ergo
i1le aél:us denominar obieél:um vniuerfaliter re–
pra: fencarum, fed-per hanc denominationem confri–
ruitur obieél:um formaliter vniuerfale; ergo vniuer–
faleformaliter conliíl:it in·aél:u intelleél:us; probamr
minor, quia
effe
vniuerfalicer repra:fenratum
vel
co–
gnitum eíl: cognofci naturas communes non cogni–
tis íingularibus in fingulari; nam tune cognofcicur -
horno v.g.& non Petrus,& Paulus in parciculari; er–
go aliquid vtrique commune, fed hoc vcrique com...
rnune non fuir fall:um commune ante hanc opera–
tionem imelleétus '·cum
a
parre rei nihil lit cornmu·
ne; ergo per illam formalicer faél:um fuir commune.
paree confequenria, quia illa tollit formalicer ab ob–
ieél:o di'fferentias fingulares oflicienres communita–
ti,
quia illa
confiderat naruram laremibus lingulari–
busJed ratio formal is tollens fingularia eíl: ratio for ..
malis coníl:ituens nacuram communem poíiciue, auc
ncgaciue; ergo. minor probatur quia fublaeis diffe–
rentiis quidquid manee eíl: commune, alioquin ma–
nerec aliqua differenria. Imo licet hinc fequacur ens
racionis, non fequitur vt efliciae naturam formaliter
communem,fed potius fequitur ex natura -coníl:itura
_ formalicer commnni
pet
aél:um illam formalirer ab.
firahenrem,
&
coníl:icuencem abfque differenriis.
Confirmatur. Vniuerfale formalicer coníiíl:it
in
apticudine
ad
etfendum,
&
prredicandum de multis,
Íed Hle a&us ihtelleétus coflíl:ituit obieéturn prredica·
hile de mulcis} quia immediaee difponit inrelleél:um
ad
prredicationem vt probaui; ergo in
illo
aétu con–
liíl:ic eCfencia vniuerfalis.
j
Qgarro eflicaciter probatur
a
priori explicando
rationem huius vnitatis,
q1,1re
eíl: per analogiam
ad
realem : inrellell:us non poceít facere obieéta vnum
realicer, quando illa
font
realiter plnra. Tum quia
ofiendi ea,qu<l! femel realiter diítinguuntur,non pof
..
fe fieri vnum realiter.Tum quia inrclleétus fua confi.
deracione nihil reale traiicit in obicél:a.fed illa deno–
minar extrinfece cognita ; ergo intellell:us obieél:a
r-ealicer diíl:infra facit vnum non reali vnione fed ra.
tionis,quia ratio ea non dinidic, [ed relinquit indiui·
fa,&
confdquenrer relinquit ea vnum; incellell:us an–
tem obieél:a dinidit cognitione,
&
partitur intelle·
lhone, quia circailla non niíi per cognitionem ver–
farur; quid igimr erit obieéta cognitione diuidere;
nifi ea in fuas parres fecare, cognitione clara,
&
ex·
preífa lingularum in íingulari?diuiúonem,
con.íl:at ex
fummulis, effe modum fciendi quo res frindirur per
fuas partes ,
Ge
diui 1
:-_(plicans compolitum phyfi–
cum
illud diuidit in parte
~hyGcas,vt
horno diuidi–
tur
in
corpus
&
animum,erg diuiMo obieél:i per in–
telleél:um,eíl: clara cognitio par ;um alicuius obieél:i,
illarumque difcrecio, veluti dim
~
realis ligni
e{l;
il·
lius
realis in parces diífeél:io,hanc mentiam
in
ma–
nofcriptis prius quam Hurtado
fcri
t
P.
Erizel eif–
dem argumentis difp.1
~.in
quo clari
e
cognofci–
tur an Plato Philonizec,an
Philo
Platon •,et.
S
V
B
s
E
e
T 1
o
I.
SeCHndn-fententi11 proponitur,
&
proh11tH
"'
6
sEc?nda fencentia aíferir Vniuerfalitarem effe re.-
lattonem formalem feu pr<Edicamentalem ratio
nis, lic
P.
Rubins in Logica
q.5.
Vniuerfalis,
&
alij
Rubio antiquiores. pr'bbatur.
Primo nomen concretum eíl: abfolmum ,
íi
forma
per ipfum lignificaca fueric abfolma,
&
relatiuum
íi
fueric relatiua: fed forma vniuerfalis non eíl:
abfo–
Jura, fed relaciua, ergo nomen vniuerfale non eíl:
ab–
folucum
fed
relatiunm ;.probacur minor
ex
definicio–
ne Vninerfalis, vnnm in multis,
&
aptum ¡mrdicari
de multí
s • in quaper relationem ad multa explica•
JJdeph.de'Pt'íilljiet,Philof.Tim. l.
cur vniuerfale, nec folum explicatur, fed forma
vni–
uerfalis, relatio efr, quod íic· probatur, vniuerfalicas
n0n eíl: forma conueniens narnrre ex
fe,
aur eífemia.
lirer,neque
a
parce rei, Ced per in'telleélum, ergo non
eíl: forma fobíl:ancialis, fed accidenralis , non eíl: ac..
cidens reale,fed rationis; fed omne accidens rationis
quod incelleél:us tribuic rebus eíl: relatio rationis,
non enim attribuit eis accidens rationis abfolumm
per modum qualitatis vt probabicnr; ergo Vniuerfa–
liras eíl: realicio rationis formalis.
