Previous Page  116 / 582 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 116 / 582 Next Page
Page Background

74

(

Logica

Di(p.

l.

De natura

Dialec1icte.

gnofce oris,quia prudens habec

~n

fua_ poreíl:are aél:us,

Vlcimo principalicer probarur,

G

adus inte¡leél:us

6

5

feu aél:iones, quibus eíl: formalner v1rruofus;fed ora-

non effet praxis,

aliqui~

habitns verfarernr,

&

opera-

rione, medica-done,

&

conternplatione direétis

a

prn-

rernr extra obieél:um adrequarum ipfius, v.g. habicus

dentia, fomialirer eíl: vircuofus ,

&

prudens. Virtus

prudencire, íl:udioÍlcatis,

&

fciencire moralis &c. {ed

enim eft oracio,fpeculatio,

&

conternplatio:ergo funt

irnpoffibile eíl:, quod aliquis habirus, feu príncipium

in pote íl:ate cognofcencis: ergo func praxis ifü aél:us

verfernr, feu operernr extra obieaum adrequarnm ip -

intelleétus, qui--Ípeculatio, &c. nominancur, quia ve

fius: ergo aétus inrelleétus eíl: vera praxis. Probo mi-

ait Scocus, omnis praxis eíl: in poreíl:ate cognofcencis.

norern:ideo audirus non poreíl: verfari circa viíibile,

61

Pr<ecerea, quia illud,quod cadic fub eleél:ionem eíl:

neque il'ltelleéh1s circa amabile forrnalirer, vt amabi-

fub imperio,

&

poteftare elígencis: fed nullus aél:us

le, id eíl: amando obieétum , neque vol untas circa

imelleél:us, qualis cíl: coníl:ruébo fyllogíími, fpecu-

incelligibile, imelligendo illud adhuc per pocentiam

lario,

&

contemplacio dirigicur, au t

fic

ab alia opera-

Dei--abfolucam, quia iam verfarentur excra obieéta

cione intelleél:us, nill media 'e!eél:ione, nam ex ele-

adxquara ipforurn : nec Pacer a:cernus poreíl: aliud

él:ione fe: appbcac horno ad

facié~urn

hunc,vel alium

Verbum Diuinum producere, quia hoc Verbum Di-

fyllogifo1um : hanc, vel illam conGderationem

~

vel

uinum eíl: obieél:um ada:quarnm illius pocencire,

&

concemplacionem, prxcipue , quia ficur incelletl:us

rario euidens

a

priori h'uius eíl: , quia qnan(:fo vnum

poceít per arrem ofiédere,& prrefcribere regulas ope-

ada:quatur alceri, non poteíl: vagari extra illud excen-

randi ad impcrium volunracis aétiones aliarú poten..

dendo

{e

rnagis, quam illud,& foperando illud excen-

riarum,qu<e imperio voluntatis fubdumur. lta per ar-

íione, quia effec ada:quacum,

&

non ,ada:quatum ,_

tem poleíl: fibi ipíi prrefcribere regulas operandi fuas

quod implicar, impoffibile enirn eíl: idem fimul eífe,

proprias aél:iones,quz imperio voluncacis fubduntur,

&

non effe; quod aucem

lit

ada:quarum, iam foppo-

quo paé\:o per

art~

conficiendi fyllogifmum fibi pra:-

nimus, quod aucem non effec adrequacum, fic pacer,

fcribere folet regulas,& modum,quo fieri deber, ve re-

quia ideo potenti<e viliure homo non eíl: obieél:um ad-

él:e concludac eligendo hunc modum potius, quam

requatum, quia extendirur extra hominem ad alía.

alium; hanc formarn,11el figuram potius,quarn aliam;

adrequarnm enim a:'laale eíl: , requale aurem non po-

ex quo euidencer colligítur,altus tales imelleél:us di-

reíl: foperari ab <equali: {ed exrra illud obieél:um va-

rigibiles

e{fe

fub imperio,

&

in volumace operantis,

garerur: ergo non effec

~da:quamm.

vel cogno{centis dirigendo, regulandóque, quod eíl:

Maior pra:cipua fic probamr, quia obieétum ad-

66

modo praél:ico,&

ad

praxim extendí, ve clariffime aí-

a:quatum prudentire, fcientire moralis ,

&

íl:udioú-

feruic Scotus q+ prologi.§.dixi aptitudinali, 'lfhi fic

tatis, efi praxis:

{ed

íi aél:us imelleétus non elfer pra-

air,hoc declaracur,quia conceditur, cognitionem pra-

xis: {ed

6

aél:us inrelleél:us non eCfet praxis, habitus

éticam extendí nd praxiro,vc direll:iuam ad

dir~él:um,

prudentix v.g. verfarecur extra praxim: ergo verfa-

fiue ve regulatiuam ad regulawn1: ergo

fi

aél:us inccl-

recur extra obieélum ada:quacum. minor hcec íic pro-

leél:ns fnnt in poreíl:ate c€>gnofoétis,

&

ad illos ex een-

bacur, qui:! prudencia,

&

ftudiolitas verfancur circa

dicur ipfum cognofcés, ve regulariuum,

&

direél:iuum

inrelleétionem, feu aél:um incelleéh1s : arqui

fi

in-

ad direél:urn,& regulaturn; euidenrer fequicur ex ipfo

celleél:io non cft praxis, inrelleél:io debec

clfe

extra

, argumento Scoci

,

aél:us inrelleétus

eífe

praxes veras.

