100
Logica Di(p ..
I.
De natura
Dialeétic~.
erili
ens rilibile propric
quia
ratio iníl:rumenti
non
Bórefi
facere, ve cui repugnar cffenda conueniar pro-
/ pria paffio, ergo
íi
enti racionis repugnar eífenria pri–
rnarij cognofcibílis quod efi ens reale repugnabit ei,
licec
lit
inlhu!:11enrum attribumm,
feu
paffio enris
realis, qure eíl: primaria cognofcibiliras,
&
etfe
ob–
icélum formale fdenrire, nam
li
eífe iníl:rurnentum
cotleret repugnantiam habendi eífenriam, eriarn
rol–
Jerec repugnantiam habendi proprietatern,
fed
rario
in!l:rumenri non tollir in direél:ione rationis effenrire
repugn;mtiarn, ergo non tollic repugnantiarn pro·
pi;iecaris,
id
eíl:,
fi
ratio iníl:rumenci non tollir repn–
gnanciam habendi eífentiam realem in direétione,
non rollec repugnanciarn habendi proprieratem
il–
lius, qure.eíl: primaria cognofcibilitas, feu
effe
obie–
ll:ám
formale.
86 '."'
Vrgernr, quia eo modo
1
conuenir alicui
proprie~
tas ,
quo
haber eífemiam , fed direétio racíonis in
quánrnm talis non haber veram eífenciam primariam,
quia haber
fiétití.am, ergo non haber racíonern yeri
&
prirnarij iníl:rurnenti, fecundurn
illud
axioma, non
entis nullre futlC'qualitares,
v.g.
impoffibife efi quod
Der1s poffit creare aliquid , nec producere gratiam,
nec aliurn hominem querncunque fnrnpta, vt inil:ru–
n¡enro chima:!ra relacione rationis diftinél-ione ,
&
priuatione, licct quodcurnque aliud ens reale
poffic
forní, vt iníl:rumentum, quia illa func entia fiétitia,
&
entia fiél:itia non paífunc
eífe
vera inftnunenca,
quia
quod non
eft
verum ens,neque ea verurn agens,
&
iníl:rumenturn , ratio enim infirumenti eíl:
pro–
prieras entis,
fed
ens rationis non
eít
verum
ens,
er–
g·o
non poteft habere propriecacem ved entis, quod
efl:
eífe verurn iníl:rnrnenturn , alias horno fiél:us pof–
fet habere veram vifibilicatern quod
~ft
falfum,
quia
_ cui repHgnar effencja, repugnar propriecas prrecipue
fi
proprieras
íit
atrribumm >ergo
li
ens rationis non
poteíl: effe proprie infirumentum , nec pocerit:
eífe
Eroprie obi.eétum,
vt
de
fe
paree.
8
Vltimo
vrgernr, quia inlhurnentum non poteíl: ef-
7
fe
obieél:um forrnale fcientire, nam iníl:rumenrnm eíl:
poíl:erius ipfa [ciencia, tarn in inte1irione, quam in
cxecutione, quia (ciencia efr fin is iníl:rumenti,
&
in–
ftrmne nmm eíl: proprer fcientiam' & non e contra
(ed opieétum forrnale in inrenrione eíl: prjus
ípf ·
fcientia, quia fcientia fpecificatur ah obieélo forma–
li,
&
habet rorum fuum eíle eífentiale in ordine ad
ipfurn, & idem non poreíl: eífe prius,
&
poHerius re–
fpeél:u eiufdem in intentio¡¡e finis,
&
effeétns forrna–
lis reípeCl:u eiufdern , ergo
fi
iníl:rumenrum in inren–
tione eíl: poíl:erius fcjenüa, quia Ccientia eíl: caufa
fi–
nalis illins,
&
foíl:rumentum effeétus finalis fcienrire,
e
contra vero obieél:um formale eíl: prius fcientia in
inrendone, quia obieétum formale eíl: finis
fcienri~,
vr
in confeífo efr apud omnes,
&
raciones fopraditla!
id confinnant ,
&
[ciencia eíl: effeéhs final is illius,
&
fic
obieltum form:.lle efr prius in inrenrione [ciencia,
ergo infrrumenrum fciendre non poteíl: eífe obie–
t'tum formale ipfius, quia idem non porefr effe prius,
&
poíl:erius eodem ordine
~aufre
refpeél:u eiufdem,
fed direétio aétualis per vos eíl: inílrument1 m Logi- ,
ere, ergo direétio aétualis non poreíl: e{fe obieétum
forn1 ~1le
fciendre , vnde ens rarionis qúod
eít
illa di–
reél:io ex eo guod
lir:
iníl:rnmeñmm repugnar e!fe ob–
icél: urn formale Dialeética::. ·
S
v
B
s
E
e
T I
o
IV.
.f2.!!artumprincipale argumentum ponitur.
Q
Vano
probacur, ad quam probacionem aduer..
