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Logica

Difp.y ..

&

X~

V.

Ve

effoétibUJ

Demonflrationú.

vt

licet vnum

fit

aliud realicer, non ideo vnum

fit

de

clfenria; quia illud, quod idencificatur cnm illo

ell:

de

clfencia:v .g.exiíl:encia idencificatur cum elfentia,item

& íingularicas,

&

nihilominus non func de effencia.

3 9

Comra: quia noílrum argumencum non innititur

folum

idencitati ,

&

modo furnendi illam ab obieél:o.

. formali,

ve

dixfo1us argumento foperiori.

40

$ecundo,quia ex vi euide11tire

a~us

incelleélus

fir-

,

rnirer adbrerec obieél:o,decerminatúrqne immobiliter

ad

illi

aífenriendum line aliqua formidine, fed potius

cum íurnrna immohilirace,coníl:antia,& firmicare,fed

ilJa immobilicas, firmicas, adha:Go,

&

determinatio

\

, ,

·•P

circa verum obieél:um ell certitudo : ergo ex vi eui–

dentire eíl: cercus aél:us; ait eu'idencia eft etfentialis:

ergo & cerricudo.

. ,

,

Confi'rmarnr; quia aétus

ille

fecundurn

fe

coníide-

ratus

fedufo

quocunque ali'o,eíl: dererminatus ad ve–

rull! :

ergo·ex vi fuz eífenci;r eíl: cercus: prohacur an–

tecedens,qnia aél:us

¡¡¡¿

feclufo quouis rnodo,etl cen–

dentia in obieél:um infallibilirer habens eífetlicut per

illum cognofcicur, ita vr ex modo tendendi in. obie–

él:um,&

ex vi med ij formalis ipfius minirnc po'ffit

ille

all:us f;illi, nec incerrns eífe: ergo.

41

Terrio; concluGo fciemifica

differt

.etfencialiter ab

aífenfu opinatiuo,& ah

aél:u

fidei,& aél:u erroneo-;fed

ah iíl:is non poreíl: differre elfentialiter, nifi per certi–

tudinem accepram ah ohieél:o per rnedium aífentien–

di: ergo cerritudo ell de rarione eífentiali

fcienci::e~

parer confequenria; quia difünél:iuum elfentiale eíl:

eífentiale coníl:icutiuum illius, quod diíl:inguir, ve vi–

dere eíl: in rarionali refpeél:u homin,is. maior eft cer–

tiffima: minar

vero

inde coníl:at, quia aétus erroris,

&

aéb1s opinatiuus,

&

aél:us fidei

human~

Cune

for–

malicer

ex vi

medij aífentiendi,& ex vi obieai

forma–

lis,

proprer

q

1

uod ( qure funr principia) inceni eifen–

tialirer,& aél:us (ciencificus

ex

vi medij eíl: cercos: er–

go aél:us fcienria:: vci eífencialicer diíl:inél:us

ab

illis

per oppofiras confiimicur raciones eífentiales : ergo

ad:us fcientificus eric eífencialirer cercus,vc diíl:ingui–

tnr ab all:u fidei htrtni'lna:: opinaciuo,& erroneo. Pra::-

. cipue quia id' quod fumitut in aétu

a

medio formali

'

alfenriendi

eíl:

illi elfenriale; fed cerrirudo fumimr in

all:u fciencifico

a

medio formali aífentiendi: ergo_eft

de effentia fcienri;r.

45

Vlrirna conclufio; fcientia petit vericarem necef–

fario; ha:c concluG9 lippis,& conforibus eft nora.

Primo

he

probatur: quia aétus erroneus opponi–

tur all:ui fcienc ifico,

fcd

aétus erroneus ideo opponi–

tur quia

eíl:

falfus: ergo aét:us (cien ti ficus ea verus,

perírque neceífario verirarem, irno ex

eo

folurn quod

aliqnid falfo cognofcamus , dicimus errare,

& ex

eo

quod cum euidentia vere cognofcamus,dicimus fcire:

ergo frientia petit neceífario verirarem,v.g.

fi

aliqais

- dicerer,fe habere fcieotiam de homine,Deo,& Ange–

lo,

&

c0gnofcerec illum

ve

brutum, Deum ve creacu–

ram,

&

An.gelnm, vt corporeum, frne dubio errarer,

flocci penderetur,exlibilarecúrque

e

alis amens,maxi–

múmque vulgo ludibrium deberer.

.

44

Secundo, quia fcientia debet neceífario,

ve

dixi-

mus, cognofcere rem cum euidenda,

&

cercirudinc

artis ex principiis naturalibus ad ralem cel-ricudi-nem,

~

euidenciam inducentibus,íine quorurn indull'ione

non dantur ill.e;fed ad cognofcendum falfo obielh1m

1

non

poífunc dari principia naturalia inducencia ce'r–

tirudinem & ellidentiattl in fcientiam: ergo non

po–

te~

d"ari fcientia

de

obieél;o falfo cognito , '!uomodo

eni~

hoc principium,homo eíl: animal rationale po-

teíl:

tn~u~r.e

ad cene & cl:lrc

~nofcend.

um,Pecrurn

.~~e h_1~mb1~em,

& in fenfiriliü"?ti ,

&

quomodo hoc.

pr10.c1p1~m,1dem

non poteíl: eífe Gmnl,& non elfe,po·

reíl:

mchna~e

ad hanc conclulionem euidencer,& cer–

tc?