praxim: ergo fi inrelleétio,

[en

aél:us inrelleétus non

62

Profequirnr Scotus in illo argurnenco, íibi fic op-

eíl: praxis, prudencia,

&

íl:udiolicas verfancur exrra

ponendo,, nihil eíl: in poteíl:ace eius ( hoc eíl: cognof-

praxim. maior illa fic probarnr, quia ad<equarum ob-

centis)

11ifi

aétus volumatis, hoc eíl: elicitus,vel im-

ieél:um prudencia:

efl:

verum

&

proprium opus, ve ait

peratus,omnis aél:us tmperacus

a

voluncare eíl: praxis:

Ariíl:ot eles clariffime

G.

echic. cap.1. cexr. vbi iic ai-r,

fed ali qua in celleél:io eíl: aél:us a volunrare imperarus:

prudemia aurem hoc ídem habe e , fed ¡:uius gratia

ergo eit praxis: refpondec Scorus ad hvc dicendo

opus eíl: ipfa , Gquidem prudencia quidem eíl:, qua::

non fegui decerminate,quod

lit

praxis, fed vel praxis,

circa iu íta, & pulchra,

&

bona homini: h<ec aurem

vel praél:ica.

.

func, qua! boni eíl: viri operari, nihil rnagis operadui

6

3

Sed contra, ego interrogo, ratio ne cuius partís Gc

in eo, qnod eíl: fcire, ipfa [cimus, íiquidem operatiui

confequens verum? Si racione prioris habernr

~ncen-

habiru s vi remes fum. Et cexcu

2.

fic ait Arilloreles,

tum, nempe aliquem aéturn incelleél:us

eífe

praxim,

pta:cerea opus ipfum

&

per prudenciam,& per mora-

fi

racione poíl:erioris, fequitur, nullurn aél:um fpecu-

lem virrncem

efficicur;gr~ca

linera loco operis,praxis

Jan di poífe imperad a voluntare,quod falfom effe ex-

eít:,Ced verum opus, eciam in {entétia omnium aduer-

p~rieucia

docec,homines enirn libere

fe

applicant íl:u-

fariorurn eíl: vera praxis : ergo obieél:um ada:quatum

dio, & humanarum, diuim.rúmque rerum contem-\ prudencia: eíl: praxis: icem obieél:um íl:udioficatis,

&

plation!, i_deóqL1e

íl.ude~.d~ merernur~

vt colligicur ex

fcienti.r moralis funt praxis, quia habicus íl:udiofita-

~encenna 111~ ~·?regon

J

lib. 6. morahum cap.5.foper

tis

&

fcienci<e moralis n9n

fe

habenr fpeculatiue cir-

1lla verba, 111h1l 1nrcr ea ll ne·caufa

fir,

nonnunquam

ca aél:us incelleétus nec conGderatiue , fiíl:endo in

íl:ud iofus tar<lHace intelligemi<e premirnr, ve eo ma-

' conlideratione, fed dirigendo ,

&

operabili modo

iora pra!mia retribmionis inueniar, quo magis in fiu-

verfando, quod eíl:

fe

exrendere ad praxim: ergo pra-

dio inuentionis el aborar: q llare cum aél:us ipíe con-

xis eíl: obieltum

a~a:quatum

prudenti<e, ftudiofica-

templarionis

fic

frequencer líber,

&

imperacus avo-

tis,

&

fcientice moralis. .

lunrate, non fic aurem notitia prall:icá, qnia Gfiic in

Icem vrgecur hoc ipfum, quia pmdentia eíl: adre•

67

conremplalione Dei, vt per

fe

pace r •

~1 eccffario

eric

quace habims praéticus: fed habicus adrequate pra-

praxis de feme nri a ipíius Scoci, qui aél:u m oinnem

a

él:icus haber pro obieél:o adcrquaco prax:im: ergo pru ..

volunracc imperacum concedii:

eíle,

vel praxim, vel

dent:ia habe't pro obieél:o ada:quaco praxim ; maior

pr;iél:icum.

patee ex Ariíl:ocele, qui definiens prudenriam, lic

6 4

Confirmarur: ín materia de fide communis Theo-

aic

,

lib. echic. cap. 4. relinquitur ergo ipfam pru-

l~gia poni~

an te contenfom fidei diél:amen praél:icum

dentiam eífe habitum verum cum racione aéHuum,

?

1

él:.ms die credendum ,

&

quomodo

lit

faciendum

qnod eciam repetir

in,

fine illius quarci capiris, ibi

ipfe ergo all:nalis aífenfus fidei . qni eíl: aétus incelle

lic ait fécundum Argiropoli cranílationem, quare

~~s,

eft

~b1e é~nm

'fü ns

diél:aminis, vnde

&

praxi

prudentiam habicum

eff~

,

agendi circa humana

il_lius

$~uta obie~um

per

Ce

priocipij praél:ici eíl: pra

bona vera cum racione D€celfe eíl: , antiqua aucem

xis, fe d ille

~ él:us

mtelledus a!fenfus

efr

ob1 eél:um di

tranílatio fic aic, quare neceffe prudenciam habitum

a

mrnis praa.ici : ergo eíl: praxis necelfario.

effe cum racione vera circa humana bona tocalirer

operatiuum~

1-