•
~a: ft .
I I
I.
~id
jit
pra{ficum
e§
praxu,
f.5
in quo ejfentia,
&c.
73
genri<e , qua: terminatur ad creacuras, qmnenus pra–
él:icabiles , di rigi bíles,
&
oper abiles non
fifrit
in co–
gnitione talium creaturarnm pure, nihil operando in
illis, liquid em cognoícit illas, ve operernr ipfas,& di–
rigar, & regulec eaídem : ergo
efl:
íimplicicer praéh–
ca. maior fic probatur, qui a
illa
fci entia Dei eíl: infi–
nira qua cenus direél:ia a, operatiu a , & praél:ica, & in
quanrnm eíl: infinita, eíl: omni fcie nti a , Gcur poten–
cia Dei ,quia eíl: infinita in rac ione potenc ia: eíl: omni–
porencía
~
fed obieél:um omnifciencire praébcot, dire–
tl:íua::,
&
operaciua:: eíl: omne operabile, praaicabile,
&
d1 rígi bi1e, licue obieél:um omnifci entire fpeculati–
na:: e!t omne Ípeculabile,
&
obicél:um ornnipotentiz
eíl: omne poilibile; atqui aél:us incelleétns creari, qui
direttione capax eíl:, eíl: dirigibilis, & praétícabilis :
ergo eíl: per re,
&
formalirer obieél:um illius {cienrire.
J
z.
Sed reípondenr, quod ratio praxis in obioél:o non
fomicur a principio' imo principium praél:icum dici·
~ur
cale
a
praxi iplius obieél:i.
J
3
Sed comra,quia non colligimus nos rationem pra-
xis in;obieéto
a
principio praél:ico diuino
a
priori,(ed
a
poíl:eriori, quod eíl: eu.idens 'nam cl<trnm
eíl:,
illud
obiell:um eífe praxim formaliter quód fuerk obie–
él:um praél:ici _diuinHormalicer ; licm euidenrer col–
ligitur, hominem eífe poffibilem formaliter, quia
ea
obieél:um' formalirer omniporentire qua: non potelt
~
verfari,
nHi
circa poffibile formalicer ,
&
jdeo n-0n
poteíl: verfari circa chima:ram• .
54
Dices cum Scoro q. 4.prolog.
§.;.
arr.
&
in diíl·.3 8.
q .
I.
illam fcientiam non eífc praéticam : fupponic
eoim habitum praa:icum proxirne verfari circa vo–
lunracem,pucat autem fc1entiá Dei non poífe prafüce
verfari circa volútatem,etiam quoad liberes etfeltus.
5
J
Sed
c:omra,
quia falliffimum eíl:_hoc, nam diuina
(ciencia eft praltica,tum per modú arcis,cum per mo–
liú
prudemi~.
per modú arcis praética eft fcientia
Dei
reípeél:n omnium crearnrarú operabilium & dirigibi–
lium, nam primo Deus {ciencia dirigente (imo in fen–
renda Scoci fcientia immediate,&
formaliter~oncur
..
rente,quia in fenrencia iplius 01l)nipocéda eíl: ipfo in- ·
telleélus Dei,feu [ciencia Diuina)concurrir,& produ–
cir cu1n omni creamra in1mediace,& per
fe~omnes
ef'–
feél:us tam nacuralcs, quam artificiales, ita vt omnia
obieél:a dirigibilia dependeant
a
Deo eílenrialirnr,
a
creacura carnen naturalicer , vnde certiffimum dl,
Deum coneurrere ad orones aétus intelleél:us cam hu–
manos, qnam Angelicos dirigendo , determinandó–
qlle reébrudinem illorum, anificioséque operando,
&
íllos iam in carmina redigendos , dum crearnra in
poelim dirigir fuos aél:us vel in rae iocinationem re-
ll:am, ve! in orarionern rhetoricam, ve! loquurionem
.focundµm normam artis per perpendiculum,
&
regu•
lam rationis.
