Previous Page  516 / 582 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 516 / 582 Next Page
Page Background

./

¡

474

Logica

Difp~V.

&

XI -V.

De

elfeEtibut

Vemonffrationú~

poralis

reprrefemat obieétum corporeum oculis me–

dio

colore ,

&

luce: ergo ex fententia

O.

Thomre de

racione (cien

tia! eíl: euidentia,

cognitio fcilicet

qua=

fic

vilio rei

pra:fentis,

&

confequencer etiam veritas,

&

cenirudo, quia h<Ec

funt

vniuerfaliora; idem do–

cet in ; .diít.3

~·qua:(

1. art.2.

q+ Diuus Auguíl:inus,

nec obfcurc innnit

hanc

fenrenriam

lib. 83.

qu~íl:io­

num

q.48.

&

Epilt.uz.

.

&

llb.

de vera religione c.7.

2.lib.de

doéhina Chriíl.iana,

&

lib+

de Ciuitare Dei

cap.4.

&

5.

ltem

Clcmens Alexandrinus

2.

hb.fl:

rom.

non

longe

a

principio perfpicue cradic quarnor e(fe

imeUeétum , Cenfum, {cienciam ,

&

opinionem , in–

teliigenciz

aurem,

&

fenfoi communem e{fe euiden–

tiam, ha:c :mrem fcilicet incelligendam, & f-cnfum

effe

f~ndamentum

fcientia:.

S

E

e

T 1

o ·

1 I I.

RMioni/nu

nofir1i

fententia proÍlatur.

19

pRimo

ornnibus argumentis quibus

difp: pro~mia­

li

Logicre hanc conclulionem efficaciter probaui,

v 1dete ibi.

.

10

Secundo , quia fcientia vt talis

eíl: ,

&

ql1arenus

.2.1

cíl: cognitio demonfiradua rendir elfentialiter

per

foum effe,

&

per

ordinem tranfcendehtalem

ad

ob–

ieltum fuum media illuminatione clara principio–

nun fuam

lucero

~c

inc elleélualern fpl endorem ta–

li

obieé\:o fciencifico offundens : ergo de racione ta–

Us

fcíencía: e{l: cuidenria ,

&

claritas incelleélua–

lis: anteccdens- eíl: euidens , quia fcienria cendlt

in

obieékum materiJle fub radoüe formali fcibilitatis

propter principia ipfins, quia func obieéh1m

forma;..

le

proprer quod fciencíre: quia cognicio demonílra–

diua non rendic in obieétum materiale

nili

fob

ob ie–

ltis

formalibus propriis v.

g.

non tendit in homi–

nem, quarenus

eít

rifibilis, nifi quia eíl: inrell ig1bilis

fob illa

racione, nam

fi

non eífec inrelligibilis

fub il–

la racione, repugnaret intelligi ab aliqua cognitione:

ergo

repugnarer aliquam inrelleébonem iltum inc el–

ligere : h étc cnim eíl: vis obieéti formalis, ve fine

il–

lo non poffic cognofci obicélum maceriale, fed prin–

cipia illumi natiua fcientiz in ordine ad obieélum

func obieél:um formal e propcer quod, vt craaarn de

prindpiis lacius agecur: ergo fine

princ~piornm

illu–

minatione non poceric fcientia tcndere in fuum obie-

étum, nec cognofcere illud:

Deinde quia fcientia aétualis efi eífcncialicer

con-

clulio,

fed

concluGo eífenti aliccr oricur

a

przmiffis,

& habet

fuum

effe propcer prremilfas,

&

prremiífa:

font

principia; ergo e fl cognirio fui obieél:i propter

principia,acqui principia non fum ne-c:eíl"ariaad fcien–

ciam

nifi m anuducant incelleétum ad obicél:um'

&

non manducunt nili illuminando: ita vt licue fol non

efi neceffarius ad videndurn, nili in quantum

illu–

minac ,

ita

principia intelleél:iua non

fu~t

necef–

faria , nifi

in quanrum illumin atione

foa

clarita–

tcm ingerunt in fcientiam,

&

obieélum ipfius: ergo.

fcientia non tendit in obieélum niíi media illumina–

tione principiorum; & ratio

a

priori

eíl:)

quia fcien–

tia

qn<E, vt

diximus, efi conclulio l'leceffario

eíl:

ef–

femiale confütutiuum dernoníl:rarionis:atqui demon·

ftratio non poteíl: eíl"e fine principiis: ergo fcientia

qure concluíio

eíl: non

potcfi effe

fine

principiis illu–

minantibus:

quod

autem eífentialicer rendar, &c.

~ft

luce meridiana clarius, quia fcientia effentialiter

eíl:

cognitio, arqui co o--oicio' eft tendencia perceptiua ob–

ie~i eífe~t i al i ter) r~d per cep~m

effenrialiter e!t

ad

ob1eél1.1m :

&

Ge

in om ni umte ntenda de eífentia

fc ien~i::e

eíl:

tendenci a

:ab

obie élum: ergo.

