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~~.íl:.

I I I.

Vtrum

verif.aJ,

certitudo,

fj

éuidentia,

&c.

475

fuam

ell'einiam dicic perfell:ionem ordinatam ad

illa

principia aquibus accipít illam: ergo aél:us fcientia:

per fuam effentiam efr ·euidens. minor probarur, quia

aét:us fcienria:

in

fpecie non poteíl: oriri

a

principi i'\S

indifferemibus ad alfenfum,

&

dilfenfum, qui al

ha:c

principia efficium aét:us rninus perfeétos ,

vt

enim ab

fpecie de albedine non poteíl: fieri cognitio denigro•

re,nec

ab

fpecie

de

homine cognicio de leo ne, ita

nec

ah

fpecie euidenri aétus obfcurius,nec clarus ab fpecie

obfcura;iraque aétus euidens dicic ordi nern cranfcen–

dentalem ad principi,;i. decerrninaca ad affenfum,

&

non

indifferentia ad dilfenfum, Gcut vifio de albo ad

fpeciem de albo,

&

non de ni

gro:

paree hoc

cocum,

quia atl:us fciemificus elfentialiter efr cogniti.o fine

co11foGone, vnde cum di flin&ione

&

perfpicuitare,

fcd

c~gnicio

fine confufione,

&

cum perfpicuicace etl:

cognicio cum clarirace; ergo.cognitio fcienrifica eft

cognido cum cuiden tia, nam cognitio qua formali–

tate conlbtuirnr

in

elfe diflinét<E non confufa.=: coníl:i–

tuicur in elfe perfpicure,clarz,

&

euidentis, quia clare

cognofcere,feu diíl:inll:e eíl: euidemer,& cum euiden–

tia cognoícere effe talem,& diíl:inll:arn ab alia;confu–

fa

enim cognitio qua racione

eít

confufa non difrin–

guit vnum ab alío,

&

e contra' quia licue cognitio

fidei eíl:

e

lfen tiali ter obfcura, ica cognitio fcientifica.

ell

elfencialirer clara.

i5

Dices, euidenriam in fcientiaeffe modum

diíl:in–

éhun

a

fdemia.

26

Conrra primo

&

vrget omnia argumenralfupra

fa-

él:a;

nam illud quod accipitur ab obieél:o fpecificaciuo

eíl: elfenciale fcientire, fed id quod efr effentiale non

diílinguitur

ve

modus

a

re refpetl:u cuius eíl: elfemtia–

le ,

ergo

euidemia qua: ab obielto accipicur eíl effen–

tialis fciemire,ac per coníequens non difünguicur vt

modus

a

fcienria. ltem vrget argumentum de relacio–

ne

rranfcendenrati , quia ordo cranfcendencalis ¡nou

eíl: modus diíl:ínél:us,fed prredícacurn effemiale fcien–

tire,fed euidentia eíl: ordo tranfcendencalis ad princi–

pia

euidentia

&

clara; ergo non d1íl:inguicur, vt mo-

dus,

&c.

-

2

7

Deinde vrgeo cum Mendoc;a íic, quia

fi

euidentia

dl:

modus diltinltus : rogo, vrrnm cognofcacur per

aétum,vel

ratio cognofcendi,

li

fecundum:ergo eft

cognirio formalirer. li primum: rogo

vmnn

cognof ..

carur euidenrer,vel non; íi fecundum,qua ergo racio–

ne cognofcitur? nam de obfcuritate iplills aétus ea–

dem erir qure!lio;

fi

primum,ibimus in infinicum.

l.8

Dices, effe quendam modum

quo

to

tus

aaus per-

fundirur,

vt

luce color.

l.9 .

Contra:

qui~

lux videcur

a

vifo, colorem autem

perfondir, qLtia cum concurfu colorís producir fpe- •

ciem,cx qua

f'ir

viíio vcriufque;at non poceíl: explicad

quomodo ille modus aá:mn perfundat.

30

Tercio.quia qui demonftrat conduGonem per cau-

fam,vel effeél:um cognitum per lumen naturale 'inrel–

letl:us necelfe eíl:, vt habeat cuidentiam prxmilfarum

cum Gbi

fine

manifeíl:z

fub

claritate luminis natura.

lis, & co\1fequentia etiam eodem modo eíl: íibi eui–

dens:ergo conclulio ex eis deduéta eíl: eciam euideós:

probacur coníequentia, quia ex cauía per fe omni ex

parce

euidenti euidens quoque effettus debec fequi;

fed

ex

tali ·aífenfu concluGonis euidend generarur ha–

birus fciendre: ergo erit etiarn enideus

elfendallce~.

) I

Confirmatur,quia fcientia

e'íl:

perfetl:a reí ccignitio,

in

qua intelleél:us per fe qniefcü;

fed

omnis cognitio

obfcura eíl:

hac in

parte imperfell:a, intc:lleélúmque

nifi ex

ecrore,aut vol

u

macis affect:íone non pacat: er–

go

euidenria eíl: per fe necdfaria ad

fcientiam~G

enim

ad fubft:ancialern fcientire perfeltionem per fe reqoi–

rirur,

&

f'cientiam non ex acci de nd

a

notitia obfcura,

fed intime diíl:ingnit neceífe

eíl: in

fcíentire eífentia

includarnr.

