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l V.
V"trum de ratione
Fidei
obfcurit
tu
,
&c. ·
~
Tenia concluíio ; Obieél:um formale prop_ter
quod fidci creara:: eíl: teíl:imonium crearnra:: intell-e–
ét:ualis,
&
vt alij dicunc, natura intelleétualis crea·
ta refüficans aliquam veritatem, & obieél:um for–
male fidei, ve
Ge eíl:
narnra intelleél:ualis, vt íic te·
llificans: hcec conc\uíio paree ex diél:is de
6.dediui–
na:quia cadem ratio currit
hic,
ac ibi:dixi,tefüficaiu
aliquam veritacem, quia licet poffit fides verfari cir–
ca
falfom,
nihilominus quia hic loquitur de fide ra–
tioni coníona,
&
fecundum regulas prudenti.e
pro·
cedemi , qua::
ú
e
alis eíl:, debec circa verum verfati,
ideo teílirnonium ilbrn mouens debet circa verum
verfari,quod confirmatur; nam illis, quos fcirnus effe
io~ofos,
illufores, inupientes, aut mendaces éciamíi
alleuerent verum, rrnnquam credimus:ergo opus eíl,
vt
moueamur ad aílentiendum rebus
pr~pter
autho–
ricatem creacam,
&
hrec
íit
in na.cura affeél:anre veri–
tatem,
id
cíl:
nullum falle re conrendente, nec a{fueta
alios decipere,hoc ell: fciente, vel faltem quod acre–
dcrue talis eífc exiflirnerur; vnde talis res cefüficata
vel
debet effe vera, vel prudenter cogitata vt calis.
___;;.,.
__
---------·-~
.
...-....._.
Q_y
A;
S T I O
1V.
Vtrum de ratione
fideijit obfcuritas,
ad
eam–
que requiraturpia r-uoluntatis ajfiólio?
1
pRima concluíio:certum eíl:, obfcuritatem & in.;
c:uidentiam ex parte obielb formalis requiri ne–
ceífario ex parte fidei:h:1:c autem obfcuriras,
&
ineui–
denria pollulamr
a
fide in
fuo
medio)
&
motiuo af–
fenr iendi , quia per
[.e
inclinar ad affentiendum ob–
ieél:o
non
vifo vcique
ex
vi talis medij:hxc concluGo
ceniílime colligirur ex Paulo ad Ha:br.
11
.fides
eíl:
ar–
gumentumnon apparcnciu_m: dicuncur enim res ap–
parere,qure euidérer cognofcuntur:vnde
1
.ad Corint.
1
3.ait,videmus nunc per fpeculum in a:nigmate; vbi
verbum,vidernus,generalirer fumptum ell pro verbo,
cognofcirnus,vc ibi notar
D.Th.in3.difl:.2+ & Chri–
fius loannis.to.dixir,Beati, qui non viderunc, & cre–
diderunt:quod Ambr.lib.1. de Abraham c.3. Auguíl:.
contra epill. fondam. cap.14.. Clemens Alexandri
$.
íhomat.coníl:ancer docenc, formalüer repugnare af–
fenfui,vt
calis
eíl,euidentiam in rnedio,quod incelli–
gimus {inquit Auguflinus) debemus racioni,
quod
credimus,authoricati,& inde fomicur ratio hnius ve–
ricacis: quia de ratione obiell:i formalis fidei cll an–
thoricas dicencis,vdcefl:imonium:
fod
teíl:imonium,
vt reíl:imonium
eíl:,
non oíl:endic rern teíl:ificatam in
fe,nam quando res íic oíl:endirur,non·credicur ex au–
choritate <licentis,fed quia ipfa mouet [enfum,vel in–
telleltum: ergo de racione obieél:i fidei eíl: vt
non
íit
vifum per ipfum mediurn.feu motiuurn credendi:er–
go
obfcuritas, qua: opponitur huic euidenrii;
eíl:
de
racione forrnali obieél:i fidei, quod certiillme habe–
mus,exp~riemia
atteíl:ame: credimus enim inuiíibi–
lia,& creleíl:ia qucc nobis promirtuntur,
&
prztedta;
ac fucura,quz nec vidimus,nec demoníl:rare vllo mo·
do poífumus.
l.
Secundaconcluíio:Fieri nihilominus porcíl:
ve
aH-
qais
non vide ns Deum, neque res diétas
ab
ipfo, ne–
quc alicer illis affenciens, nili ex teíl:imonio diuino,
euidéter cognofcat Deurn e!fe,qui illas reuelar, & te–
frificatur.Sic Pacer Sua rez,& probat:qnia gcneralicer
loquendo non inuoluít concrad1étionem, neque re–
pugnat,audita voce,& nó viía perfona loquente,eui–
demer cognofcere ex voce ipfa calem perfonam effe,
qu~
loquicur:ergo neque refpetl:n Dei repugnar;
an–
tecedens videcur experimento cog.nofci in horninibus
faltem quoad humanam quandam,
&
moralern eui–
dennam : Deus aurem po(fec facile conforte
maior~.
lideph.de'Penefiel
1
Philof. Tom.l.
