1
102..
Logica
Di(p.
!.
De natura
Díaletfic&.
excedu ntur ab artificialíbus etiam limpliciter, & ab·
folute íicut in p_erfell:ione,ita iri íl:abilitate,perpecui-
sare qualifcunque,
&
9ua'.cu~qu~
il.lafit,
&
qualís
qualis lit necdfüas ennum art1fipalrnrn. Tune fic
de
encibus artif
icialibus:v.g.de galero,calceamenco,.pal–
lio ,
&
ca!teris propter íuam contingenriam,
indec~r
minadonem,&·quia dependent fimplicicer,
&
abfo–
lure in fuo e(fe
a
vol untare facienrc illa) non darur
vera,
&
propria fciemia,
fed
folum artes mechanicz
mere' quia talia artificialia non habent principia in:
rrinfeca qu.e pernnr , vt eís tribuatur tale decermina–
tum
e(fe,& non aliud,quibus principiis innitacur eui–
demia, & certitudo fcienrire,
fcd
ens rationis haber
maiorem
com~ngenriam
in fuo effe,rnaiorem indecer–
minationem i'mperfeétius effe ornnihus modis
ente
artificia.li', ratione cui-us
imperfell:ioni~
purum nihil
communírer denominatur,deinde haber improprieta–
tem e!fendi,
&
ramen haber quandam entiracem me–
re fiél:itfa.m ad libirum )
&
ad nucum fingentis intra
cuius naturam nulla principia
reperiunrur,qu~
petant
ve hoc, vel illud derermínatum effe habeac ens ratio–
nis) curn
lit
maxime contingens) & liberum 'ergo
a
forciori ens rationis minus poterit
eífe
obietl:um per
fe
fcientim,
&
fcienria per
fe
dari de illo·. Ha:c confe–
quentia patet,quia
G
de entibus artificialibus non da–
tur fcientia,quia
bree
entia artificialia non
habenc.in–
tra
fe
principia neceffario determinamia tale,vel cale
e{fe,& eciam propter contingentiam,& indetermina–
tionem,irnperfeétionemque arrificialium,
ergo
a
for–
tiori de entibus rationis ,
qure
maíorem contingen•
tfam,indeterrninadonem,& imperfell:ionem, ac ian–
dem qure nulla principia habenc determina
ti
el1e,imo
magis diftant ah hoc, quarn arrificialia,nulla poteric
dari vera, & propria fcientía, nec
ipfa
poterum elfe
verum,
&
per fe ,
&
propriurn
obiell:um formale
fcientíre.
94
Secundó.
Aliam
habet conringentiam ens ratio–
nis;
v.gr.direél:io aétualis pro
ve
difringuícur
a
dirigi–
bilirate, aéhialitaccm nimirum, fell exifientiam,
qu:E
altualicas non habet aliquam neceliicatem, rum
quia eO: aél:ualicas entis rationis,qure in hoc deber fe-.
qui ipfum ens rationis,quia exifienria fequirur e.lfen–
tiam. Deinde,quia qu.-ecunque aél:ualiras feu exifien· ,
tia cuiufcunque reí prrercr cxiíl:emiam ,
&
aétualica- ·
teµl
Dei eíl: contingens
,&
libera, eciamfi
ftc
exillen–
tiél¡
entis re'alis,quanro magis aél:ualiras enris rationís,
•. quoe
imperfeétior eO: omnibus modis ente reali, tám
-
lo1~gi ffimóque
inreruallo difiat
a
per.feél:ione aél:ua.–
liratis
rea~is
, prrecipue quia rotum e!fe entis rarionis
aétuale,vc diximus,cum
fir
ens fill:itium,5c apparensJ
null_mn
aH~d
e!fc haber_,
pr~rer
illud
quod aétu pro–
duc1tur
ab
Jntelleétu dependenter
a
libero ;irbicrio,
voluntaréque fingentis) narn
fi
a
voluncare non im–
perarur,fc:epiilimc non potedt fingere intelleétus,&
(j
i?fferir volunras ne perfeuerec in fiél:ione illius aél:ua–
lis direél:ionis rationis,
abfque dubio
deíl:ruetur cale
ens: ergo proprer has duas contingenrias direél:io
aél:ualis rarionis non eíl: ens neceífarium vllo mod-0,
' fed
de°?us quod
~&u.aliras
ends realis naruralis poífec
e~e
ob1eél:um fc1enme,vt de falto eíl:
in
Meraphylica
01genre de exillemia rerum,nihilominus aél:ualiras en–
ti~ an~_ficiali s
non eíl: per
fe
obieél:um formale per
fe
fc1ent1~,
quia cum aétualicas feu exiíl:entia fequ.acur
effenttam rei .artificial is;
&
de eífentia illius non de""
tur
fcientia )9u ia maxime concingens,& indetermina–
ta
eíl:, nec de aétualirare dabimr fciencia, fed aétuali..
tas
ent~s r at~on_is
eft
rnagis contingens quam
aétuali~
tas e?tls
arnfi.c~aMs
,
qui~ fequ~cu~ ~ífentiam
"magis
co1~rmge_nr~rn
imperfeéborem,uno tmpropriam: er–
~~ ~
fomort de
?~e
non poreft dari
fc1emi~
prima- ·
110?
