472..
Logíca Difp.V.
&
X 1V.
De
ejfeétibui
Demonfirationú.
9
Sequimr primo ex diét:is iuxta fentenciam
.Phil~-
connexio
~
irnrnmabilicas prredicati cum fubieéto
fophi- ad rationem fcientire requiri cale med1um
m
concluíio?1s deducendre per hanc demoníl:rationem:
prrerniffis qnod cognofcat incelleélus
~(fe caufan~
omne fub1eél:.um affe_0:um .f!lbedine eíl: coloramm,fed
quare in concluíione vniatur tale
pr.:ed1cat~1:1
cum
Petrus eíl:
hmnfmod1~ergo
efr coloratus. vbi
ly,
colo.
tali
f~bieélo,
quod fieri poteíl: vel per
.cognmone~n
~atus., qt~od
eíl:
~r~d1ca_cum
concluíionis folum con..
reflexam ratione cuius animaduercat mtelleltus
m
1ung1cur 1mmob1hcer cu Perro ex fuppofitione quod
prrem1llis contineri caufam concluíionis, vel per
ip-
albedo, qua:
eíl:
quoddam accidens
Ge
in illo : eroo.
fas prremiffas direéte, nam per hnnc aél:um difcurG-
l)
uum,
&
direél:um omne rationale eíl: riíibile, cognof-
S
E C T I O
l I
l.
cit
inrelleél:us, ica coniunüi ha:c duo, ve rationale
Gr
canfa riGbiHtatis,
quia
Cc~entia
producirnr per aél:us
direél:os pra:miífarum,
&
confequc11ter per ipfos
fuf–
ficienter cognofcit incelleél:lls caufam concluíionis
ve ralem. Secundo, fequitur eciam requiri
ad
racio–
nero fcientice, ira elici aél:um conclu Gonis vt ex mo·
do a<fencíendi illius vericati iuc.licet vinualiter intel–
leétus caufam
elfo
adeo neceffariam,vc non poffic ali–
ter
fe
habere, Gcut per aífenfum alicuius propoíitio–
nis virmalirer iudicat incelleétus
fe
verum dicere.
10
Aliam definicionem cradit vniuerfaliorem,& com-
pleél:enrem omnem fcientiam,dicens: fcire eíl: per de–
moníl:racionem cognofcere: id eíl: cognicio difcuríi–
ua
euidens , habiraquc per fyllogifmum enidentem,
feu demoníl:ratiuum: in qua definirione demoníl:ra–
tionem
fumit pro
prremiffis, ac íi dicat
vt
benc norac
Serna: [ciencia eíl: cognitio certa euideñs illara ex
prremiffis cenis & euidentibus, quam definitionem
effe
optimam ex eo coníl:at quod exaé\:e explicar na–
turam fcienti:t:
d1fcuríin~
1n
communi,
nat,n
illa par–
ticula, cognofcere, fe habet ve genus: illa vero, per
demoníhationem, fe haber vt differemia per quam
diíl:inguicur ab opinione,
~de
diuina,
~
cognitione
principiorum
1
&
f,jencia beatorum., &c.
-------------
Q_v..&STIO
I II.
Vtrum rverittU, cert1tudo,
&
euidentia
jint
de ejfentia
fcienttd!.?
SECTIO
I.
Sententite
ad1urfariorum
propommtur.
1
pRima Cencenria eíl:Thomiíl:arum afferenrium eni–
dentiam,& cenirndinem non requiri ad fcicntiam
elfentialirer, ficMaGus, & alij
&
probacur.
1
Prima,íi
euidencia e!fec de racione effentiali
fcien–
tire
non
poffet conuenire aliis,fed conuenit aliis,nem–
pe habitibus principiorum)
&
eorum aétibus : ergo
non eíl: de racione eífenciali
[cien
ti
cr.
Secundo,Theologia eíl: nobiliffima omnium fcien.
tia, fed hrec caret euidencia , cum fere femper de<lu–
cat Cuas concluíiones ex duobus prindpiis reuelatis,
&
creditis, vei ex vno credito, & alrero cuidenti,
&
namrali: ergo non
eíl: de racione
effentiali fcientire
euidentire.
4
Tercio, fciendre fobalrernata=: funt verre fcientire,
fed fubalcernatre mulrocies non
Cune
euidentes,
ve
quando feparancur
a
fcientiis qnibus fubalcernanmr,
&
procedunt in concluíionibus deducendis
a
princi–
piis folum creditis demoníl:ratis catnen
a
fcientiis
fubalrernancibus; ergo
euidencia non eíl
de ratione
e!Tentiali fcienrire.