8,?
te, omnes Thomilhs, qui alferunt obieéturn
formale Logica:: fob quo
eífc
ens rationis;aíTerere non
elfe dirigibilitacem aétuum intelleél:us , id eíl:, poffi–
bilitatem aéluum, feu capacitatem ' illorum ad dire–
él:
ion.emaétualem , quia alferunt dirigibiliraté talem
identificari cum
ipíis
aébbus imelleéh1s ,
&
curn ob–
ieéto mareriali Logicre, ac per confequens no.n pro–
uenire ab illa,quod neceífario requirit obieél:um for–
rnale,
fed eífe ipfam direétionem aétualem diíl:inlbm
a
porentialicare, qure direé\:io aét:ualis eíl: ens rationis
formalfter, cuius tocum fuurn eífe eíl: aétu obieétiue
in intellc8:u, aétuque depender
ah
aétuali ímelle–
él:ione cognofcence. ,
&
faciente modum rcétum ;
contra quod lic argnmentor.
Primo, quia inrer habimm fpecificarum,& obieél:ú
9e
formale fpecificans neceffario datur connexio intrin–
feca,& maxime neceffaria eífencialiter, fed ínter Lo–
gicá,& direét:ioné aétualem id eíl:, ens ratioois altua–
le,quarenus aél:uale eíl
116
potefi dari neceífaria con–
nexio fpecificati,& fpecifi cancis, ergo ens rationis il–
lud quod ponimr
a
Thomill:is non eíl: obiell:um
for–
male fpecificans Logicam. maior eíl: euidenD,quia in-
c~r
habicú,
&
obieél:urn formale fpe,ificans damr
r.e–
latio tranfcendenralis,qure eífentialis eft
&
fundar a
in
eífencia confüruenfque eífentialitcr habirum,habitus
cnim relatiuus tranfcendentalis eíl: ad obieétum ,
&
ratio euidens huius eíl: addull:a
a
D.Thoma ex
Philo–
fopho, quia cum fcientianullnrn habeat effe,quod
116
fa
cognofcitiuum obieéti,& in ordine ad cognoícen–
dum illud media ratio ne forrnali fob qua, id etl,quod
fciencia h abeat relacioné tranfcendentalem,
&
.effen–
tialem ad obiell:ú,&
Ge
f
pecificatio fci encire,
&
poc é–
cire,relatio rranfcendentalis appellacur,qure Doétrina
ab
omnibus DD. recipitur fine concrouerfia, vt cer–
tiilima:íed relado tranÍcendenralis fundara in eífen–
ria, feu ve melius loquar confürnens elfentiam, quia
relatio eíl:
cónexio~cum
perat nece!fario duo,quia ef...
fendalis,& tranfcendencalis efr maxime neceífaria ín-
ter illa duo, ínter qure damr,eífenriale enim rnaxime
neceífarium,& perpyrnurn eíl:,quia e!fcntiale efr rerer–
nre,& perpetua: vematis .obieéturn,curn nulli nec
JYi–
uinre poten tire fubie étetur in fua cónexione effentiali,
non enirn ideo horno eíl: animalrationale, quiaDeu.s
vulc,vnde in illa cónexione nullam habec caufam
fui
eífe,efi rnaxime neceífariurn,& perperuurn;hac enim
de caufa Deus eíl: ens neceífadum,
&
perperuum non
folmn
in eífentia,fed etiam in cxillentia,quia in vrra-
q
ue
racione eíl: ens independe ns fine caufa, ergo illa
relacio tranfcendemalis ,
&
eífentialis erit connexio
rnaxime neceííliria,
&
perpetua cífentialiter.
Minor przcipui fyllogifmi fic
d~moníl:ramr;nullú
9.llens necef.fariurn potefr habere connexionern neceCfa–
riam,& perpetuarn curo eo,.quod non eíl: ens m:celfa.
rium,& perpetuum..fed eífentia Logica: eíl: ens necef-
fariú
& ipfa Logica in qllantú fpecificatur eífemiali–
ter fecundú fua prredicata eífentialia habet fommam
neceílicaré,& perpetuitaté eífendi,
&
ens ratiQnÍs,fen
aélualis illa direél:io rfltionis q1.1a.renus aél:ualis efi,
&
aétualirer depender ab intelleltus cognitione,
&
qua;
tenus diftinguirur ab illa poffibilirare
~auum
intelle–
étus in ordine ad direél:ioné nullo modo eíl: ens necef..
fa riú,fed rnaxime comi ngés,& aocidentale,ergo inrcr
Logicá eCfendalicer, feu eius eífentiá,
&
direél:ionem
aétualé rationis nó poreft dad necefforia
cóne"ío.~ro·
barur maior.ideo
[cien
tia Dei habet folú necelfanam
T ercio principalirer probatur bree noíl:ra f<:ntenria
omni bus argumencis, qnibus probarur in Meraphy–
iica qureíl:ione fecunda proremiali,conclulione fecun–
da, ens rationis non eífc fubieél:um per fe priinarium
Meraphyftcre 'qnre a ·gumenta
a
foniori hanc
llO•
ftram conclufionem dernonftrant.
1
connexioné cnrn .eífe 'plius Dei,
&
cú creamris pofil-
1
bilibus,& non haber necc!fariá connexioné curn crea–
!¡
cura exiíléte,quia
e!fe
Dei,
&
c:reatura:
po.ífibiles
fu~ t
eatrn