coníl:at propoíicionibus
pri–
rnis,
&
immediatis, ali a vero mediacís
&
demoníl:ra-
, bilibus; ergo diíl:inguunrnr fpecie in racione demo.n–
ftrationis. Idem amem proportionabilirer dicendnm
eíl:
ii~
demoníl:ratione
a
pof\:eriori tam negatiua
>
qure
fit
ab etfeé\:u ad caufam medi atam,
&
ad
caufam
immediacam.
Communis Dialeéticorum confenfos docet diui-
1
fionem prredilhm,effe adrequatam, ita ve
nu~ium
lit
medium incer has demoníl:raciones, quod probant ex
Ariilot.inhoc c.
1
o.qui
íl:acucns han
e
diuifionem,nul–
lam alterius demonll:rationis m.entionem facir.
Ra–
tione vero probanc, quia qurelibec demoníl:ratio
ne–
ceífario proccdere debet
vel
ex caufa ad effeél:um,
vel
e
concra
l
G
primo modo procedac,dt demonftratio
a
priori;
{i
fecundo
a
pofreriori: ergo nulla alia prrecei:
has dabilis eft.
. Sed ha:c ratio non videmr fufficiens. Primo, quia
ti
bene valet argumenrnm ex eo effeél:u ad coeffeéturn,
vt quando dicirnus . omne riíibile eíl: flebilé, Pettus
cfr
riíibilis:ergo eft
flebitis.
ltem ex' concaufa ad con–
caufam,
vt
quando dicimus quotiefcumque potencia
videndi producit vilionem, eciam producic eam fpe–
cies impreffa, fed potencia videndi modo producit
vifionem , ergo
&
C(\m Ípedes impreffa pr9ducit.
Secundo,
in
hac
d~moníl:ratione:
qure
fuht
requa-
9
lia vni terdo,futit a:qualia ínter fe :
hoec
duo corpora
funt requalia vni tercio: érgo
fum
requalia
int.~r
fe,eít
·vera demonílratio,
&
tamen nec cauía quáre
illa
cot–
pora lint zqnalia elt, quia funt requalia vni certio;ne...
que eíl: effeé\:us
vr
per fe cooíl:at., ergo datur demon·
íl:ratio, qure nec per effeél:um
ad
caufam, nec per cau·
fam
ad effeltum procedir.
4
Nec
obCl:at
quod
Duran.dus oppoGtum doceat
in
1
.qua:Í.
prologi ; ratio namque illius inefficax eG:,pu–
tat enim ornnem affenfum terminatum ad eandem
~onclufionem
elfe eiuf<lcm fpeciei , quod
f~lfum
cft,
Jldeph.
de
Penafiel, Philof.1Óm.l.
Tertio , in demonfrrationibus ducenti1ms ad
itn-
:tó
poffibile,
ve
quando cui negacur hominem eífe ratio..
nalem, ftc arguendum eíl:, horno non.eíl: rationalis:
ergo non efi: admirariuus, fed conceffiíl:i iam homi·
ncm effe ac1miratiuum:ergo fimul c:;oncedis hominem
eífe admiratiuum ,
&
non effe admiratiuum : in his
enim fyllogifmis femper oíl:endirur al.iquid
e1fe
im–
poffibile
ex
aliqua fuppofttione
qure
faét,"'
éft,
vt do•
cet Ariíl:oceles
1.
n
,
cap.2.3.
Propter hrec argumenta quidam defendunt dari
me·
1
t
dium inter illas demoníl:rationes ,
fccl
ne
a
communi
Jdcntia
in
re
gi:a~i
difcedamus.Dicendum
eft,íi
meca·
R
r
phyúce,