-Ratio
vero eft,quia
vox
ipCa eíl: effeébus loquemis.;
~
&
in modo, feu qnalit-ate eius poteíl: effe ita propria:a
&
accomrnodata tali perfona:,vt
per
illam manifefte
coníl:et;talern perfonam e!Te,quz loquimr:prima ve–
ro
confequentia multo cenius ofiendi poteíl:; adller:.
tendo, duplicem e(fe poffe hanc euidentiam, fcilicet
fupernaturalem,
&
nacuralem, prima requirit lumeri
fupernaturale diuinitus infufum. Secunda per con·
ieéturam,& rationes naturales comparanda eíl: pro–
bo ergo primam
e!Te
poffibilem:nam in primis Deus
potell in mente horninis infundere fpecíes fuperna–
turales,
&
perillas formare fpirituale verbutn info,–
fum etiam,& Cupernarnrale, quod homini recipiend
verburn illud,has,vel illas res íignificet; in hoc
~nim
nulla repugnantia fingí porefr. peinde po.teíl: infun•
dere lumen,quo illud verbum euidencer in
fe
coghof–
cat, quale
íir,
&
cuius naturre , ergo per illud lumen
euidemer cognofcetur Deus effe, qui in
homin~
lo•
qnit_ur:probacur confequentia, quia per illarn cogni–
tionem enidencer cognofcimr, Deurn effe authorem
illius verbi, quia Colus ipíe poteíl: infundere irnrne- '
di:ue in intcllell:u fopernarurales fpecies,& immutaré
intelleél:um vt fupemarnralia
provt in
fe
funt,
&
fu-
pernaturali modo cognofcat.
.
.
De euidentia autern namrali fic probatur:
ná
licet
4
de
fupernaturalibus rebus,
ve
tales fum,non poffirnus
habere cognitionem narnralem euidemem;nihilomi·
nus
Cuppofüa diuina operatione talíum rerum in no..
bis poffumus per ali qua íigna,vel conieél:uras
euidé–
rer cognofcere,quod
a
Deo íim: nam in primis cum
Deus aliquid reuelat alicni , qui reuelationern
fufci–
pic,euidenrer expc:ricut conceptuti1,vel loquutionerrt
in fe faébrn,quarnuis illam in
fe
forraffe incuitiue
nó
videat,íicut nos experimur,credere & amare Deú, nó
tamen inmemur ipfos aétus,neque euidencer cognof–
cimus,quales íinr,vel quomodo
a
Deo Gnc,nihilomi.;
nus
camen poteíl: aliquando fieri
ve
adiiW:is aliis cir–
rnníl:antiis ex illis cogndfcatur tnaniféíl:e Deurn
effe,
qui loquirur:fic Philofophatur Caie_canus de ••Ange–
lo ,qui in fua creationé recepit reuelatíoné fidei, quia
ille
p~>tuic
euidencer cognefcere
loq~utionern
illarrt
rton
fuilfe ab
~liqua
crearnra ,qnia deberet eífe Cupe.:.
rior
illo
Angelo,erac amé illi euidens, npn dari crea–
turarn Cuperiorem fe:nam
íi
dárecur,illarn agnofcerer,
habebat enim fpecies rernm omnium na:turalium:er–
go euidencer inferebat loquutionem illam e(fe
a
Deo.;
Prreterea in D;rmonibus
~íl:
coalta, feu neceffaria
J
fides rnyfteriorum ,,qnre nobis reuelamur: credunt
enim vel inuiti,& concremifcilc:ergo illa fides ex eui–
dentia naícirnr, & non myíl:eriorum in fe; vt per fe
coníl:atier~o
in teíl:ificanre Deo,quia experimento li–
gnorum,
&
vircutum euidencer iudicanr, Deum effe;
qui ha:c teíl:ificacus eíl:. ltem Angeli ex verbis, & mi–
raculis ChrHH potuerunt euidemer cognofcere ,
&
tandem cognouerunt ipfum
dfc
Deum, qua: non
erac,nili euidenda teíl:ificantis.
Przterea, qui euidencer cognofceret 11iiraculum
6
fall:um in reílimonium veritacis propofitre,
&
rcue–
laca:, vt teíl:ificacre
a
Deo~euidencer
eciam cognofce–
ret,Deum eífe ceíl:ificancé,quia·illud opus non poteft
clfe,
niíl
a
Deo;poteíl: auteJTI incerd11rn miraculú eui–
décer cognofci per experientiam alicuius:licut Beaca
VirgQ euidéccr fciebat,Íe cócepiífe íiqe viro,& pepe'–
riífe fine·dolore,nam ha:copera licec videncibus non
lint ornnino euidentia,ramen ipGs,qui
velilla
faciúr~
vel
in
fe
recipiun_r,.poteíl: euidenter cóíl:are effe opera
diuina, & fine decepcione, aut fiél:ione faébeffe: pcr
illa
ergo p.oífunt habere euidentiarn téfüficQPCÍS
Ü~
ergo & crederei vnde1ieuidétia,& obfcuricas
ex
par–
te medij compatiuntur cum euidenria,& cladcate tc–
füficantis, quarc eadern res obfcure in medio co–
gnofcitur) & darc
videcur
in
teíl:ificante >quia clare
S
s
~
cogu.ofdt