-~~ft.
x
I.
De 'Vnitate
cómmunz.
i?.7
non de Vniuerfalitate formalirer,[ed de éomrum;ira–
te
narnrre: ergo probatio veíl:r.e concluGonis non
in–
nicirnr verbis,
&
authoric,ati Arifiotelis, fed er.olica–
tionLv_efrra! voluntaria:,
&
ad Übitum;vnde rnaic ad–
ducids Ariil:otelcm contra nos, nam
G
aliquid pon–
deris deberec habcre vefl:ra probatio, elfet quia nice–
recur verbis expreffis Arifl:orelis;fed verba Ariíl:orelis
docent, dad Vniuerfale
a
parte rei: ergo
li
afferiris,
Arifiotelem veftram femendam docere his loci.>, Q.i–
cendum vobis
.efr a
parce rei in veíl:ra fenrenria dari
non quomodocunque naturam communern, fed. Vni-
uerfalern formalicer.
·
90
·secundó probarur ratione,qtiia nihil aliad eft Vni-
uerfale formalicer,nili vnum commune rnulcis forma–
licer,vnum nim!mrn non indiuiduurn,fed fpecificum,
aur
genericum,ideo enim natura Diuina non eíl: Vni–
uerfalis,licet
lit
communis,quia non eíl: vna fpec
ifice,am
genericc,fed ftngularis;fed natura humana: v.gr:
per vos eíl: vna non vnitare numerica, & indiuiduali,
f~d
vnirate minori
flumerali,~
fingulari, hoc eíl: fpe–
c1fica,& eíl: communis Perro,& Paulo, & ca:reris in–
diuiduis:ergo
a
parre rei
eíl:
natura communis,& Vni–
uerfalis Vniuerfalitate fpeciei formalicer.
.9I
Confirmatur.Cuiconuenit defirtitio alicuius,cory-
uenit elTe!_]da definiti;fed naturre humana:, qua: datur
in
ter Petrum,& Paulum,conuenit definido Vniuerfa–
lis formalicer, quod eíl: definitum talis
definicioni~:
ergo conuenié narur.e humanre,qua: eíl: in Petro,Pau..
lo,&
crereris effentia Vniuerfalis formalicer.minor,in
qua eíl: rota dificultas, Ge demoníl:rarnr ; nam dupli–
cem definitionem Vniuerfalis formalicer tribuir Ari–
froteles, prima eíl:. Vniuerfale eíl: vnurn in pluribus.
Sefunda; Vniuerfale eíl: vnum aprum ad eífendurn in
pluribus. Terria definido eíl:, quam protulic Por..
phyrius.Vniuerfale eíl: vnum prredicabile de pluribus;
fed omnes hre definitiones,quas Philofophus,& Por..
ph yrius rradídderunt, quafque Scotús, & omnes Siso–
tiíl:re cum communi Dialeét:icorum fententia acce–
ptarunt,conueniunt formaliter homini, qui eíl: in Pe–
tro,& Paulo,& reliquis indiuiduis, nam homo ille eíl:
vnus per vos,
&
eíl: in pluríbns , fcilicec in Perro,
&
Paulo. Icem poteíl: effe in pluribus' , ac proinde
eíl:
vnum aptum ad effendum in pluribus, ab afü1 enim
ad potentiam bene vale eargumenrnm
affirm~ttiue,
vt
v.gr.homo intell'gir:ergo eíl: aptus ad intelligendurn;
animal fentit: ergo eíl: apturn acl fenciendum;fed ho–
rno efr in pluribus:
v.gr.inPerro; Paulo, Antonio,
&
ca=teris formalicer: ergo eíl: aptum ad effendum in
pluribus
formal~l:.
Deinde ille horno communis eíl:
idem cum indiuiduis realicer formaliter ,
&
de faél:o
affirmatur dt illis, ac per confequens · pra:dicatur de
ipGs,dicendo Petrus eíl: homo,Ioannes eíl: hom0 for–
maliter realiter, quia ad prredicati0nem fuffidc iden–
titas realis,licet decur dlíl:inél:io eX-natura rei,vr vide–
re eíl: in diuinis, vbi efi verum dicere Pacer eíl: Deus,
F~li~s
eíl:
Deus, &c.
&
nihilominus Paternitas,
~di
u1?tras in veíl:ra fententia diíl:inguu_ntur ex natura
r~1:
ergo homo eíl: vnum aptum prredicabil_e de mul–
tls: ergo conueniunt
illi
omnes definiciones Vniuer–
falis
formalicer: ergo eíl: Vniuerfale formalicer in
ve-
fl:ra
fententía.
·
92
~efpond:c
Ludouicus Rodriguez
q.
1.
de Vniuer-
• t
fah?us Scotl arr.
r.
§:
Vniuerfale denique; his verbis.
Vntuerfale
~eniqne
formalicer loquendo
eíl:
quod ha–
?et effe per mtelleéhtm , id
eíl:
ipfa natura provt ab
Jntelleét:u Cuis inferioribus comparatur, cum aurem
natura illa hominis non
fir
per incelleét:um fabricara,
non
erit Vniuerfalis formalicer.
