~~.íl:.
I I I.
Vtrum
verif.aJ,certitudo,
fj
éuidentia,
&c.
475
fuam
ell'einiam dicic perfell:ionem ordinatam ad
illa
principia aquibus accipít illam: ergo aél:us fcientia:
per fuam effentiam efr ·euidens. minor probarur, quia
aét:us fcienria:
in
fpecie non poteíl: oriri
a
principi i'\S
indifferemibus ad alfenfum,
&
dilfenfum, qui al
ha:c
principia efficium aét:us rninus perfeétos ,
vt
enim ab
fpecie de albedine non poteíl: fieri cognitio denigro•
re,nec
ab
fpecie
de
homine cognicio de leo ne, ita
nec
ah
fpecie euidenri aétus obfcurius,nec clarus ab fpecie
obfcura;iraque aétus euidens dicic ordi nern cranfcen–
dentalem ad principi,;i. decerrninaca ad affenfum,
&
non
indifferentia ad dilfenfum, Gcut vifio de albo ad
fpeciem de albo,
&
non de ni
gro:
paree hoc
cocum,
quia atl:us fciemificus elfentialiter efr cogniti.o fine
co11foGone, vnde cum di flin&ione
&
perfpicuitare,
fcd
c~gnicio
fine confufione,
&
cum perfpicuicace etl:
cognicio cum clarirace; ergo.cognitio fcienrifica eft
cognido cum cuiden tia, nam cognitio qua formali–
tate conlbtuirnr
in
elfe diflinét<E non confufa.=: coníl:i–
tuicur in elfe perfpicure,clarz,
&
euidentis, quia clare
cognofcere,feu diíl:inll:e eíl: euidemer,& cum euiden–
tia cognoícere effe talem,& diíl:inll:arn ab alia;confu–
fa
enim cognitio qua racione
eít
confufa non difrin–
guit vnum ab alío,
&
e contra' quia licue cognitio
fidei eíl:
e
lfen tiali ter obfcura, ica cognitio fcientifica.
ell
elfencialirer clara.
i5
Dices, euidenriam in fcientiaeffe modum
diíl:in–
éhun
a
fdemia.
26
Conrra primo
&
vrget omnia argumenralfupra
fa-
él:a;
nam illud quod accipitur ab obieél:o fpecificaciuo
eíl: elfenciale fcientire, fed id quod efr effentiale non
diílinguitur
ve
modus
a
re refpetl:u cuius eíl: elfemtia–
le ,
ergo
euidemia qua: ab obielto accipicur eíl effen–
tialis fciemire,ac per coníequens non difünguicur vt
modus
a
fcienria. ltem vrget argumentum de relacio–
ne
rranfcendenrati , quia ordo cranfcendencalis ¡nou
eíl: modus diíl:ínél:us,fed prredícacurn effemiale fcien–
tire,fed euidentia eíl: ordo tranfcendencalis ad princi–
pia
euidentia
&
clara; ergo non d1íl:inguicur, vt mo-
dus,
&c.
-
2
7
Deinde vrgeo cum Mendoc;a íic, quia
fi
euidentia
dl:
modus diltinltus : rogo, vrrnm cognofcacur per
aétum,vel
fü
ratio cognofcendi,
li
fecundum:ergo eft
cognirio formalirer. li primum: rogo
vmnn
cognof ..
carur euidenrer,vel non; íi fecundum,qua ergo racio–
ne cognofcitur? nam de obfcuritate iplills aétus ea–
dem erir qure!lio;
fi
primum,ibimus in infinicum.
l.8
Dices, effe quendam modum
quo
to
tus
aaus per-
fundirur,
vt
luce color.
l.9 .
Contra:
qui~
lux videcur
a
vifo, colorem autem
perfondir, qLtia cum concurfu colorís producir fpe- •
ciem,cx qua
f'ir
viíio vcriufque;at non poceíl: explicad
quomodo ille modus aá:mn perfundat.
30
Tercio.quia qui demonftrat conduGonem per cau-
fam,vel effeél:um cognitum per lumen naturale 'inrel–
letl:us necelfe eíl:, vt habeat cuidentiam prxmilfarum
cum Gbi
fine
manifeíl:z
fub
claritate luminis natura.
lis, & co\1fequentia etiam eodem modo eíl: íibi eui–
dens:ergo conclulio ex eis deduéta eíl: eciam euideós:
probacur coníequentia, quia ex cauía per fe omni ex
parce
euidenti euidens quoque effettus debec fequi;
fed
ex
tali ·aífenfu concluGonis euidend generarur ha–
birus fciendre: ergo erit etiarn enideus
elfendallce~.
) I
Confirmatur,quia fcientia
e'íl:
perfetl:a reí ccignitio,
in
qua intelleél:us per fe qniefcü;
fed
omnis cognitio
obfcura eíl:
hac in
parte imperfell:a, intc:lleélúmque
nifi ex
ecrore,aut vol
u
macis affect:íone non pacat: er–
go
euidenria eíl: per fe necdfaria ad
fcientiam~G
enim
ad fubft:ancialern fcientire perfeltionem per fe reqoi–
rirur,
&
f'cientiam non ex acci de nd
a
notitia obfcura,
fed intime diíl:ingnit neceífe
eíl: in
fcíentire eífentia
includarnr.