Petrus eft monuus,-&: viuus,?minime prorfus.

Tercio, quia fcientia creara eíl:

parcicipa~io

fcien ..

4 5'

ti~

diuinre fe<l huic repugnat falfitas: ergo fcientire

creara: repugnar falfitas. Adde quod fcientia creara

'Com1enic verc'

&

realit~r

cum (Ciencia diuina' fecl

non conueniret,

fi

induceret falfitatem,nec effet

par:..

ticipatio illius,quia

a

Deo non participatur error.

Confirmacur: quia'eífentia fciencia: ell cognitio

46 ,

rei per caufam,propter quam res

eíl:

aut per e,ffetl:um;

fed huiuímodi cognicio

nece~ario

eíl: vera : ergo

[ciencia necelfario

~íl:

talis, quia conformatur ex na–

tura fua rei habenri caufam, propter quam

Ge ,

vnde

irnplicat cognitionem huiufmodi elfe & noo effe

verarn.

Tandern,

quia

fi ego cognofcerem, hominem eífe

47,

brurum non cognofcerem rem per caufam nec per

effeél:um: ergo non haberem fcienriam: confequen–

tia·eft clara, antecedeus fic probatur, quia effenria

bruci non eíl: caufa,nec effetl:t1s effentire hominis; fed

cífentiam hominis cognofcerem per brutum: ergo

nec cognofcerem per caufarn, nec per effetl:um ,

~uia.

non enris nulla: funt qualitates ; fed hoc coniunét:um

homo eíl:

brucum,

Deus eíl: peccatum, non

funt:

ergo

non haber qualirarem c0gnofcibiliratis fcienrificrez

ergo refpeé\:u illius non eíl: cognitio fcientifica, quia

pote.mire correfpondet aétus.

Vltimo; quia ve fopradiximus, rcfentia haber

cer~

48

titudinem fecl certitudo petit in aél:u certo veriracem:

ergo íciemia pecic vericacem : minor probarur ; quia

cercicudo efr determinado imelleébonis ad yerum,

vr verum,

ira ve

ille aétus attingat ,

&

rendar in ve–

rum, nec poffic

a

vericace difiungi; fic vulgo dicirnus

faginarimn cerrum

in

attingendo fcopo, quia rnilfa

fagicra illum femper attingir.

SECTIO

V

L T I

l\{

A.

v1rgument1t

falH1mtnr.

A

D

prirnum refpondeo in fcientia

dad

duplicem

tf-9

racionero euidenticr, :i.liam genericam , & alre–

r.am

fpecificam; generica in eo confiíl:it, quod clare

m~nifeíl:et

obieél:um abíl:rahendo ah euidencia per

medium,

ve!

line medio, fpecifica eíl: clariras cogni–

tionis difcurlina: per medium euidencer cognicum: in

prima conuenit cum euidentia habirus prirnorum

principiorum,per fecundam vero ab illo

ditferc

effen–

ti alirer, & fpeci6ce.

Ad fecundurn primo nego maiorem

cum

commu

JO

ni

tot Theologorum fencencia

den~gantium

Theolo–

gi::e veram ,

&

propriarn ratio.nem fcientire, quare

li

aliquaodo

a

D.Thoma, & aliis appellatur fcientia, id

• eíl:

intellígendum

lace,

&

improprie folum.

Ad

certium parebit ex dicendis infra,durn de fcien-

S

1

tia fobalternaca nobis agendum erit.

Ad quarmm concedo maiorem,& rnínorem,&ne·

5

1

go

confequentiam , quia ex illis non fequimr ralis

confequentia; ohieétum enim non communicat vni–

uoc~

fcienciis id, quod ab

illo, feu

in ordine ad

illud

habent,

fed

folum per terminationem eurinfecam:

vnde licue non valent iíl:re illationes; cognitio habec

ratione\l} tímilicudinis

ah

obieéto; fed obieél:um eft

fobíl:anda : ergo

&

cognitio: ira fimiliter iíl:re non

valent: co.gnido fciencifica.

habe~

vnirarem

fpecí~cam ab obieél:o : fed

mulco~1es

ob1eél:um haber

vm–

tatem

per

accidens, quia

ell

aggregatum quoddarn:

ergo & cognicio fcientifid erit vna per accidens.

lrem obieétom fciemiz mulroties folum

eíl:

neceífa~

rium>

&

imcrlurabile ex foppoficione aliqua acciden–

tali: ergo

&

(ciencia erit folum accidencali:er_

c~rca_,

& ex fuppofüione,

&

ratío cnidens

e~, qut~

m

ipío

obieélo vna pars no.o eíl: neceffe ve per

fe

vmar.ur_ al–

teri,nec quod alceri fimplicirer conueniat;fed nth_

1

lo-

mmus