~~ft.
1
l.
~"
deftnitió fcienti" traditaab
Arij!otele
?
~
Sic
de6nica fcientia vt
Ge.
Primo,diuidicur in crea-
tam,
&
in it1creatam. Increata fcientia eíl: cognicio
inparticipaca, fen diuina infallíbiliter, ac euidenter
percipiens comprehenfiue veritacem,
dicim~
cogni–
tio quia in De·o non da't,ur habirus,
feu
:.iétus primos
cognofcendi 'quia Ícientia diuina tota in puriffimo,
ac
infinito aétn percipiendi Jita eíl:.
ro
Sciemia diuina diuidimr in fcientiam fui,
&
crea–
turarnm; fcienria
f~ti
eft qua
fe
perfeétiffime compre–
hendit. Scicntia
creacur·an~m
eíl:, qua omne ens crea–
tum cognofcit.
Q!!a:
diuiGo ex parte obieél:i prima–
r~j
,
&
[ecundarij datur potitis, quam ex parte
fcien–
ua:,
i~am
ex
vi fcientire qua fe cognofcic, edam co–
gnofctt creaturas
~
fcientia fui diuiditut in fcientiani
viíionis,
&
pronoíl:icam: fcientia vi(ionis eíl:, qua fe,
&
omnes perfeéliones fuas cognofoit carn relaciaas
quam abfolutas. Scientia pronoíl:ica eíl:, qua decreca
fua qua(i
furnra
rarn abfoluta; quam
fub
condicione
percipir pro Hlo priori rerernitatis quo concipimr vo–
lu.nras Dei fine decreto libero,
&
quia quaíi prono–
fl:tc ndo
fou
prophetizando cognoícic, ideo fcientia
pronoíl:ica dicitur. Scientia creaturarum diuidirnr in
fcientiarn vilionis,
&
fimplicis.intelligeotire,& fcien–
tiam co nditionaram , feu mediam. Scientia vifionis
cíl:,
qua comprellenfiue cognofc1c ornnes creaturas
exHtentes,
&
abfolute foturas , Scientia limplicis in–
telligentia: eft,qua perfeél:iffirne poffibilitates rcrum
éomprehen<lit. Scientia conditionara, feu media eíl;
illa
qnce cerminatur ad futura non abfoluce fed
fub
condicione exticura cognofcendum. Sed quia de his
omnibus longum ttalbtum texo 1.p.illis
libente~
fu–
perfedeo , Theologoque héic omnia relinquo ne vi–
deamur falcem in alienam meffem
mitter~.
·
1 1
Sciencia creara ect notitia creati incelleétus eúi-
dens,
&
cena
reí. Hcec fcientia dinidicur ,
primo
in
ª.ll~alem,
&
habirnalem: fcientía aél:ualis eíl: cogni–
no rnrelleél:ualis creata euidens,
&
cena rei.
S
1
cienria
habimalis
cft
habicus permanens in
imellea~,incli~
11anfque illnm ad euident& cognofcendum obie–
él:um; de
qua,
&
de eius diuiíionibns poílea agecur
.pofl: rraél:arnm de [ciencia aétuali.
l
i.
Sciencia aétuafü diuidicur in appreheníiuam,& iu-
dícariuam. Scientia apprehenliua
efl
limplex incui–
tio feu cognido euidens obieél:i
ve
eíl: cognitio Anae-
, li
refpell:u hominis, &c. Ha:c diuidirnr in
natural~m
&
fupern :nuralem; fupernaturalis efl:, viíio beatifi–
ca : naturalis cognitio qua vnus Angelus alcerum
cog,nofcit.
·
t;
Iudicatiua, feu difcurliua
cíl:
cognicio euidens
ex
prremiffis euidentilJus deduéla,
&
hoec in duas diui–
dirur in fciemíam quia,
&
fcientiam propter quid.
Scientia quia eíl: media qua cognofcirnos caufam per
effeaum. Propter quid efr,qua cognofcimus effeél:um
per caufam. Exemplum prim:r efi cognitio de qua
agic Paulus
duro
aic: inuHibilia Dei per
ea,
quz faél:a
func
inrellell:a confpiciunmr vircus
&
diuinitas;
fe- –
cunda: exemplum eíl: cognitio pcr
quam
paffio per
cffentiam cognofcitur , vt
rifihilitas
per rationali–
tatem,
Q_y
JE
s
T
l
o
II.
~~
jit
definitio fcientid! tradita
ab
~riflotele?
i
ARiíl:oteles lib.
I.
Pofter. cap.1. his verbis definié
fcientiam , Scire arbitramur cum caufam
ob
quam res eíl: illius caufam eífe ,
&
fieri non potfe , vt
res ali
ter
fe
habeat cognofcere atbitramur.
2
Circa quam ciefinit,ionem orones Doél:ores vno ore
laremur Ariílotelem
hk
non
definiuilfe
foientiam
vt
Jldeph. de Pena.fiel;
Philo[.Tom.1.
fic, qu.atenus .ab omnibus fcientia abfüahit; fed
fo–
lum fciencire difcurliure propter quid definitionem
t~adidiífe,
at.itfcienciain reí per caufam proximam ta–
li
definitione cxplicaífe.
