Logica
Difp.y ..
&
X~
V.
Ve
effoétibUJ
Demonflrationú.
vt
licet vnum
fit
aliud realicer, non ideo vnum
fit
de
clfenria; quia illud, quod idencificatur cnm illo
ell:
de
clfencia:v .g.exiíl:encia idencificatur cum elfentia,item
& íingularicas,
&
nihilominus non func de effencia.
3 9
Comra: quia noílrum argumencum non innititur
folum
idencitati ,
&
modo furnendi illam ab obieél:o.
. formali,
ve
dixfo1us argumento foperiori.
40
$ecundo,quia ex vi euide11tire
a~us
incelleélus
fir-
,
rnirer adbrerec obieél:o,decerminatúrqne immobiliter
ad
illi
aífenriendum line aliqua formidine, fed potius
cum íurnrna immohilirace,coníl:antia,& firmicare,fed
ilJa immobilicas, firmicas, adha:Go,
&
determinatio
\
, ,
·•P
circa verum obieél:um ell certitudo : ergo ex vi eui–
dentire eíl: cercus aél:us; ait eu'idencia eft etfentialis:
ergo & cerricudo.
. ,
,
Confi'rmarnr; quia aétus
ille
fecundurn
fe
coníide-
ratus
fedufo
quocunque ali'o,eíl: dererminatus ad ve–
rull! :
ergo·ex vi fuz eífenci;r eíl: cercus: prohacur an–
tecedens,qnia aél:us
¡¡¡¿
feclufo quouis rnodo,etl cen–
dentia in obieél:um infallibilirer habens eífetlicut per
illum cognofcicur, ita vr ex modo tendendi in. obie–
él:um,&
ex vi med ij formalis ipfius minirnc po'ffit
ille
all:us f;illi, nec incerrns eífe: ergo.
41
Terrio; concluGo fciemifica
differt
.etfencialiter ab
aífenfu opinatiuo,& ah
aél:u
fidei,& aél:u erroneo-;fed
ah iíl:is non poreíl: differre elfentialiter, nifi per certi–
tudinem accepram ah ohieél:o per rnedium aífentien–
di: ergo cerritudo ell de rarione eífentiali
fcienci::e~
parer confequenria; quia difünél:iuum elfentiale eíl:
eífentiale coníl:icutiuum illius, quod diíl:inguir, ve vi–
dere eíl: in rarionali refpeél:u homin,is. maior eft cer–
tiffima: minar
vero
inde coníl:at, quia aétus erroris,
&
aéb1s opinatiuus,
&
aél:us fidei
human~
Cune
for–
malicer
ex vi
medij aífentiendi,& ex vi obieai
forma–
lis,
proprer
q
1
uod ( qure funr principia) inceni eifen–
tialirer,& aél:us (ciencificus
ex
vi medij eíl: cercos: er–
go aél:us fcienria:: vci eífencialicer diíl:inél:us
ab
illis
per oppofiras confiimicur raciones eífentiales : ergo
ad:us fcientificus eric eífencialirer cercus,vc diíl:ingui–
tnr ab all:u fidei htrtni'lna:: opinaciuo,& erroneo. Pra::-
. cipue quia id' quod fumitut in aétu
a
medio formali
'
alfenriendi
eíl:
illi elfenriale; fed cerrirudo fumimr in
all:u fciencifico
a
medio formali aífentiendi: ergo_eft
de effentia fcienri;r.
45
Vlrirna conclufio; fcientia petit vericarem necef–
fario; ha:c concluG9 lippis,& conforibus eft nora.
Primo
he
probatur: quia aétus erroneus opponi–
tur all:ui fcienc ifico,
fcd
aétus erroneus ideo opponi–
tur quia
eíl:
falfus: ergo aét:us (cien ti ficus ea verus,
perírque neceífario verirarem, irno ex
eo
folurn quod
aliqnid falfo cognofcamus , dicimus errare,
& ex
eo
quod cum euidentia vere cognofcamus,dicimus fcire:
ergo frientia petit neceífario verirarem,v.g.
fi
aliqais
- dicerer,fe habere fcieotiam de homine,Deo,& Ange–
lo,
&
c0gnofcerec illum
ve
brutum, Deum ve creacu–
ram,
&
An.gelnm, vt corporeum, frne dubio errarer,
flocci penderetur,exlibilarecúrque
e
alis amens,maxi–
múmque vulgo ludibrium deberer.
.
44
Secundo, quia fcientia debet neceífario,
ve
dixi-
mus, cognofcere rem cum euidenda,
&
cercirudinc
artis ex principiis naturalibus ad ralem cel-ricudi-nem,
~
euidenciam inducentibus,íine quorurn indull'ione
non dantur ill.e;fed ad cognofcendum falfo obielh1m
1
non
poífunc dari principia naturalia inducencia ce'r–
tirudinem & ellidentiattl in fcientiam: ergo non
po–
te~
d"ari fcientia
de
obieél;o falfo cognito , '!uomodo
eni~
hoc principium,homo eíl: animal rationale po-
teíl:
tn~u~r.e
ad cene & cl:lrc
~nofcend.
um,Pecrurn
.~~e h_1~mb1~em,
& in fenfiriliü"?ti ,
&
quomodo hoc.
pr10.c1p1~m,1dem
non poteíl: eífe Gmnl,& non elfe,po·
reíl:
mchna~e
ad hanc conclulionem euidencer,& cer–
tc?