5
.' VI timo contra cenirndinem
íic
argumentar: cer–
mudo
formalts fcieocix Cumirur
a
,eerdtudine obie·
lbua ,
~oc
t"P.:
;ib infrnntabili connexione prredicati
cnm
'.nb1e...,
o
oíl:enía per
pr.l:
iffas,fed multoties im–
tabilHas obierJ:i
non coi
uenit
11-
lfentialicer,fec!
fo.
lu-:n ex .fuppo.
tione
alicpa
accidemali, ergo neque
conuen1ec
cermndo for rnalis
effentialiter fcien cire:
maior confl:at ex
d~étis,
mmor
vero íic
ofienditur:
uliqu11
certa aduertant1'r.
A
D~ert~i;idum
primó, enidentiam de qua lariffi-
6
me eg1nrns q.1. procemiali Logicre
1.
diClidi in
moralem, Phyíicam, & Mecaphyíicam: rnoralis eui–
dent!a eíl:,quando in
~ene~e
morís iuxca regulas
pru–
dencia= non poteíl: qu1s ob1eél:o non affentiri; v.g.eni–
dens eíl: e{fe Romam,
&
Macritum effe cmiam
Regis
Hifpanire,dari Salmancicenfem Academiam,& Com–
plucenCem, Archiepifcopum Tolecanum effe
Infan..
tem H1fpanire, & alía id generis,
qore
ei¡identia funr>
quia tot ligna concurrunr,tam vniuerfalis fidedigno–
rum hominum confenfus id a{ferentium, id concedem
re cogit, vt qui negaret Romarn, Marrirum, &c. effe
in
vn~uerfo
amcns haberecur cmn ram firmirer vocea
&
fenrencia toe grauiffimorum Doél:orum,confirma–
rum
íic
arque receptum, vt qui nunquam viderent
Matritum , Romamque de his loqúantur ita ac Gvi–
derint, q uia eorum exiíl:enria tot cellimoniis grauif–
Gmis confirmat 'U ,
Vlt
omnes· prudentes teneantur il–
las conficeri: nam impoffibile eíl: moraliter loquen–
do tot homines nó folum fapiences fed eciá fanébcate
prredicos vnanirni confenfu coc freculis effe mentiros.
Ha:caurem euidencia phyíiceconíiderata obfcuri·
7
tacem imporrat
rnm
in principiis extrinfecis fonde–
tur, fed nihdominus cogir cali euídenríre intelleél:um
affenriri, quia euidentia
elt
cogniti0nis 0rdo ad prin–
cipia,
qnre
decerminanr
ad
atfenfum , & impediunc
di!fenfum, fed polfunt
elfo
princi pia qure iuxca d1él:a–
men prüdencict
&
honeíl:os,feu rarioni confonos mo·
res derermtnent ad affenfum,
&
nen patianrur dilfen–
fum,
quarnuis phyíice nec derermincnt ad alterurn,
nec alterum imped1aoc, ergo da.cur mornlis euidencia.
Euidencia phyíica eíl: cb.ricas cognicionis ex
phy- 8
íicis principtis proueniens,qualis eft cognicio exiflen–
tire
homims ex cognitione vnionis materire,& formre
r cionalis incer
fe
aélu,
&
cognitio ignis ex
forno,
&
cogni.dofubfhntire
[ub
accidenti vifo illo.
Euidenda metaphylica eíl: clariras ex prindpiis
me-
9
taphyficis proueniens ad cognoCcendum obieél:urn,
vnde quando obieél:um
ram
el are confpicicur, vt om–
nino repugnet alicer fieri; v.g.
hrec
principia, impof–
fibile
eíl:
ídem e{fe,
&
non e!fo, horno eíl: animal ra–
tionale,ign is non
eíl:
fubíl:antia vioens,icem hoc Deus
eíl: infinitus, infinite Capiens,
in
Deo nullum eíl: pec–
cacum, nulla imperfelHo,
qux
omnia adeo clare,
&
perfpicuc cognofcnntur in MetaphyGca
a·
t
omnino
repugnet alicer e(fe poffe.
Secundo, euidentia vt íic diuidimr, in euidentiam
10
confequentia:,& con(equenris: euidencia confequen–
tia: innititur regulis bonre con(equenci:e &-princípiis
fyllogifandi, ve dari rerm1nos in
qmbns
omni ,
&
it1
quibus nulli,
&
dici de omni, &
dtci
de
nullo
in qui
A
bus
fundanrur omnes co11fequen1i:r (yllog1Ílno1
mn
in tribus figuris exdtences: euidenria confequentis
eíl: claritas, feu eoidentia reí ipGus,
qnre
in confe–
quencia eruicur poteíl:gne elfe vel inmofeca, vel ex–
trinfeca: incrinfeca eít.
li
habe:aur per medmm
ex
na–
tura reí connexum cum excremis, fine
a
priori, fiue
a
poíl:eriori,vc in dernoníl:rarionibos; aut
íi
ex cermi-
nis
ipGs immediate res cognofcarur.Exrrin(eca ::i.urem
eíl: quando per medium extrinfecum res
cog~ufc1
rnr
cuidencer, vt pcr
amhoricacc:m
atteftamis
eu1d~
nter
cognttam,