~reft.
I l.
§),g.odfit
o~ietfum
materialeftdei
diu!n,,e.§
human"?
48J
&
in eodem Cenfu vfurpamus fidern , vt íignificemus
co.gnirionem obfcuram in alrerius tefümonio fonda–
tam, de qua in qu<Ellionibus fequencibus loquemur.
10
Fides fic accepta diuiditur in diuiná, & humanam,
qure maxime diíl:inguunmr racione obiell:orum ·for;.
rnalium, nam diuina nitirur diuino, feu increaco te–
fümonio, creara teíl:imonio crearo.
l 1
Dtjnde diuina diuídicur in fupernaturalem,
quz
cíl:
fop~r
omnia principia eius,cui conuenic:& in na–
turalem,qux fecundum principia narnralia efr.
---~
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Q.y
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s
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~od
Jit
obiéólum materia/e fidei diuin.e
,
f.5
human~
..
1
Q-
Voniam ex fpeciebus facile efr !l.d cognitionetri
generis deuenire, prius agam de fide diuina,po–
fiea de humana,& randem de fide vt fic.
i
Prima conclufio:fubieél:um tnateriale ada:rquaturn
fide i diuinre non folum efr Deus,
fed
omnia en
tia
re–
uelabiliü Deo obfcura reuelacione : hrec conclufio
efi expte ífa fententia
D.Th.i.
i.traét.defide
q.
J
.ate,
1• •
&
q.
14.deverit.arr.8.
&probatur,quia vr aliquid có–
tinearu r fub fubieél:o adxquato fiJlei necelfe eíl: ve de
illo poffit aliquid per fidem credf , quia illud folum
concinerur fub materia , feu fubieél:o habitus , circa
quod poteft habitus operari: fe d non folnm de Deo,
fed etiam de creaturis pocelt per fidcm diu-iná credi:
ergo
11011
folnm Deus, fed etiam alía creara Cune fub–
ieéh1m adzquamm fidei diuinre. maior eíl: cerra;
nam omnis illa res eíl: materia alicuius habirus circa
quam poteíl: calis habicus per aétus exerceri per fe:G–
cut fobiell:um ada!quacum metaphyfic.e eíl: omnis il·
Ja
res,ci rca quá poceíl: exerceri mecaphyfica per aél:us.
Minor illa non folum eíl: vera, fed etiam de fide aper–
te:nam hrec propolitio,Abraham genuit Ifaac fide in·
fufa credenda eíl:,cúm
fit
expreífa in Scriptura,&
h~c_,
Beata Maria perperuo fuit virgo,& limiles in quibus _
fubieél:a creara fu11t : ergo non poteíl: dubicari de illa
minori.
3
Secudo probacunqnia omne illud;quod poceíl: in-
fo rmari foünali racione obieaiua alicuius habirns;
pertinet ad mareriale fobieél:ú illius,& fub adcequaro
fubieéto materiali comprehendirnr : (ed non folum
Deus, fed qnidquid poteíl:
a
Deo reuelari, poteíl: in–
formad ra·cione formali fidei diuina:,qure eíl: dedibi–
litas per teíl:imoníum diuinmp2ergo rion folum Deus
fed omne reuelabile,&c.
cíl:
fubiell:ú adcequatú fidei,
coníl:at auré prcecer Deú multa creara reuelari
a
Deo:
ergo nullum al!ud affignari poteít pro fubiel\:o adre–
quaro, nifi ens reuelabile, reuelatione vcique obfou–
ra, credibileq; per teíl:imoniú diuinií:nó enim poteíl:
alía ratio communis his omnibus fubielbs affigrtari.
4
Dices.Fides non potelt verfari circa omne credibi-
le:ergo non eíl: illud ada:quacum obieéhm: quia hu.
inLmodi obieél:um conuercitur cnm habitu.
J
Sed cócra;narn aliud eíl: loqui de aptitudine,aliud
de aétu: verum efl:,fidem non poífe aél:um elicere, feu
cxercere, niíi circa ea,qu re reuelaca func:ramen ipfum
lumen fidei de
fe
aptutn efl: ad a([enciendurn Clticun.o
que
~eu~labili
fi de faé\:o reueletur ,
&
hGc modo di–
cimus,ens reuelabile, feu credibile·eífe ad<Equatú ob–
ieé\:um & loquimur rnagis de reuelabili,quá de rcue.o
larn,ne omnino exclndere videamur ea,qua: reuelata
non funt , ve nacuram & vim fidei magis expHcemus
atque eodem modo dicendú eíl:,quod licet
~des
aél:u
femper vcrfetur circa finita de
fe
extendí
pdt~íl:
ad in–
fi nira fincarhegoremarice; quia hoc non exedit vir–
tucem
pote nti ~ ,aut
habirus.
6
Vlrerius obl.icies:quia non omnia, qu:c reuelantur
Itdeph. de Penafiel, Philof. 'Tom.J.
per fidem funt a::que credibilia: ergo non omnia di–
rell:e continentur
fub
adrequaco obiell:o matedali
fi..
dei
diuinre.ante~edens
patee: nam druina
funr
verio·
ra creatis : ergo.