Sernndo non dicitur natura vniuerfalis
ex
eo
fo-
7
lum quod in fe
lit
vna,am communis,[ed quia eíl: vna
mulrorum, aut quia
eíl:
in qua multa conueniunt,
v~
Porphyrius docuir, cap. de
f
pecie dicens, participa–
tione fpeciei plures homines funt vnus horno; ergo
per vniuerfalitatem eílenrialirer ordinatur ad info•
riora quorum eíl: vna natura,
&
ideo vniuerfalicas
relatio eíl:,& non forma abfoluta.
S
E
e
T 1
.o
I I.
~J1r11
/ententiapnJponitur,
&
pro~lltHr.
P
Rima ConcluGo; forma Vniuerfalis feu Vniuer-
S
falitas formalirer eíl: ens rationis. hanc fenten–
tiam defendunt fere omncs Societatis Doétores;
probaDur.
_
Primo expreífa aull:oricace Diui Thom:;e opufcu-
SI
lo
41.denatura generis vbi Ge ait,cap.4:ens autem
ra–
tionis
propri~
dicitur de illis intencionibus,
quás
ra–
tio
in
rcbus facic,Gcur eíl: intentio genetis,
3
&
fpeciei
qure non inueniuntur in rerum natura,Ced fequunrur
aébones intellelh1s ,
&
rationis: fic Angelicus Do·
ltor, vbiclare, & euidemer noíl:r·
rn
fencenuam do..
cer, Gcur eciam opufc.
55.
ibi
&
ideo air
Boecius
Vni–
uetfale dnm intelligimr , Gngulare dum fencitur,
qaia vna,
&
eadem natura qure íingularis erar
a
par–
te rei,
&
indiuiduarur per mareriam in fingularibus
hominibus eflicitur pofü;a Vniuerfalis
per
all:io–
nem incdleétus depurantis ipfam
a
condino11ibus,
qu:E funt hic,
&
nunc; vnde racionem Vniuerfalis,
&
pr. dicabilis accipic ab ipfo incelleél:n,
ve
diél:"um
eít
¡,
·
nod etiam expreífe docec.1. Mee.lea.
1
3. opufc.
de ente,& eCfencia. cap.,.
r.
pag. qua!íl:.
85.
arc.1.
&
1.
&
multis aliis
in
locis.
ex
quibus íic argumen–
cum
efformo,
In
fentencia Diui Thomre vt patet
ex
primo loco
10
a
nobis adduéto 'ens racionis proprie prredicarur de
vniuerfalitate generis,& fpeciei,
1
hoc en\m
efl:
ratio,&
incentio generis, & fpeciei,
fed
id de quo proprie,
&
rigorofe pra::dicatur ens racionis, eíl proprie, & rigo–
rose tale' Íicut id de quo pra::dicatur proprie '
&
ri•
gorose (!}ns reale eíl: proprie,
&
rigotose cale,
qui~
nihil aliud eíl: proprie prredicari vnum de alío, nili
e{fe idem fubiel\:um,
&
prredicatum ; ergq
fi
in
fen,.
tentia! Diui Thomre ens rationis proprie , & rigo•
rose pr:;edicacur de intentione, fen vniuerfalicate ge..
neris,
&
fpeciei,&c. vniuerfalicas erit proprie .'
&
ri–
gores~
ens rationis,qui a erit vera
h~c pro~olit10 q~~
prredicatio eíl:
i
vniuerfaliras, feu 1°:ten,r10 genens,
&c.
efr proprie ens racionis;
vnd~
qui c?ncederet ens
rati~n~s prop~ie
prredicari_
?e
vmuerfali~ar~,&
nega·
ret VnmerCahcarem propne etfe ens ratt?ms, canee·
deret idem,& idem negaret fimul,ac promde contra..
dil\:orias íimul concederec,6cut
v.g.
li
aliquis
dkeret
Pecrum non eífe ens reale,
&
ex alío capite concede•
ret ens re.ale propric prredicari
de
Pecro,certe contra·
diétiones inuoluerec, ac proinde negaret id ipfum;
quod conccderet;
N'ec pocefi
did
talem intentionem vocati ,
&
ap-
l
lt
pellari
a
Diuo
Thoma
ens rationis, quia
eíl:
denomi–
atio
a
cognitione,feu
intclleltione rationis.
Ó
J
Non