Qg,xíl:
I I.
I.
An
VniUe_rfalitas
formaÍitet
.in
al1u
intellec1.conj1rlat?&c~
16;
fe,
licue in intelleél:u concipiunrnr, carencia enirrt ,,
Tune lic: illa vnitas communis eft
propri~,&.for-
30
Trinitatis non eíl: in Deo, quia in ipfo eíl: Trinitas,
rnálircr Vniuerfaliras, fed illa vnitas comnrnnis efr
neque irrationaliras eíl: in homine in quo eíl: ratio- proprie ens rarionis vt probaturn manee ; ergo Vn.i-
nalitas;ecce ha:c obieéta habent eífe obieétiue in in: uerfalitas formalicer eíl: proprie en·s rationis; major
telleétu perillas propofüiones,at nullibi habéc alilld
eO: cerca, quia (_vt aü'. ipfe
P.
Hurtad,. in Logica di-
effe;habem ergo e{fe obieétiue cantum in intellea:u.
fputar+ de
pr~dic~bilibus
in communi
rea...
,,.7..
in
Neqne vero
illz
propoíitiones repr<E_[entant folum
principio) Vniuerfale eíl: vnum in rnulds, & de mul-
extrema realia qu<E habent
effe
extra imelle&um,(ed
tis , nam ftcut vniucrfale in c:mfando eíl: vna caufa
reprrefentant alíquid eífe in rebus quod
non
poreíl:
plurium effeél:uum vt Sol,
&
Vniuerfale in repra:fcnd
effe; qui enim dicit, homo eíl: brnrnm, non folum
tando, eíl: vnum . lignum plurium lignatorum, ve
co.ncipit hominem,
&
prmum, fed eriam vr.riufque
ha:c vox
f3omo,
irn Vniuerfale in e{fendo
~
&
pr~di;;
identitarem, qua: nullibi eíl: nifi. in illa reprrefema- cand@ eíl: vnum exiftens in moltis rebus,
&
aptum
tione
(
candem,
§.68.
íic ait) vnde concludo identi- ad eífendum in illis,
&
de illis pr:>Edicabile;
v
.g.ani-
tatem hominis,
&
bruti non habere eífe niG obiell:i- mal eíl: in homine,
&
leone,
&
de illis omnibus
uc in
im-eH-efru,
totúmque
eius effe coníiíl:ere in co- pra!dicatuÚic
ille:
fed
ratio confütutiua vnius
com~
gnofci, qua differt ab homine,
&
priuarione, qui
mmiis apti ad exiíl:endum in 1:rnltis eíl: vnitas com'!.
exrrinfecam denominationem cog11iti accipit in alío
munis cum aptirndine ad eífendum in multis , ficuf
effe
diíl:inéto ab ipfa cognicione, quod e(fe eíl: inde- ratio cqnfbturiua vnius indiuidni eíl: vnit<Wi indiui-
pendens ab ea cognitione;at veró identitas
inrer.ho-clnalis,
qtúa
talis eíl: ratio formalis, ac
e~
concretum
minern
&
brurum in nuilo effe ·accipic denominatio- coníl:itutum per illam forrnaliter,
&
ideo albedo
eft
nem
exui~1fecam
cognita:,
íed
ha:c denominatio ni- fado formal is confüturiua albi; ergo vniras com-
hil
affi~it
extra in lleéturn aél:u exiíl:ens,
quia
vero
munis eíl:
ratio
formalis coníl:icutiua Vniuerfalis¡
de non enribus non poífamus ager.:: niii per verbum
ergo.efr Vninerfalitas formaliter, quia ratio fotma-
fubfranriuurn, ideo dicimus eífe ens rationis ; hinc
lís
conf1imtit1a Vniuerfalis eíl: vniucrfaliras, Gcut
rá~
,-etiam deduces, ( inquit,
§.69. )
quanto
iure Sanékus
tio
coníl:ituciua hominis eíl: hmnaniras,
&
ratio
for-
Thomas dixerir cognitionem qua
fir
ens ratio
nis
iualis conftituciua
quanri
eíl: quantitas , forma enim
nulh1m habere fondamenmm in rebus ; fondamen- haber talem denominationcm in abíl:rall:o
qualem
tum enim cognitionis eíl: effe fui obieél:i ,
fo.d
hrec
habet toturn in con.creco.
obieél:a nullum habent effe,(vtique
a
parte rei,)ergo
cognitioni
foi
nullum prrebent fundamentum, fed
inrelleétus ob fuam imperfeéti0nem del1;1fus aíferit
quod_non eíl:, aut negar quod
eíl: ; (
&
paulo
poll
lic
concludir P. Hurc:
;i.do} dixit ítem veriaime Sanél:us
Thornas einfi.nodi obieétum effe fiél:urn,
&
fieri dum
inrelleél:us apprehendere nicitur
id,
quod non eíl: ac
fi,,elfeé, itaque hoc eífe non eíl: prius, quam i.pGus
cognofci , eiufmodi ergo 'obieéta fiél:á, vocantur
el'~tia radonis in quibus ídem eíl: formaliilime habere
effe
per folam apprehenGonem intelleaus ; eorum
e!fe conliíl:ere in
folo
coghofci>ha.bern eíle obiefüne
tantum in inrelleél:'n, e!fe fiél:a
&
e!fe entia ratio nis,
qureomniaiam explícui lic
P.
