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1

102..

Logica

Di(p.

!.

De natura

Díaletfic&.

excedu ntur ab artificialíbus etiam limpliciter, & ab·

folute íicut in p_erfell:ione,ita iri íl:abilitate,perpecui-

sare qualifcunque,

&

9ua'.cu~qu~

il.la

fit,

&

qualís

qualis lit necdfüas ennum art1fipalrnrn. Tune fic

de

encibus artif

icialibus:v.

g.de galero,calceamenco,.pal–

lio ,

&

ca!teris propter íuam contingenriam,

indec~r­

minadonem,&·quia dependent fimplicicer,

&

abfo–

lure in fuo e(fe

a

vol untare facienrc illa) non darur

vera,

&

propria fciemia,

fed

folum artes mechanicz

mere' quia talia artificialia non habent principia in:

rrinfeca qu.e pernnr , vt eís tribuatur tale decermina–

tum

e(fe,& non aliud,quibus principiis innitacur eui–

demia, & certitudo fcienrire,

fcd

ens rationis haber

maiorem

com~ngenriam

in fuo effe,rnaiorem indecer–

minationem i'mperfeétius effe ornnihus modis

ente

artificia.li'

, ratione cui-us

imperfell:ioni~

purum nihil

communírer denominatur,deinde haber improprieta–

tem e!fendi,

&

ramen haber quandam entiracem me–

re fiél:itfa.m ad libirum )

&

ad nucum fingentis intra

cuius naturam nulla principia

reperiunrur,qu~

petant

ve hoc, vel illud derermínatum effe habeac ens ratio–

nis) curn

lit

maxime contingens) & liberum 'ergo

a

forciori ens rationis minus poterit

eífe

obietl:um per

fe

fcientim,

&

fcienria per

fe

dari de illo·. Ha:c confe–

quentia patet,quia

G

de entibus artificialibus non da–

tur fcientia,quia

bree

entia artificialia non

ha

benc.in–

tra

fe

principia neceffario determinamia tale,vel cale

e{fe,& eciam propter contingentiam,& indetermina–

tionem,irnperfeétionemque arrificialium,

ergo

a

for–

tiori de entibus rationis ,

qure

maíorem contingen•

tfam,indeterrninadonem,& imperfell:ionem, ac ian–

dem qure nulla principia habenc determina

ti

el1e,imo

magis diftant ah hoc, quarn arrificialia,nulla poteric

dari vera, & propria fcientía, nec

ipfa

poterum elfe

verum,

&

per fe ,

&

propriurn

obiell:um formale

fcientíre.

94

Secundó.

Aliam

habet conringentiam ens ratio–

nis;

v.gr.

direél:io aétualis pro

ve

difringuícur

a

dirigi–

bilirate, aéhialitaccm nimirum, fell exifientiam,

qu:E

altualicas non habet aliquam neceliicatem, rum

quia eO: aél:ualicas entis rationis,qure in hoc deber fe-.

qui ipfum ens rationis,quia exifienria fequirur e.lfen–

tiam. Deinde,quia qu.-ecunque aél:ualiras feu exifien· ,

tia cuiufcunque reí prrercr cxiíl:emiam ,

&

aétualica- ·

teµl

Dei eíl: contingens

,&

libera, eciamfi

ftc

exillen–

tiél¡

entis re'alis,quanro magis aél:ualiras enris rationís,

•. quoe

imperfeétior eO: omnibus modis ente reali, tám

-

lo1~gi ffimóque

inreruallo difiat

a

per.feél:ione aél:ua.–

liratis

rea~is

, prrecipue quia rotum e!fe entis rarionis

aétuale,vc diximus,cum

fir

ens fill:itium,5c apparensJ

null_mn

aH~d

e!fc haber_,

pr~rer

illud

quod aétu pro–

duc1tur

ab

Jntelleétu dependenter

a

libero ;irbicrio,

voluntaréque fingentis) narn

fi

a

voluncare non im–

perarur,fc:epiilimc non potedt fingere intelleétus,&

(j

i?fferir volunras ne perfeuerec in fiél:ione illius aél:ua–

lis direél:ionis rationis,

abfque dubio

deíl:ruetur cale

ens: ergo proprer has duas contingenrias direél:io

aél:ualis rarionis non eíl: ens neceífarium vllo mod-0,

' fed

de°?us quod

~&u.aliras

ends realis naruralis poífec

e~e

ob1eél:um fc1enme,vt de falto eíl:

in

Meraphylica

01genre de exillemia rerum,nihilominus aél:ualiras en–

ti~ an~_ficiali s

non eíl: per

fe

obieél:um formale per

fe

fc1ent1~,

quia cum aétualicas feu exiíl:entia fequ.acur

effenttam rei .artificial is;

&

de eífentia illius non de""

tur

fcientia )9u ia maxime concingens,& indetermina–

ta

eíl:, nec de aétualirare dabimr fciencia, fed aétuali..

tas

ent~s r at~on_is

eft

rnagis contingens quam

aétuali~

tas e?tls

arnfi.c~aMs

,

qui~ fequ~cu~ ~ífentiam

"magis

co1~rmge_nr~rn

imperfeéborem,uno tmpropriam: er–

~~ ~

fomort de

?~e

non poreft dari

fc1emi~

prima- ·

110?