Explicatur: in hac definicione quinqueparres con-
~
tinencur vt optime notarunt Conimbricenfes , quo:..
rum vetl:igiis iníiíl:am
ve
illi lucem clariffimam
in
ex–
plicacione,
&
elucidacione ipfius offundam :
prima
vicem habens generis eíl:, cognofcere, qure licet om–
riem cognitionem circumfcribat, hlc folum cótrlpleª
étitur iúdicaciuam, ve per eam reiiciatur, tum cogni–
tio expetimentalis euidehs,
&
appreheníiua, qua ali.;
quis perciperec effeél:um neceífariurn ptocedemem ex
caufa neceífaria proxima
&
imrnediaca: cum cogni.:.
tio Dei
&
Angelorum, qure iudicaríure non
funt,
&
a
Philofopho
non
definiumur, quarnuis alias veriffi.
m:E fcienci:E Gnc. 5ecunda eíl:, catifam, qtire iridicac
fcientiam eífe difcudiuam; idem enim valec ac co.!
gnofcere effeltum per caufam, feu ex caufa, cuiufmo–
di non eíl: noticia principiorum : ha:c -enitn
non
eíl;
cognicio rei per caufam, fed ex fola cerminorum ap–
prehenfione, nec foii.mtia, quia) habita per effeél:um.
Addic D. Thomas quod fcire aliquid eíl: perfeél:e
4
'cognofcere aliquid, hoc autem
dl:
perfeél:e apprehen–
dere ipfius veritatem: eadem enim
Cum
principia
eífe
rei,&
veritatis ipíius, vt pater ex Mecaphyfica; opori..
tet ergo (ciemem
?
fi
eíl: perfeél:e cognofcens , quod
cogliofcat per caufam rei fcitre,
&
propter no.e dicic
cum caufam arbicramur,
fi
autem cognofcerer cau–
fam tanrnmmodo cognoíceret effeél:um in aétu pri.;
mo,
quod
non eíl: fcire firnplicicer, fed virmte
tan•
tum, quod efi fcire fecundum quid,
&
quali
per
acci~
dens,
&
ideo opom:cfcienrem fimplicicer cognofce.:.
re eciam applicationern caufa: ad effeél:uf!l,
&
propter
hdc
dicit,
&
quoniam illius eíl: caufa:
Tercia
e!l, ob
quam res eíl:
j
liot
cfi cnuíam proxii am
&
immedia–
t~m,
&
merito, quia vt dependencia effeél:us
vi timo
cópleci in caufa proxirna ceneatur> haberi non poteít. ,
Qgarca, illius caufam eífe , per quarn fignificatur
1
non fatis eífe tenére effeél:L!:n per illius caufam
proxi–
mam, fed neceífum effe, ve foiarnus elfe caufa:m ralis
effell:us , quare fi quis iuxra Ltinafr1
pofims
eam defi–
cere videret; Gmulque terram in ter ipfarn ,
&
Solem
'imerponi, dum lgnoraret huiufruodi imerpoficionem
eífecaufam illius defeétus,non haberec fcientiam pro.
peer quid defeétus
Luna:.
~iota
eft,& fieri non poífe ve tes álitet fe habeat;
e
quce verba philofophi videntut relata ad effeétum,
&
caufam, vtturngde enim heceífum eíl:,in fcientia om–
nium perfel\:iffima ·' vt eíl: ha:c
de
qua agic philofo.;;
phus ,
&
neutrum fine alio eífe poteíl: ; nam fcientia;..
qure hic definitur curn abfoluce,
&
íimplidter
fit
fir–
ma ;
fi:abilifque cognitio taro
ex
parte euidentia::,
quam ex parte excrinfeci obieél:i , vel tetrnini, non
potcíl:
elfe
nifi de re neceífaria, at res neqnit eífe ne–
ceífai::ia ni!i caufa
a
qua e<\:, neceífatia
lit,
tam ineffc
qu~m
in caufando, quoniam
íi
aut eífe, aut caufare:
dcíinat, iam effeélus
ah ea
11011
pendebic, atque adeo
non per eam cognofcetur, imo ex vi talis caufa:
non
erit, quod neceffitati
repugnat~
ltem ponitnr
i~la
particula vt explicctut, quod de-
1
bet eífe cognitio cerra,
&
infal~ibilis,
&
ita
difi.in–guitur fcientia per
hanc
particnlath ah opinione, quia
quamuis in opinione
éognofcam~
conclufionem
per fua principia probabilia
qua:
fum caufa condu–
fionis , non tamen cene fed probabilicer : diftin•
guimr etiam aberrare , qui prorÍU¡S inccnos ,
&
fa!.:
fas
eíl:.
,
,
Hrec tatá defini
,.o
vt melius intelligamr
fic
ad
da.. 8
riorem methodmn reducenda efl:.
Sci~
eíl: cognofce.;
re
rem per caufam
illius
proximan1,
&
immediacam
neceífariam euidem
er.
R
r
;,.
Sequirnt