·Logi~
Difp. I
l.
TJe Proamialihu..
habet ratio_nem foperiorem
per~eél:iorem
ratio ne
fu–
periori charitatis,
v.g.
inrnlleébonem vt fic refpeél:u
arnoris: ergo atlus fidei haber
pe~·feél:iorem
diffcren–
tiam ,
&
per confequens perfeébus elfe adrequatum
aétu charicacis:nan licec aliquod indiuiduum,quod eíl:
fub
perfeél:iori genere,non excedat aliud indiuiduum,
quod eíl:
fub
imperfeltiori,fed hoc eft cerciffimum,at–
que
a
nemine porefl negari,
quod
omnis ratio cómu–
nis
perfeéta, qu.-e eíl: fub perfeltiori gradn aliis gradi–
blls,neceffario excedat omnes raciones cómunes,qure
non funr
fub
tam perfeétiori gradu:
fed
fpeculatio ve
íic creara
eíl:
perfeéta ratio communis in perfeél:iffi–
mo gradu, qure eíl: fpeculario,
vr
ftc provt abíl:rahir
a
creara, & increara: ergo fpeculario ve ftc creata, qua:
eíl: ratio communis ad omnes pardales fpeculationes
crearas eíl: perfeél:iffima cognirio,
&
cxcedic omnes
cogniciones crearas qure non funt
_fub
tam perfeébori
gradu; illa maior ftc probarnr.Ideo Angelus vr
Ge
ex–
cedic omnes raciones communes, qure non
fum
fub
gradu fpirüuali,qui'a Angelus ve
Ge
eíl: perfeéta ratjo
communis
fob
gradu Ípiriruali fubíl:antiali,& animal
ve lic excedit lapidem ve
Ge,
quia eíl: perfeéta ratio
communis fub perfcll:iori gradu: ergo.
Vrgetnr ; quia
Ge
Ce
habee fpeculatiuum refpeél:u
praélrici;
vcl
refpeétu cuiufcumque alrerius,quod
r1011
eíl:
fpecnlatiuum,licm (pirirnale refpeél:u corporei;D.
enim Augufl. lib.1
7.d,e
ciuir.Dei,comparat fpeculati–
uum cum fpirirnali: quod eciam longius facit lib.¡;.
c.14.lib.
i.deGen. ad litterarn. D.Th.fuper
1.fentenr.
diíl:.8.&
2.2.q.180.lib+contra g.& in ex
poGtione ca–
piris primi Efaire. D.Greg.2.Moral.c.18. Ricard.de
S.
Viét.D.Bonau.inprocelfu fpirirus,& ídem
afforunr
D.
Diony(de diu.nomin.Greg.Nilfenus,
&
Nazianz.
&
pene omnes DD.Schola11ici vt videre eíl:
in
P.Suarez
tom.2.derelig.P.Vafq.1.P.Molina
ibidem,~gydio
de
prrefenr.&
1
.de
~earir.
&
ratio euidens lrnius compa–
racionis ell,quia fpeculaciuum vt fpeculariuum fequi–
tur principalicer gradum fpiricualem, imo folum illú
gradum, ita vt non poffit effe gradus fpeculandi, nili
in fubieéto habente rationem fpirirus: & licut foerit
perfeé.tio fpiritus,ita erir perfeétio fpeculádi,&ideo in
perfeé.tiffimo fpiriruali,vt eíl: Deus perfeél:iffima ratio
f
p'eculandi reperimr,& in Angel
o
perfeltior quam in
homine; nam
licue
fpiritus non concernir materiali–
tacem, ita fpeculatiuum non concernir, fed abíl:rahit
ab opere maceriali, quod non facit praél:icú,quia rra–
él:icum cómune
eft
altionibus fpiricualibus,
&
corpo–
reis, ira vt
in
aétione rnanus,vt videre eíl: in operatio–
nibus aniú ma:chanicarú repericur perfeéte praé.ticú.
Sed ípiriruale perfeél:ius eft corporeo : ergo fpecu–
latiuum quod affirnilarur fpiricuali perfeétius efLpra–
dico, quod comparatur corporeo.
Secundo principalicer probarur: Gílere, ve"! non
{iíl:ere in cognicione rei non eíl: differenria perfetlif–
íima cognitionis: ergo non cíl: ratio coníl:icutiua fp·e–
cu!ationis, quéE eíl: perfeél:iffima ratio cognofcendi:
Aotecedens
fic
probnmr:fiíl:ere
in
cognitione forma–
liter
ea
negario rranfeundí
ad
opus ' íed negario for–
malis ve talis non eíl: perfeébffima differenria: ergo
íi
íl:ere in cognirione,qure eíl: formalirer pegatio,non
eíl:
differenria perfrai ffima. Maior íic probarnr:quia
íiíl:ere in cognicionc,
ve
ab omnibus Doél:oribus ex–
plicarur,ett quie[cere in cognitione & ceffare ab
om–
n i progreíiione ad opus : fc:d quieícere in aliqua ra–
tione, eíl: formalicer negatio tranfcnndi abilla ratio–
ne
ad
aliam:v.g.íiíl:ere,
vel
qu~efcere
in vno loco
;eíl:
ita fe habere in
illo,
vt non rranfgrediacur ad alium;
quies enim fecundum Ariíl:. in
Phyf.