Refpondem
~liqui;concedendo
euidentiam requi-
;t
i:'i
in principiis fcienrire,non tamen,i11quiunt opus
eíl:,
vr
in fobalcernaris fcíentiis euidentia principiorum
íic
apud fciencem , fed fatis
efi
vt inferior fciens
ere-•
dat principia ah alío accepta, ex quibus concluGo–
nem ex neceílitare inferat
íic
fcientia fubalrernatá.
credir fubalcernamis principia,
&
ex illis
fic creditis
educit conclulionem fciemificam.
Con
era,
quia calia principia creduntur nde huma-
3
3
na: ergo provc
úc
non haben.r euidentiam, nec cert–
cudinern : ergo condufio ex iliis dedutl:a neque eu–
de.nseíl:, nec cerra , vnde min ime erit fcientia, quia
conclu(io fequüur debiliorem,& imperfecriorem par:..
tem pra!miffarum, alias fequitur, quod qní
ex
appre..
henúone cerminorum non aífentiwr alicui principio_,
fi
illud
credac fide humana, habebit fciemiarn íimili=–
rer in eadem fcientia poteíl: qnis credere co.nclufio..
nem aliquam illius
fciemi~
,
&
poíl:ea fcire
fequen•
cem.conclulionem,qu<E omnia per fe
faifa
Cune,&:
contra Arifiot.1 :Poíl:.c.2..qui dicic, non h:abere fcien–
tiam qui non fcic vfque ad per
fe
nota conclufionem
reducere;vnde
l
.TGpic.
ve
vidimus c.
r.
id fatis expli–
cat dicens demonfirationem elfe debcre ex primis,auE
ex illis_, qua!
ex
illis principws deduéta
font;
quando
igirur dicirnr inferi orern fcientiam princ1pfa acciperé
a
fuperiori, non eíl: intelligendum, quod
a
fcienn a in
alio fubieéto ex ·aenti,
&
ab ali o fuppofüo accipiat
principia, quia id non Cufficit
ad
euidennam,
&
ceni–
cudinem proprij aél:us/ed fenfus eíl:, vt optime adno..
tac
Arr~bal
in oodem incelleétu ex cognidone fupe•
rioris ícientire frepe deduci conclufionem alrerius
fcienti<t ex eo quod fine,
ve
dixi, in eoiiem imelleétu:–
quod
exprefsc docec
p.Thorn.q.14.deverit.arc.9.
Tandem de racione
~entiali
fcientire eíl: quod
34
principia euidenter cognofcantur, cum huiufmodi
principia in fcienria naturali debeanc
e{fe
cognita per
lumen nacurz: ergo fcientia: erit inrrinfeca euiden-
tia conclulionis: paree confequeotia, quia ex caufa
per fe omnino eui,denti euidens quoque effeél:us
fc–
qu!
deber.
Vrgecur:cenirudo
eít
de effentia fcientia:;fed abla- .;
i
ta euidentia
a
fcientia. nacurali del1ruicur cercirudo:
ergo. probacur rninor, concepms medij, aut principij
. narnralis non poteíl: habere per quid cercificecur de
obieéto,& firmiter adha:reac illi,
nili
clarc,
&
intimé
fo.o
lumine videat ex.crema cum vno tercio
dfe
necef ..
fario connexa :
fi
ergo lumen
nat1i1rale
h'\)c non
vi–
deat medium, erit fallibile, cum
fic
vel
refümcnium
aliquod hun1anum,vd ratio quredam probabilis:ergo
ad omnimod'am cerrüudinem, qualt-s requiritur
ad
fcientiam,nece!faria íimplicicer
el\:
euidentia in fcien–
tia nacurali,& confequemer eric de concepcu entis.
Secunda conclulio: Certirudo e{l de racione fcien·
;4
tire aétualis:probarnr primo argumentis, quibus pro–
bauiri1us euidenciam
eífe
de eifentia fcienr-1re; quia
cerritudo obieá:iua refundimr
in
formalem fcientire;
id eíl: fcientia fumit fuam ccnimdinem formalem
a
certitudine obielti ;
fed
quidquid
ab obielto formali
fumitur, efi elfenriale: ergo certitudo
formal.is,qure
ah
obiell:o formali fumicur in fcientia,
eíl:ellentialis. ·
fcientiéE,
&
hoc modo pene omnia argumenta prrece.;
de1'lti conclulione faéta facilc ad han(; conclufionem
poa'unt
accommodari~
Secundo, quia euidemia
fcien~
eíl: de elfentia
il-
~1.
lius ; fed cerricudo fcientire
efl:
euidemia
in
fcientia,
ergo certii:udo fcienti:R eíl:
dé
etfencia fcientire: maior
eíl: euidens,minor íic probarur;quia euiden ia
eft in–
fallibilitas;
fed
infall"
:licas
efr
certitudo, quia dicic
immobilitatem
~
incapaciracem aé\:us
ad
fal fitarem,
& ad
opp~.fitum
illíus, refpeélu cu1us infallibilis,
&
decerminatus eíl: : ergo enidentia eíl: certitudo.
Diceslolam
difü¡1~ionem
requiaalentire
fofficere 3S
R
t
'4
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