&

pe_r

fe,

licec poffit

dari

Ccienti a

de

aéh1a1irare

enus

f<!ahs naturalis primario,& per

fe,

Dices, ibi non fu1úi aél:ualem direétionem fecun–

dum

exiítenciam, fed fecundum effentiam.

Sed contra. quia e!feñtia,

vel fumirur

fécundum

aétualiratem efiendre,vel fecundum poffibilicarem

il-

9

r

lius,nam in effentia nihil aliud

datur

quam

poilibilí..

cas ellencia:,

vel

aél:ualitas illius;Íl furnatur fecundum

aél:ualitatem, tam conringens eít aél:ualiras eífentire,

licue,aétualitas exiíl:entire, quia illa aétualitas eífen–

tire

pender ab aétuali cognitione, ica vt

Í1

aétu non

cognofcarur,non

aétu,nec habeat e!Te,nifi tantum

in potencia, verbi grada in eme reali patee,, quia non

folum

all:ualiras exHl:entire,

fed

etiam ipfa aétualitas

elfentire quia

eíl:

aétualitas entis partici-pati, cfepen–

dec

a

Deo, produdturque ab illo contingenrer , di–

fünguirurque

ab

ipfa aél:ualitate effentire Dei in hoc

quod

a~ualicas

Dei efl: ens neceífarium, aétualitas

aurern cread emis eíl: contingens, & minime ne...

ce!faria, licec

fit

altualicas

eífentiz

entis realis,

quz

tanto (ua perfeél:ione fuperat

aél:uali~atem

encis ra–

tionis) ergo

a

f~rriori

ipfa aél:ualicas illius, cum

dependens

a

cognítione inrelleétus, inniciturqlle

me~

ro

num hominmn, erit ens maxime contingens, ac

~}nime

neceífarium , quo corruit

folutio

aduerfa–

norum.

Si

autem fumatur eífentia direétionis aétuális fe,

96

cundum poffibilicacem, hrec fencentia fibi cohrerec,

quia in fementia aduerfariorum, illa direétio eíl:

ob–

iettum formale Logicre, qu're producitur ah ípfa

Lo~

gica,

&

indudcur

in

aél:us imelleétús,

ve

fianc infüup

mema fciemiarum apta, vt illis vtantur fcientire ad

fuos fines confequendos, ad hoc enim pcr

fe

inuenta

eíl: Logica , vt iníl:rumenra fdentiarurn tribuat,

fed

Logica

non

producir poffibilicacem direll:ion.is,poffi–

,~iliraces

enim rerum ex

fe

fum

fempicern!C, & necef–

fariz,in eífeque formaliffimo poffibílitatis

a

nullo

de–

pendenres,

vt

a

nobis latiílime demoníl:ratum

manet

in

M~ca_phyfica,

q. quid

lit

poffibilicas rerum.prretcr-

ea quia míhumenca fciendi,

v.g.

definido, diuilio,

&;

argumenracio, qure reípicit LQgica, ve obieél:um

for~

male,

~uod

in fenrentia aduerfariorum non

fiunc

per

poilibllaatem direétionis,

fed

per a6tualem direétio·

nem,

v.gr.

malleus

in

arte ferraria, (& idem eft de

for–

ra,

& alijs) quod eíl: infirumenrum arcis

argentari~

faél:um

ab

ipfa arre ferraría, non

fit

talis per poffibi–

hratem dire6tionis ferrarire artis

~

&

ratio euidens

a

priori eíl:, quia in tantum

fum

inftrumenta ,

in

qua-i:tum polfunc operad

coadh~uando

artes,quarum

f~nt

mftrurnenta,fed poffibilirarem direétionis aétua.-

lis non poífunt operari, poffibiHtas cnim non

eft

operaciua, quis enim amens poífec dicere Philofo..

phum poífe demoníl:rare, acquireréque fuum

finem

per poffibilem fyllogifmum?ergo

fi

Logica non pro–

ducir poffibilitatem direétionis, nec cali poffibilitati

c~n.ficit

in (humen

ta

fciendi,illa poffibilitas direélio•

nis non cric ratio formalis Logicre, cum ipfi aduerfa-

rij dicant in rantum reperire illam.Logica, in quan–

tumproccdit

ab

ea,

&

media

ipfa

conficic DialeéHca

modum fciendi.

SECTIO

v.

Endem veritaJ confirmatur.

D

Einde quia hoc axioma arél:ifilmum apud

Tho~

·

mi~as

eíl,

nirnirum illud eífe ·

obie

ll:um.formale

9 1

alicuius,

de

quo data opera agit talis fcientia

defi–

niendo

illud,

cognofcendo in

quo

coníiltat,

&

quid

eífentia illius obiefü formalis,

red

Logica minime

agit de poffibilitate direél:ionis altualis, vbinam

Lo–

gica agic de

illa?

quis enim Logicus percallear quid

fit

ralis poffibilicas, quarenus difünguitur ab aétua-

1.Jirate ; quas proprietates habeac

P

De

his enim

1

{nulla memio

fit

in Logica,

imo ad fincm Logica:

.....

.

.

nihil