eíl: priuatio
rno–
tus: ergo. rninor fic probatur; quod
eíl
negar.iofor–
maliter,nullam includic oerfeébonem:fed illud,quod
non
i~cludit
perf!!ltionerri non eft perfeé.tiffima
1
dif–
fere1ma:ergo negatio formaliter
ve calis
non eíl:
per-
feél:iíflma differenda: probarur maior: quia negado
formalirer eíl: negario entiracis, & negatio entitaris
eíl: negatio
perfeél:ionis~·
fed illud, quod
dl:
negatio
perfeé.tionis nullam includit perfeétionem: Gcut cre–
cicas,qnia;eft priuado vifos,& tenebta:,quia funt
pri–
uario lucis,·& quia prena damni in inferno dl: priua–
tio bearicudinis, nihil includic illius : ergo: probatur
minor.quod eíl: perfeaiffirnum in aliqua rntione,non
folum non includH imperfeétionem , irno includit
fummum
gradurn perfeél:ionis
in
illa rationc, quia
p~rfeél:iffimum
dicit Íummam perfrél:ionem,& inclu–
<lir illam in
foo
concepru formali: ergo.
Dicis,
dari negationem imperfeél:ionis,
qua:: ex
eo
guod negatio imperfell:ionis eít,
eíl:
perfeé.tio,
&
Ge
hcec t1egario poteíl: coníl:icuere perfeéb ffin:rnm.
Sed contra.
Primo
quia praxis,vel operario non eíl:
imperfeétio,quia darur in Deo,cum derur frnmtia pra–
ltica in ipro,& omnipotenria>qure.perfeél:e
pro obie–
éto habec operationem,vbi nulla plJ rell dari impe1fe–
étio.Deus enim incapax imperfeél:ionis eíl::ergo fül: e–
rc, qure eíl: negatio operandi non eíl:
1:egari o imper–
feétionis:
vnde
Gíl:ere ex hoc capirc
nó
cric perfeétia .
Contra fecundo,quia
li
e{fc:r negacio írnperíeé.tio–
nis,non poffec elfe pura negatio
íub
concepcu proprio
negationts:quia cum imperfeél:io formalícer
Ge
nega–
tio, non
poceft
dari alía negarío illius immed iace ne–
gaos illam,
quia
vna negatio non negar immediace
aliam, licer mediare
poífü
negare illam:
v.g.
ca:ciras
non negat immediatc negationem,[ed poGtiuam en–
ticacem vifos, licct mediare neget renebras,
quia
.ve~
rum
eíl:
dicere,c.ecitas non funr renebrce,id efr
non
cíl:
carencia lucis,
&
Ge
deber effe poGtiuum explicarum
per modum negacionis,vel negario Gmul cum poGri–
uo: ita ve pofüiuum
lit
ipfaentiras perfeétionis,qure
ex eo quod opponirur imperfeél:ioni, confideramus,
ac
explicamus illam per modum negacionis: v.g. im–
marcrialiras in Angelo po(iriua perfeétio fpirirnalis
eíl,quam curn non poffirnus explicare alio modo,ex–
plicamus per negarionem,quod etiam poreít euenire
in
bruralicace,qu~rn
irrarionalicarem vocamus,&
ex–
plicamus per negarionem rationaliracis,cum
fir
poli–
tiuadifferentia contrahens rarionem anima lis ad con–
fücuendum brnmm:Gc íimilicer perfelbonem expli–
camus per negacionem imperfeélíonis,nó ex eo quod
formaliras p'erfeél:ionis confiíl:at in negadoneirnper–
feél:ionis, fed in pofiriua encitare oppolir:i imperfe–
él:ioni,vr figni.ficetur talis oppofrtio,
&
exclllfto,alias
li
ali qua perfeélio darerur,qure e!fet pura negacio
ím–
perfeétionis,cun'l imperfeé.tio formalicer
lle
negario,
daretur negacio negarionis,vr diétum efl:,id eíl: nega–
tio immediace negans negationem,quod eíl: ,abfurdú:
íi
aurem imperfeél:io confülat in politiuo, adhnc ne
gario itq)perfeé.tionis , ve negatio prrecisc fonnalirer
.imperfeélionis, non p
oreft effe perfeél:io, vt late de–
~moníl:racum
manee
in
mec.traét.devnitare tranícen–
dencali agenres de formalirate illius in refponlione
argumenrorurn, vbi ex P.Suar. & ex grauiffirnis DD.
ldiximus,formaliratem vnitatis adhuc in Deo formali-
ter furnpcam fecundum
id,
quod addic fopra diuinica–
.té,& in ente
f~pra
ens,nen dicere perfeél:ioné,quia eíl:
negario,& negatio formalicer non dicit
illá,&
ratio
a
priori eft,quia perfeétio intrinfece dicir rationem
en–
ris,quia pcrfeébo dicit excellenriam,& excellentia di-
cit inrrinfece policiuam racionero entis:atqtii negado
vt negatie non includit in
fe
formalicer potíciuam ra–
tionem encis,ergo non poceíl: negacio,eriamli
fic
im–
perfeél:ionis,
eífe
perfeé.tio: porerir enim vocari
non
imperfeétio , fed non poterit vacarí perfeétio, quia
perfell:io poGti'qam excellenciam dicir, quod non ha–
ber
pura negacio.
,
D ices , quod bene poffie effe pura negatio , id
eíl:
'.r1foPmalirer negatio differentia alicuiuiJvnde
bene
Pº.–
tcnc
•