Refpondeo cum P.Suarez negand'O alfump
ú,itno
7
inde cófirmatur afferrio,quia veritates fidei de fup ie
0
do creaco,non minus cenx fum,quá de fobiell:o
in·
creato;tá cerca énim eíl: h<tc propoíitio, Beata
Virgo
eíl:
mater Dei,Gcut
h~c
Deus
eíl:
trinus,& vnus, quia
vrraque participar reque racionero formalé fidei,quz
cíl: dici
a
Deo,& Deus
~que
verax,& infallibilis eíl:
in
minimis,Gcuc in magnis,rotam enim fuam authorira.:.
tem,& veriraré amicceret,
li
vel
in re mínima
falfum
dice re poffet,& ideo
nó
minus eíl: h"reticus
&
amittit
toram fidem,quivnam
ex
illis veriratibus negar, quá
qui omné:falfum eíl:,ergo illud ancecedens, probatió
aucem eius laborar in requiuoco,al iud eíl: enim loquí
de ver,itate materiali,& cognitione eius per intrinCe–
ca
principia: aliud vero de vericate formali
&
in effe
credibilis,qure in ceíl:imonio excrinfeco fundacur: in
priori ergo veritace iouenicur inrequalitas inrer crea–
tnm ,
&
increacuril obiell:um ( ha:c enim nihil refert
ad fidem vt íic:
fed
cred-ibilitas, qua: connorat teíl:i–
moninm; hcrc
aurem
1
oequalis
efl:
in rebus de
fe
in–
<?qualibus,quia teíl:imonium idem eíl:,& reque infor–
mar rem teílificatam,vc fic dicam.
Secunda-concluíio. Deus eíl: fubieéhlm attibmio -
8
nis fidei diuina::hrec concluíio pacet ex diéÚs in prre–
mialibus Logica:,& mecaphyGcce de obiell:o amíbi.i–
tionis: omnia enim,quct fide diuína creduncur redu–
c.untur as Deum ·' ranquam in finem omnium,
qllod
e~preCse
docuic
D.
Th.i.i.
.v.bicomparac fidem medi–
c1nre,qure habens pro obi
eél:ofanicatem,
cra~at
de
reliquis,quatenus ad fanitatem conducunr,ira inquic
fides
cred.ir,vcl Deum , ve! qua: ad Deum confcrunr.
Irem fentit.1. p.qtJrefl:.1 ¿arc.7. ergo fiad Deum refe–
runrur omnia,qua: fub fidé cadunr: ergo eft fubieétú
amiburionis illius.
~od
autem omnia ad Deum .
referantur, pacer,
&
de myfreriis' diuinitatis res eft
clara;myfteria aurem·Incarnationis ornnia verfanrut
circa Deum:Angeli aurem
&
homines
funt
ad imagi–
nem Dei : cretera, effeétus ipGns, vnde ad illum ten–
d1lt1t, peccarum refpicit Deum, ranql1am permitten–
cem,'Punienrern,
&
odientem ipfom,
&
his cirulis fub
fidem cadunt, & iderri eíl: de reliquis. Tandem Deus
ell principalius fubieél:um:ergó & amibutionis:
Tercia Conclulio; Subieél:urn fidci ( quam obie-
9
füue creacam dicimus) eíl: omne credibile per teíl:i–
moni'um crearum,& non diuinum:ha:c condulio .pa...
tet ex fupradiétis.
· Ex qnibus colliges,fidem c1iuinam,& creatam;ñúe
10
humanam 1,,11ulcum inter fe differre : nam diuina eíl:
elfencíaliter certior omni cognicione fundata teíl:i;;.
monio creato:Deus enirn cuius amhoritati inniticur,
eíl: fumme fapiens; verax,
&
effentialiter infallibilis;
&
11Llllum fallere pocens, cui
ex
obligatione '
&
pr~cepco debemus credere : fides vero humana vti inni–
tens crearn
'teíli
monio ex fe,& effcntialirer incerra,&
d~l:iia
eíl:, vnde hifpane diélum eíl::
el
creer efcorre–
zta ,quod adagium inoicat nullo modo nos obligari
ad credendum hominibus ; cmn quo frat, vt mulro–
ties cognita, hominnm proferentim11
maturitace~
fcientia,& mornrn grauirare, ita illoruin diétis creda–
rnus,vt nullum in nobis aétn manear fufpicionis, vel
dubitationis vefüaium;
·
b
Colliges fecundo, fidem qua aífentimur dié\:is Dei
l
i
eífe lirnpliciffimam qualitatcm innititur enim
íim~
plíc:iffimo Dei
reuelan~
tellimonio,qnod
cé'-~ue
o2l.r–
ticipá~
omnia
a
Deo reuelara: fidem vero human(am,
qua affentimur diétis Petri
1
& Ioannis no·n eífe vnam
fimplicem qualitacem , fed compoíitam ex pluribus;
edi
!it
vnius fpedei
infim~.
Secunda pars inde pto-
S
s
:.
bacur$