Hurtado.
Ex
quibus
Ge
argumentar. Tune
fit
ens rationis
29
per
aliquam cognitionem,quádo illud ens non eíl: in
fe
a
parte
rei
licut in inrell eél:u cócipitur,& quia tale
obieétum haber rantum eífe
in
intelleél:u, fed vnitas
illa communis per
i
um fuperiorira,tis in ordine
a.d indiuidua
vt
ad infer
, cnm indifferentia vt
fe
co n:imunicet illis,
&
illa
c..:i
·~1iruar
non datur
a
parre
rei
in
narnds Petri , Pauli , At'i
r,
ni
j ,
&c. vt iam
fu–
dra probauimus,
&
ipfe Hurta concedit contra
Scomm,
&
concipirur ab intellea in illis,
&
affir–
macur in definitione
natur~
Vniuer ·s durn dicitur.;
efr vna natura apta ad eífendum in
ribus ; ergo
talis vnitas communis haber cantum e
obieél:iue
in inrelleél:u, liquidem extra intelleél:am
n habec
effe
a
parte rei' fed obieétum; qm>d cantu habec
c~e
in inrelleél:u, accipic eífe .ib intelleél:u e, 1ci–
p1ente rem alíter ac efr, proinde tale obieél:urli, íl:
prop~ic
ens rationis fiétum , _ergo talis vnitas
coti~.
mU111S
fit
a~
Íntellell:U, Vt
a
CODCÍpÍente rem
alitei~
ac e{t in fe
a
parte rei ; licue ídentitas illa inter homi–
nem,& brutum de qua agit P.Hurtad.
efl:
proprie ens
ratioi~is
fiétum,&
fi.r
ve tale ab inrelleél:u concipien–
te rem alicer, ac eíl: in
fe,
qnia concipit in homine
identitatem cum bruto, qnam non haber
a
parte
rei,
fed
a
parte rei, nullo modo darnr in natura
re
ali Pe–
tri
,\P~uli,
FranciCci,
&
reliquornm indiuiduorum
\rnitas communis cnm indifferentia reali per modum
fuperioris, &c.& íntelleétus cognofcit
iHá
in natura;
ergo talis vnitas prouenit ab intelleétu concipienre
rem aliter ac efr , ac proinde v_t propriú ens rationis.
S
v
B
s
E
e
T.
Í
I
I.
S~cund11
ratio principalis proponitur.
Q
Via Vniuerfale formaliter coníl:icuimr ab ap-
3
¡
titudine,
&
foperioritate in ordine
ad
inferio..
ra, fed ralis apritudo,
&
fuperioritas efi: ens ratio-
11is, ergo ratio formalis coníl:icutiua Vniuerfalis eft
ens racionis..maior eíl: cerra, quia Vniaerfale quate–
nus tale formalirer dicit com1mmicabilicarem,;
&
pr:edicabilirarem refpeétu inferiorum,
ita
vt talis
comt unicabilitas coníl:irnat Vniuerfale formalirer
qu7i. nus tale, fed communicabiliras; & prredicabi–
liras
funt
aptirudo,
&
capacitas vr communicerur
natura inferioribus,& de illis pr<edicemr; ergo Vni–
uerfale coníl:ituitur formaliter per aptirndinem ,&
capacicatem ergo Vniuerfalitas
eíl:
aptirndo, feu ca- ,...,
pacitas ad eífendum in pluribus & ad pr.-edicandum
de
illis.
Deinde, quia Vniuerfale eíl: vnum apturn ad ef-
p.
fendnm in multis, fed ratio forrnalis coníl:irutiua
vníus apti ad eífendum in multis eíl: vna aprirndo;
ergo ratio formalis coníl:irutiua Vniuetfalis eft
apri~
tudo in ordine ad plura; quod autem dicat foperio–
ritatem Vniuerfale
di:
cerrum, quia Vniuerfale, qua.;,
.renus Vniuerfale refpicic plura, qure fub
fe
poteíl:a–
tiuc continet, vt illis fe comrnunicet,
&
dé
illis prx–
dicetur; fed omne quod fob
fe
poteíl:atiue continet
aliqua,vt ab illo participent eífe dicic fuperioricatem
refpeétu illorum , iicut ílla pi ura dicunt
inferior~ra
tem
refpeé.Cuipíius, i_nferioriras.enim refpe.étu vnms;
&
fuperioritas ex parre
illius
~une correl~rma
,
&
fic
data inferiorirare ex parre vntus , extrem1, deber
ne~
celfario dad fuperioriras ex parre alterius; ergo vni..
uerfale dícit foperioritatem :refpeél:u plurium qu.a:
formaliter refpicit.
_
Prrecerea, quia, v.g. animal ell Vniuerfale refpe.. ;
.r--~
u equi, hominis,
&
leonis , fed non eíl: inferius
efpeél:u illorum, neque a
:qua.ler.e~peétu irfor_urn~
lias
conuerGrn poffunt pr:
ed1c.anm
prred1c~mone
ireél:a , ficut ens de Cuis amibutis
&
amibuta
dé
nte, & rationale de riíibili,
&
riíibile de rationalÍ
i:opter otqualitatem,qu;.:e darnr inter .ipfa,fed equus"'
·
horno,
í