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~~ft.

1

l.

~"

deftnitió fcienti" traditaab

Arij!otele

?

~

Sic

de6nica fcientia vt

Ge.

Primo,diuidicur in crea-

tam,

&

in it1creatam. Increata fcientia eíl: cognicio

inparticipaca, fen diuina infallíbiliter, ac euidenter

percipiens comprehenfiue veritacem,

dicim~

cogni–

tio quia in De·o non da't,ur habirus,

feu

:.iétus primos

cognofcendi 'quia Ícientia diuina tota in puriffimo,

ac

infinito aétn percipiendi Jita eíl:.

ro

Sciemia diuina diuidimr in fcientiam fui,

&

crea–

turarnm; fcienria

f~ti

eft qua

fe

perfeétiffime compre–

hendit. Scicntia

creacur·an~m

eíl:, qua omne ens crea–

tum cognofcit.

Q!!a:

diuiGo ex parte obieél:i prima–

r~j

,

&

[ecundarij datur potitis, quam ex parte

fcien–

ua:,

i~am

ex

vi fcientire qua fe cognofcic, edam co–

gnofctt creaturas

~

fcientia fui diuiditut in fcientiani

viíionis,

&

pronoíl:icam: fcientia vi(ionis eíl:, qua fe,

&

omnes perfeéliones fuas cognofoit carn relaciaas

quam abfolutas. Scientia pronoíl:ica eíl:, qua decreca

fua qua(i

furnra

rarn abfoluta; quam

fub

condicione

percipir pro Hlo priori rerernitatis quo concipimr vo–

lu.nras Dei fine decreto libero,

&

quia quaíi prono–

fl:tc ndo

fou

prophetizando cognoícic, ideo fcientia

pronoíl:ica dicitur. Scientia creaturarum diuidirnr in

fcientiarn vilionis,

&

fimplicis.intelligeotire,& fcien–

tiam co nditionaram , feu mediam. Scientia vifionis

cíl:,

qua comprellenfiue cognofc1c ornnes creaturas

exHtentes,

&

abfolute foturas , Scientia limplicis in–

telligentia: eft,qua perfeél:iffirne poffibilitates rcrum

éomprehen<lit. Scientia conditionara, feu media eíl;

illa

qnce cerminatur ad futura non abfoluce fed

fub

condicione exticura cognofcendum. Sed quia de his

omnibus longum ttalbtum texo 1.p.illis

libente~

fu–

perfedeo , Theologoque héic omnia relinquo ne vi–

deamur falcem in alienam meffem

mitter~.

·

1 1

Sciencia creara ect notitia creati incelleétus eúi-

dens,

&

cena

reí. Hcec fcientia dinidicur ,

primo

in

ª.ll

~alem,

&

habirnalem: fcientía aél:ualis eíl: cogni–

no r

nrelleél:ualis creata euidens,

&

cena rei.

S

1

cienria

habimalis

cft

habicus permanens in

imellea~,incli~

11anfque illnm ad euident& cognofcendum obie–

él:um; de

qua,

&

de eius diuiíionibns poílea agecur

.pofl: rraél:arnm de [ciencia aétuali.

l

i.

Sciencia aétuafü diuidicur in appreheníiuam,& iu-

dícariuam. Scientia apprehenliua

efl

limplex incui–

tio feu cognido euidens obieél:i

ve

eíl: cognitio Anae-

, li

refpell:u hominis, &c. Ha:c diuidirnr in

natural~m

&

fupern :nuralem; fupernaturalis efl:, viíio beatifi–

ca : naturalis cognitio qua vnus Angelus alcerum

cog,nofcit.

·

t;

Iudicatiua, feu difcurliua

cíl:

cognicio euidens

ex

prremiffis euidentilJus deduéla,

&

hoec in duas diui–

dirur in fciemíam quia,

&

fcientiam propter quid.

Scientia quia eíl: media qua cognofcirnos caufam per

effeaum. Propter quid efr,qua cognofcimus effeél:um

per caufam. Exemplum prim:r efi cognitio de qua

agic Paulus

duro

aic: inuHibilia Dei per

ea,

quz faél:a

func

inrellell:a confpiciunmr vircus

&

diuinitas;

fe- –

cunda: exemplum eíl: cognitio pcr

quam

paffio per

cffentiam cognofcitur , vt

rifihilitas

per rationali–

tatem,

Q_y

JE

s

T

l

o

II.

~~

jit

definitio fcientid! tradita

ab

~riflotele?

i

ARiíl:oteles lib.

I.

Pofter. cap.1. his verbis definié

fcientiam , Scire arbitramur cum caufam

ob

quam res eíl: illius caufam eífe ,

&

fieri non potfe , vt

res ali

ter

fe

habeat cognofcere atbitramur.

2

Circa quam ciefinit,ionem orones Doél:ores vno ore

laremur Ariílotelem

hk

non

definiuilfe

foientiam

vt

Jldeph. de Pena.fiel;

Philo[.Tom.1.

fic, qu.atenus .ab omnibus fcientia abfüahit; fed

fo–

lum fciencire difcurliure propter quid definitionem

t~adidiífe,

at.it

fcienciain reí per caufam proximam ta–

li

definitione cxplicaífe.