&
pe_r
fe,
licec poffit
dari
Ccienti a
de
aéh1a1irare
enus
f<!ahs naturalis primario,& per
fe,
Dices, ibi non fu1úi aél:ualem direétionem fecun–
dum
exiítenciam, fed fecundum effentiam.
Sed contra. quia e!feñtia,
vel fumirur
fécundum
aétualiratem efiendre,vel fecundum poffibilicarem
il-
9
r
lius,nam in effentia nihil aliud
datur
quam
poilibilí..
cas ellencia:,
vel
aél:ualitas illius;Íl furnatur fecundum
aél:ualitatem, tam conringens eít aél:ualiras eífentire,
licue,aétualitas exiíl:entire, quia illa aétualitas eífen–
tire
pender ab aétuali cognitione, ica vt
Í1
aétu non
cognofcarur,non
fü
aétu,nec habeat e!Te,nifi tantum
in potencia, verbi grada in eme reali patee,, quia non
folum
all:ualiras exHl:entire,
fed
etiam ipfa aétualitas
elfentire quia
eíl:
aétualitas entis partici-pati, cfepen–
dec
a
Deo, produdturque ab illo contingenrer , di–
fünguirurque
ab
ipfa aél:ualitate effentire Dei in hoc
quod
a~ualicas
Dei efl: ens neceífarium, aétualitas
aurern cread emis eíl: contingens, & minime ne...
ce!faria, licec
fit
altualicas
eífentiz
entis realis,
quz
tanto (ua perfeél:ione fuperat
aél:uali~atem
encis ra–
tionis) ergo
a
f~rriori
ipfa aél:ualicas illius, cum
fü
dependens
a
cognítione inrelleétus, inniciturqlle
me~
ro
num hominmn, erit ens maxime contingens, ac
~}nime
neceífarium , quo corruit
folutio
aduerfa–
norum.
Si
autem fumatur eífentia direétionis aétuális fe,
96
cundum poffibilicacem, hrec fencentia fibi cohrerec,
quia in fementia aduerfariorum, illa direétio eíl:
ob–
iettum formale Logicre, qu're producitur ah ípfa
Lo~
gica,
&
indudcur
in
aél:us imelleétús,
ve
fianc infüup
mema fciemiarum apta, vt illis vtantur fcientire ad
fuos fines confequendos, ad hoc enim pcr
fe
inuenta
eíl: Logica , vt iníl:rumenra fdentiarurn tribuat,
fed
Logica
non
producir poffibilicacem direll:ion.is,poffi–
,~iliraces
enim rerum ex
fe
fum
fempicern!C, & necef–
fariz,in eífeque formaliffimo poffibílitatis
a
nullo
de–
pendenres,
vt
a
nobis latiílime demoníl:ratum
manet
in
M~ca_phyfica,
q. quid
lit
poffibilicas rerum.prretcr-
ea quia míhumenca fciendi,
v.g.
definido, diuilio,
&;
argumenracio, qure reípicit LQgica, ve obieél:um
for~
male,
~uod
in fenrentia aduerfariorum non
fiunc
per
poilibllaatem direétionis,
fed
per a6tualem direétio·
nem,
v.gr.malleus
in
arte ferraria, (& idem eft de
for–
ra,
& alijs) quod eíl: infirumenrum arcis
argentari~
faél:um
ab
ipfa arre ferraría, non
fit
talis per poffibi–
hratem dire6tionis ferrarire artis
~
&
ratio euidens
a
priori eíl:, quia in tantum
fum
inftrumenta ,
in
qua-i:tum polfunc operad
coadh~uando
artes,quarum
f~nt
mftrurnenta,fed poffibilirarem direétionis aétua.-
lis non poífunt operari, poffibiHtas cnim non
eft
operaciua, quis enim amens poífec dicere Philofo..
phum poífe demoníl:rare, acquireréque fuum
finem
per poffibilem fyllogifmum?ergo
fi
Logica non pro–
ducir poffibilitatem direétionis, nec cali poffibilitati
c~n.ficit
in (humen
ta
fciendi,illa poffibilitas direélio•
nis non cric ratio formalis Logicre, cum ipfi aduerfa-
rij dicant in rantum reperire illam.Logica, in quan–
tumproccdit
ab
ea,
&
media
ipfa
conficic DialeéHca
modum fciendi.
SECTIO
v.
Endem veritaJ confirmatur.
D
Einde quia hoc axioma arél:ifilmum apud
Tho~
·
mi~as
eíl,
nirnirum illud eífe ·
obiell:um.formale
9 1
alicuius,
de
quo data opera agit talis fcientia
defi–
niendo
illud,
cognofcendo in
quo
coníiltat,
&
quid
eífentia illius obiefü formalis,
red
Logica minime
agit de poffibilitate direél:ionis altualis, vbinam
Lo–
gica agic de
illa?
quis enim Logicus percallear quid
fit
ralis poffibilicas, quarenus difünguitur ab aétua-
1.Jirate ; quas proprietates habeac
P
De
his enim
1
{nulla memio
fit
in Logica,
imo ad fincm Logica:
.....
.
.
nihil