1 2

.Prim~

confequenc ia lic p robarnr, qure

fuppolita

cu1deou

demonftrat1one

antec:edentis eft

euH.iens ,

quia de racione eíl"entiali cognitionis dfentialitet

tendentis

Cub

illuminatione lurninoG

eft

claricas,

&

cuiden tia, fed de racione fcient\re aé\:ualis demonfira..

tiuz eíl: tendemia eífentialiter fob illurninatione

'pdncipiorum, qure

funt

luminofa ímmediaca: ergo

de racione fciemire efl:'euidenria

&

claritas : maior

eft

clara, quia

id

quocl

eíl:

fub illuminatione

eo

modo

quo

fub illa

eíl:,

~íl;

illuminatum,

&

clarum v.g. quia

paries eíl:

fub

illuminacione accidentalicer, acciden–

calicer eíl: luminofus:

&

quia Sol ex natura

fu a,

con–

nexione narurali neceffaria eíl:

fub

illuminatione,

eíl:

clarm

ex

natura. fua,

&

lucidus fecundum naturam

fuam, ita ve

~aturalicer

non

feparabilis ab illo lux:

&

quia vilio corporea

eiTentialite~

cct fub illurnina–

tione, eífentialicer eft clara,

&

euidens. ltem quia

fcienda diuina elfentialicer & fub illuminatione, fem

illurninata

a

fe infinito lumine eíl: euidens cffentialí–

ter infinice, & de racione illius

efl

infinita euidentia,

fed

de

ratione fcientire aétualis demonfiratiure eíl:

ef–

fc:

fub illurninatione principiorum,

&

tendere cífen–

tialiter

fub

illa ad fuum obiellum : ergo de racione

eifemiali calis fcientire eíl: euidencia,

&

claritas;

fi._

cut de ratione

fcienri~

Angdica= eíl. clariras, quiA

do

rationc talis fciencia: eíl. illurninario Angelica.

Confirrnatur, quia eo modo eíl c:íl"entia alicuius

.2.3

aé\:us quo fucrit obieéturn formale illius,& ratio eui–

dens eíl:, quia obieél:um formale eíl: fpecifi cariuum

talis aé\:us,

a

quo

fu

mir fuam effenti arn i

pfe ;

&

ita

quia obieéturn formale fidBi ell credibilitas,

&

reíl:i~

rnonium alicuius, qua= ex [e

funt

obfcma ob1eél:a

for–

malia,

aétus fidei e lTentialicer eíl: obícurus, & quia

obiel\:um forrna\e propter

l}UOd

aél:U5 opin.ionis

Cft

rnedium probabile,

&

dubium <le ratione opinionis

eít probabiliras,

&

dubiecas, feu ratio dubia,

&

for–

midolofa,

{ed

ob1eél:um formale propter quod fcien–

ticr

demonfiracrn re efi euidens ,

&

clarurn illurnina-

tumque: ergo de ratione eífenriali fcientire

eft

clari–

tas,

&

euidencia paret

h~c

confequentia, quia omne

q uod accipit fcientiaab obieéto forrnali ell elfentiale

fcicncire, fed fcientia aétualis accipit ah obieéto for–

rn ali euidentiam, quia ornne quod formaliter

~rti·

net

ad

cogno fc1bilir acem in ob1eé\:o quacenus cognof–

cibile eíl. ab

aliqna

Ccientia refonditur in fcientiam,

ita ve calis fcientia induat ralem rationem obieéH–

uarn, fed euidentia peninet formaliter ad obieétum

fciencire, quatenus illuminacurn eíl

a

principiis,

licut

probabiliras perrinet ad rationem formalem obieél:i

opinionis,

&

obCcuriras

ad

rationem formalem obie–

lti

fid ei ; ergo euidentia rcfundirur

in

fcientiam

ab

obieé\:o : ergo eíl: elfentialis fcienciz, quia quidquid

refunditur ab obiell:o in fcientiam, vel furnitur in ip–

(a

ab obieéto formali , eíl: eíl"emiale [cienriz vt

de

fe

patee. Et ratio

a

priori efi: quia euidentia fcientia:

eíl: euidenria pcrceptiua

obi~él:i,

nam cota

ratio

eui–

denciz

in

fcientia eíl: ve percipiat fcientia ciare,

&

cuidenrer veritatem obielti : ergo talis euidentia efl:

tendencia,

&

ordo tranfcend ent:;llis

ad

obieélun,

pa–

ree coníequentia quia ordo tranfcendencalis adreqna–

te

coníl:irnit fcientiam

fub

omni radone qua tendit

ad

obieé\:um~&

ratio eíl: quía non tendit ad obieaum

formalirer

&

neceíl"ario ni

ti

per cendentiam fpecifi–

catiuam , & e!fentialem , cum cendentia t'ormalis ad

obiell:um

&

neceífaria fcientia:

6t

ad effendale fpecÍ··

ficatiuum calis fcicntire; atqui tendentia fpecifk atiua

cíl: ordo tranfeendenralis : ergo cuidcntia eíl: ordo

tranfccndcncalis ,, licue ratio ·pcrcipiendi

in fcienria

eft ordo cranfcendenralis quia efl: in ordine ad obie–

él:um , fed ordo tranfcendencalis efi effencialis,

&

de

eífencia illius cuius efl:;eráo eíl: de eífe ntia

fcienri~.

, Vrgetur,quia

euidenti~

eíl: perfeél:io

a~us

in ordi-

14

ne·ad 1lla principia, qua= ob foam

perfeé\

:10.ne~

non

polfunt cum difcurfu componi, fed altus fc1ent1re per

fuam