Explicatur: in hac definicione quinqueparres con-

~

tinencur vt optime notarunt Conimbricenfes , quo:..

rum vetl:igiis iníiíl:am

ve

illi lucem clariffimam

in

ex–

plicacione,

&

elucidacione ipfius offundam :

prima

vicem habens generis eíl:, cognofcere, qure licet om–

riem cognitionem circumfcribat, hlc folum cótrlpleª

étitur iúdicaciuam, ve per eam reiiciatur, tum cogni–

tio expetimentalis euidehs,

&

appreheníiua, qua ali.;

quis perciperec effeél:um neceífariurn ptocedemem ex

caufa neceífaria proxima

&

imrnediaca: cum cogni.:.

tio Dei

&

Angelorum, qure iudicaríure non

funt,

&

a

Philofopho

non

definiumur, quarnuis alias veriffi.

m:E fcienci:E Gnc. 5ecunda eíl:, catifam, qtire iridicac

fcientiam eífe difcudiuam; idem enim valec ac co.!

gnofcere effeltum per caufam, feu ex caufa, cuiufmo–

di non eíl: noticia principiorum : ha:c -enitn

non

eíl;

cognicio rei per caufam, fed ex fola cerminorum ap–

prehenfione, nec foii.mtia, quia) habita per effeél:um.

Addic D. Thomas quod fcire aliquid eíl: perfeél:e

4

'cognofcere aliquid, hoc autem

dl:

perfeél:e apprehen–

dere ipfius veritatem: eadem enim

Cum

principia

eífe

rei,&

veritatis ipíius, vt pater ex Mecaphyfica; opori..

tet ergo (ciemem

?

fi

eíl: perfeél:e cognofcens , quod

cogliofcat per caufam rei fcitre,

&

propter no.e dicic

cum caufam arbicramur,

fi

autem cognofcerer cau–

fam tanrnmmodo cognoíceret effeél:um in aétu pri.;

mo,

quod

non eíl: fcire firnplicicer, fed virmte

tan•

tum, quod efi fcire fecundum quid,

&

quali

per

acci~

dens,

&

ideo opom:cfcienrem fimplicicer cognofce.:.

re eciam applicationern caufa: ad effeél:uf!l,

&

propter

hdc

dicit,

&

quoniam illius eíl: caufa:

Tercia

e!l, ob

quam res eíl:

j

liot

cfi cnuíam proxii am

&

immedia–

t~m,

&

merito, quia vt dependencia effeél:us

vi timo

cópleci in caufa proxirna ceneatur> haberi non poteít. ,

Qgarca, illius caufam eífe , per quarn fignificatur

1

non fatis eífe tenére effeél:L!:n per illius caufam

proxi–

mam, fed neceífum effe, ve foiarnus elfe caufa:m ralis

effell:us , quare fi quis iuxra Ltinafr1

pofims

eam defi–

cere videret; Gmulque terram in ter ipfarn ,

&

Solem

'imerponi, dum lgnoraret huiufruodi imerpoficionem

eífecaufam illius defeétus,non haberec fcientiam pro.

peer quid defeétus

Luna:.

~iota

eft,& fieri non poífe ve tes álitet fe habeat;

e

quce verba philofophi videntut relata ad effeétum,

&

caufam, vtturngde enim heceífum eíl:,in fcientia om–

nium perfel\:iffima ·' vt eíl: ha:c

de

qua agic philofo.;;

phus ,

&

neutrum fine alio eífe poteíl: ; nam fcientia;..

qure hic definitur curn abfoluce,

&

íimplidter

fit

fir–

ma ;

fi:abilifque cognitio taro

ex

parte euidentia::,

quam ex parte excrinfeci obieél:i , vel tetrnini, non

potcíl:

elfe

nifi de re neceífaria, at res neqnit eífe ne–

ceífai::ia ni!i caufa

a

qua e<\:, neceífatia

lit,

tam ineffc

qu~m

in caufando, quoniam

íi

aut eífe, aut caufare:

dcíinat, iam effeélus

ah ea

11011

pendebic, atque adeo

non per eam cognofcetur, imo ex vi talis caufa:

non

erit, quod neceffitati

repugnat~

ltem ponitnr

i~la

particula vt explicctut, quod de-

1

bet eífe cognitio cerra,

&

infal~ibilis,

&

ita

difi.in–

guitur fcientia per

hanc

particnlath ah opinione, quia

quamuis in opinione

éognofcam~

conclufionem

per fua principia probabilia

qua:

fum caufa condu–

fionis , non tamen cene fed probabilicer : diftin•

guimr etiam aberrare , qui prorÍU¡S inccnos ,

&

fa!.:

fas

eíl:.

,

,

Hrec tatá defini

,.o

vt melius intelligamr

fic

ad

da.. 8

riorem methodmn reducenda efl:.

Sci~

eíl: cognofce.;

re

rem per caufam

illius

proximan1,

&

immediacam

neceífariam euidem

er.

R

r

;,.

Sequirnt