Petrus eft monuus,-&: viuus,?minime prorfus.
Tercio, quia fcientia creara eíl:
parcicipa~io
fcien ..
4 5'
ti~
diuinre fe<l huic repugnat falfitas: ergo fcientire
creara: repugnar falfitas. Adde quod fcientia creara
'Com1enic verc'
&
realit~r
cum (Ciencia diuina' fecl
non conueniret,
fi
induceret falfitatem,nec effet
par:..
ticipatio illius,quia
a
Deo non participatur error.
Confirmacur: quia'eífentia fciencia: ell cognitio
46 ,
rei per caufam,propter quam res
eíl:
aut per e,ffetl:um;
fed huiuímodi cognicio
nece~ario
eíl: vera : ergo
[ciencia necelfario
~íl:
talis, quia conformatur ex na–
tura fua rei habenri caufam, propter quam
Ge ,
vnde
irnplicat cognitionem huiufmodi elfe & noo effe
verarn.
Tandern,
quia
fi ego cognofcerem, hominem eífe
47,
brurum non cognofcerem rem per caufam nec per
effeél:um: ergo non haberem fcienriam: confequen–
tia·eft clara, antecedeus fic probatur, quia effenria
bruci non eíl: caufa,nec effetl:t1s effentire hominis; fed
cífentiam hominis cognofcerem per brutum: ergo
nec cognofcerem per caufarn, nec per effetl:um ,
~uia.
non enris nulla: funt qualitates ; fed hoc coniunét:um
homo eíl:
brucum,
Deus eíl: peccatum, non
funt:
ergo
non haber qualirarem c0gnofcibiliratis fcienrificrez
ergo refpeé\:u illius non eíl: cognitio fcientifica, quia
pote.mire correfpondet aétus.
Vltimo; quia ve fopradiximus, rcfentia haber
cer~
48
titudinem fecl certitudo petit in aél:u certo veriracem:
ergo íciemia pecic vericacem : minor probarur ; quia
cercicudo efr determinado imelleébonis ad yerum,
vr verum,
ira ve
ille aétus attingat ,
&
rendar in ve–
rum, nec poffic
a
vericace difiungi; fic vulgo dicirnus
faginarimn cerrum
in
attingendo fcopo, quia rnilfa
fagicra illum femper attingir.
SECTIO
V
L T I
l\{
A.
v1rgument1t
falH1mtnr.
AD
prirnum refpondeo in fcientia
dad
duplicem
tf-9
racionero euidenticr, :i.liam genericam , & alre–
r.amfpecificam; generica in eo confiíl:it, quod clare
m~nifeíl:et
obieél:um abíl:rahendo ah euidencia per
medium,
ve!
line medio, fpecifica eíl: clariras cogni–
tionis difcurlina: per medium euidencer cognicum: in
prima conuenit cum euidentia habirus prirnorum
principiorum,per fecundam vero ab illo
ditferc
effen–
ti alirer, & fpeci6ce.
Ad fecundurn primo nego maiorem
cum
commu
JO
ni
tot Theologorum fencencia
den~gantium
Theolo–
gi::e veram ,
&
propriarn ratio.nem fcientire, quare
li
aliquaodo
a
D.Thoma, & aliis appellatur fcientia, id
• eíl:
intellígendum
lace,
&
improprie folum.
Ad
certium parebit ex dicendis infra,durn de fcien-
S
1
tia fobalternaca nobis agendum erit.
Ad quarmm concedo maiorem,& rnínorem,&ne·
5
1
go
confequentiam , quia ex illis non fequimr ralis
confequentia; ohieétum enim non communicat vni–
uoc~
fcienciis id, quod ab
illo, feu
in ordine ad
illud
habent,
fed
folum per terminationem eurinfecam:
vnde licue non valent iíl:re illationes; cognitio habec
ratione\l} tímilicudinis
ah
obieéto; fed obieél:um eft
fobíl:anda : ergo
&
cognitio: ira fimiliter iíl:re non
valent: co.gnido fciencifica.
habe~
vnirarem
fpecí~cam ab obieél:o : fed
mulco~1es
ob1eél:um haber
vm–
tatem
per
accidens, quia
ell
aggregatum quoddarn:
ergo & cognicio fcientifid erit vna per accidens.
lrem obieétom fciemiz mulroties folum
eíl:
neceífa~
rium>
&
imcrlurabile ex foppoficione aliqua acciden–
tali: ergo
&
(ciencia erit folum accidencali:er_
c~rca_,
& ex fuppofüione,
&
ratío cnidens
e~, qut~
m
ipío
obieélo vna pars no.o eíl: neceffe ve per
fe
vmar.ur_ al–
teri,nec quod alceri fimplicirer conueniat;fed nth_
1
lo-
mmus