Sed contra euidenter,quia hrec non
eíl:
folutio,fed
ridícula eluGo, quia
íi
natura illa horninis habec om–
ne id elfentiale, &
a
parte reí ex fe quod intelleétus
tribuem
V:niuerfali, quod fabi:iéaremr ab
ipfo. Item
ft <:>mnia, qua: coníl:iruunt Vniuerfale faél:um per in–
telleétum, confücuum
a
parce rei nacuram commu–
nem, Gne dubiG natura illa communis
a
parce rei erié
Vniuerfalis verc,
&
realicer, licue illud aél:um per in–
relleét:um eric Vniuerfále fiél:icinin,& per íntelleét:mn;
Exemplo rnanife!to conuincitur hoc , nam li tu dice–
res-,& percinacicer defcnderes,vidiffe aliquandornori–
firum
quoddam exiíl:ens vere
>
& realiter
a
parte
rei~
quod non folum effec quoad apparentiarn,& figuram;
fod
eciam quoad effentiam homo,leo>& equus;& ego
íic arguerem : ergo vidiíl:i
a
parte rei exlíl:enrem chy–
m~ram,&
tune negares confequentiam,
&
rationern
tribnens talis negationis diceres,tale moníl:rum; non
effe chymreram, quia non eíl: confiét:um per inrelle.;
éturn:certe fine dubio ludibriurn deberes
fapientibus~
&
ratio effec manifeíl:a, quia
íi
omnia conftitmiua
chymrerre
f.iébe
per inrelleél:um concurrercnt realirer
ad coníl:imendum illud rnoníl:rnm, fine. dubio illud
monfhum
a
plrte rei eífet chymrera' licur
elfet
chy–
ma::ra fiéta iHa,qu:.E fingitur ap intelletl:u: ergo fi om–
nia, qua:: confl:icuqnt Vniuerfale per inrelleétum con;;
currunr vere,
&
realirer 6ne fiél:ione
ad
coníl:ituerl–
dam
illam namram, fine dubio eric verc ,
&
realiéer
Voiuerfalis. Ea
auc,ern,~a::
a
ce
p~tuncur
ad.
V
nioer–
falitacem,,vt diíl:inguicur
ab
indiuiauo,& fingulari
eft
effe communicabile plnribus,hoc enim afferis vbi
fu.
pra §.natura aurem ; fed illa natura haber
communi~
cabilitatern pluribus
a
parte rei formaliter :
ergo
a
parte rei formaliter eíl: Vniuerfalis.
Vltimo ex alio abfurdo, quod fequerecur in tu:i
9~
fencencia
Ge
illam labefaéto, quia qucelibec natura
creara effec tnagis vnira. Deo,quam Verbut? Diuinum
nacurre humana: ex vi vnionis hypoíl:;;i.cica::;atqui hoc
eíl: rnaximum abfurdum; alias ínter Deum,_&
Ange..;
lum,inter Petrum,& Deum,&c. darecur commurlica–
tio idiomacum,
&
Angelus,e!fet Deus,Deus Angelus;
Icem Angelus deberet adorari adoratione latria:,nam
G
hrec omnia conueniunt propcer vnionem hypoíl:a–
ticam,
a
fortiori conuenirent propter maiorem vnid–
nem: ergo, &c. probatur maior, crearura effet vnita
Deo per identitatem realern,
&
Verbum Diuinum efl:
vnicucn tantum natura: hurnanre per vnionem rea–
lem diíl:inéhm
a
Verbo Diuino, & natura humana;
fed'illa, qua:
func
vnira per identicacem funt magis
vnira, quam illa,qu<l!
funt
vnita per vniónem tealem,
ergo, &c. minor patet exempfo ipÍius Verbi Diuini,
quod eíl: rnagis vnitum Diuinitat:i, quam naturct
hu~
mana!, quia Diu!nirati e'íl:
vnitum~per
i_dc:ntitacem>
&
humanicati per vnionem realem:ergo.
S
E
e
T 1
o
II
l.
Reliqua argumenta
ponuniur,
&
falluiones
aduerfariorum oppugnantur.
P
Rimo lic argumentor,quia omnis natura commu- ,
4
1
nis,vt in re exiíl:it in vnoquoque indiuiduo
ita
eíl:
determinara
ad
illud,
ve
non pofilt eadem fecundum
rem determinad ad aliud: ergo quando exííl:ir in vno·
indiuiduo, non
eíl:
apcitudo , ve communicerur.
al~is.
Antecedtns
Ge
probatur,quia illa natura,..·t eíl:
rn rn–
diuiduo eíl: Gngularis; fed quod eíl: fingulare. eíl:_,
ita
determinatum ad vnum,
ve
non
Gr
commumcab1le
1
I
;
nec indifferens ad aliud:ergo nulla nacura eíl:
co~mu.;
._,
munis
a
parte rei. minor probacur. Illud,quod
mfor-
marur aliqua forma, recipit fuum effeél:um formaleni
ab illa;fed natura dum eft
in
vno indiuiduo, aflicicur
'íingularitate: ergo a
ccipit e{fe lingulare,quod
eíl:
ef~
feét:us formalis íingu
laritatis:v.g.quia paries afficitur
albedi0e, recipit elfe alburn. minor íic probacur,
fin-
gulare,vc tale eíl: incommunicabile aliis,& in hoc
e/.l
pofüumVniucrfali,vt:v.g. Petrus ita cft vnus,vt
~e
m