Refpondem

~liqui;concedendo

euidentiam requi-

;t

i:'i

in principiis fcienrire,non tamen,i11quiunt opus

eíl:,

vr

in fobalcernaris fcíentiis euidentia principiorum

íic

apud fciencem , fed fatis

efi

vt inferior fciens

ere-•

dat principia ah alío accepta, ex quibus concluGo–

nem ex neceílitare inferat

íic

fcientia fubalrernatá.

credir fubalcernamis principia,

&

ex illis

fic creditis

educit conclulionem fciemificam.

Con

era,

quia calia principia creduntur nde huma-

3

3

na: ergo provc

úc

non haben.r euidentiam, nec cert–

cudinern : ergo condufio ex iliis dedutl:a neque eu–

de.ns

eíl:, nec cerra , vnde min ime erit fcientia, quia

conclu(io fequüur debiliorem,& imperfecriorem par:..

tem pra!miffarum, alias fequitur, quod qní

ex

appre..

henúone cerminorum non aífentiwr alicui principio_,

fi

illud

credac fide humana, habebit fciemiarn íimili=–

rer in eadem fcientia poteíl: qnis credere co.nclufio..

nem aliquam illius

fciemi~

,

&

poíl:ea fcire

fequen•

cem.conclulionem,qu<E omnia per fe

faifa

Cune,&:

contra Arifiot.1 :Poíl:.c.2..qui dicic, non h:abere fcien–

tiam qui non fcic vfque ad per

fe

nota conclufionem

reducere;vnde

l

.TGpic.

ve

vidimus c.

r.

id fatis expli–

cat dicens demonfirationem elfe debcre ex primis,auE

ex illis_, qua!

ex

illis principws deduéta

font;

quando

igirur dicirnr inferi orern fcientiam princ1pfa acciperé

a

fuperiori, non eíl: intelligendum, quod

a

fcienn a in

alio fubieéto ex ·aenti,

&

ab ali o fuppofüo accipiat

principia, quia id non Cufficit

ad

euidennam,

&

ceni–

cudinem proprij aél:us/ed fenfus eíl:, vt optime adno..

tac

Arr~bal

in oodem incelleétu ex cognidone fupe•

rioris ícientire frepe deduci conclufionem alrerius

fcienti<t ex eo quod fine,

ve

dixi, in eoiiem imelleétu:–

quod

exprefsc docec

p.Thorn.q.14.de

verit.arc.9.

Tandem de racione

~entiali

fcientire eíl: quod

34

principia euidenter cognofcantur, cum huiufmodi

principia in fcienria naturali debeanc

e{fe

cognita per

lumen nacurz: ergo fcientia: erit inrrinfeca euiden-

tia conclulionis: paree confequeotia, quia ex caufa

per fe omnino eui,denti euidens quoque effeél:us

fc–

qu!

deber.

Vrgecur:cenirudo

eít

de effentia fcientia:;fed abla- .;

i

ta euidentia

a

fcientia. nacurali del1ruicur cercirudo:

ergo. probacur rninor, concepms medij, aut principij

. narnralis non poteíl: habere per quid cercificecur de

obieéto,& firmiter adha:reac illi,

nili

clarc,

&

intimé

fo.o

lumine videat ex.crema cum vno tercio

dfe

necef ..

fario connexa :

fi

ergo lumen

nat1i1rale

h'\)c non

vi–

deat medium, erit fallibile, cum

fic

vel

refümcnium

aliquod hun1anum,vd ratio quredam probabilis:ergo

ad omnimod'am cerrüudinem, qualt-s requiritur

ad

fcientiam,nece!faria íimplicicer

el\:

euidentia in fcien–

tia nacurali,& confequemer eric de concepcu entis.

Secunda conclulio: Certirudo e{l de racione fcien·

;4

tire aétualis:probarnr primo argumentis, quibus pro–

bauiri1us euidenciam

eífe

de eifentia fcienr-1re; quia

cerritudo obieá:iua refundimr

in

formalem fcientire;

id eíl: fcientia fumit fuam ccnimdinem formalem

a

certitudine obielti ;

fed

quidquid

ab obielto formali

fumitur, efi elfenriale: ergo certitudo

formal.is,

qure

ah

obiell:o formali fumicur in fcientia,

eíl:

ellentialis. ·

fcientiéE,

&

hoc modo pene omnia argumenta prrece.;

de1'lti conclulione faéta facilc ad han(; conclufionem

poa'unt

accommodari~

Secundo, quia euidemia

fcien~

eíl: de elfentia

il-

~1.

lius ; fed cerricudo fcientire

efl:

euidemia

in

fcientia,

ergo certii:udo fcienti:R eíl:

etfencia fcientire: maior

eíl: euidens,minor íic probarur;quia euiden ia

eft in–

fallibilitas;

fed

infall"

:licas

efr

certitudo, quia dicic

immobilitatem

~

incapaciracem aé\:us

ad

fal fitarem,

& ad

opp~.fitum

illíus, refpeélu cu1us infallibilis,

&

decerminatus eíl: : ergo enidentia eíl: certitudo.

Diceslolam

difü¡1~ionem

requiaalentire

fofficere 3S

R

t

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