56
Secundo concurrir Deus immediate ,
&
folus diri-
gente , ve! prodllcenre formaliter ipía fdenria Gne
aliquo conforcio creacurarurn , feu vt melius loquar,
operatur orbes c<eleíl:es mira anificí j,ac variecacis,&
ordinis venuíl:ate conípicuos: item mundum elemen–
tarem miro artificio fabricacur, operar,ur eriam
An–
gelos,
&
animas racionales, & hoc per fuam fapien–
tiam operatur, qllia eíl: intelleéh1ale agens, quod pa–
tee ex verbisclariffimis Ieremi<E
10.
prttparat orbem
in
fapientia,
&
Prou.;.
Dominmfap ientiafundauit terr11tm,
ita ve fapienria diél:er,
&
dirigar, ve fcientia pralbca,
quia dirigir,
&
operacur ve alciliima, vera,& eminen–
tiffima,infinitáque ars, ars,enim in omniurn
(ene
en tia
praética ·eíl:, quod aurem ars Ge ,
&
Deu s arcifex per
illarn,aperre proferr Ícriptura,dum
íap.7.&
8.omnium
rerum arrifex dicirur ,
omnium
en im
rerum artifex do–
cuit mefapientia,
quú
illorum,q11tt font magü
qua
i/l4 eft
artifox,&
Pí.10 3
.omnia
in
fapientiafecifli,&
vt Damafc.
Aug.&
alij legúr,
omnia inartefapientijfimaoperatmes.
Ildeph. de Peña
fiel .
P
ilof. T om
.l.
Qgod rati one rnanifeíl: e proba rur,quia fci er.i tia Dei
57
quatenus ad omnes res, & ad omnes aél:us inrelleél:us
eo
rnodo,quo dixirnus,dirigendos ren cl it,& ad omne.s
crcarm~s
, eíl: decermin ar1ua,
&
prod uétiua reél:i cu–
dinis ill arum, qu ia reéti cudo , quam habem , eíl ens
crearum: ergo produétum
a
Deo , diétante ícieotia,
. quornodo
lit
producend um ,
&
fic eíl: de re opcrabili
ab ipfo [ciente,
&
modo operabili ab eodem,qu ia no–
uit Deus per illam fcienr iam quomodo erar di ri gen–
dus,& amficios e coníl:ruendus aétus inre lleél:u s,quo–
modo cre an dus mundos,
&
quomodo effet reél:e gu–
bcrnandus. Vnde ill a fcientia eft de fe direél:i ua ,
&
regulatiua operis, quatenus eíl: de re di rigíbili , reéti–
ficab1li ,
&
li c
de re operabil i ,
&
mo do operabil i , d
eíl: oíl:et-1dendo; ve iarn diximus modum , quo res
fa–
cienda eíl: , quomodo aétns incelleétus dirigancur;
quod apene,
&
euidencer expreffit D. Auguíl:.
1
2. de
Trinit. c+-vbi ait quia llado
fupe~ior,
&
fciencia Dei
inrencfo
r~bus
1trernis infpiciend is Cecundum quod di'"
ufoa conremplacur,
&
confulendis fecu ndum quod
per diuina regulat all:us hum anos ratíonis ,dirigícque
illos: íed regulare aél:us hurüano s
rationis ~&
di rige–
re eíl: proprium praétici: ergo [ci encia Dei
efl:
praél:id
ca, rninor hxc vh:ima
6c
palet ex Sco to
qna:fL4..
pro–
logi. §.contra finis non efi: , vbi fi c ai c , ad di rigere
non ordinar neceífario , niíi aptitud inalicer, neceffa–
rio aut<!!m ideo eíl: praél:ica, quia apticudinalicer diri ..
git, hoc idem , quod direébuum eífe : igitur eíl: pra–
lt:ica, quia direél:iua, fed effe direétiuum, & elfe
pra~
d:icum ídem
font
ex 2.arc. fic Scorns articulo ; aurem
i!Jo fecundo cirato fic air:effe conformatiuum praxis;
fiue
etfe,
cui praxis
fit
conformanda, quod eíl:
wgni~
tionem dirigere,
&
regulare in praxtm: ecce quomo–
do in fententia
Scoti
idem eíl: effe praél:icum,&
dire~
ll:iuum,ac regulatiuum ; ergo fcienria Dei,qure eíl: di-
1·cfüua aél:us incelleétus in fentéria D.Aug.dl praéH..
ca reípeé\:u illorú: ergo illi praxis fonc re(peétu illi us.
Per modum autem pruden cía: eti_am eíl praél:ica,
f
g
quiaeft vera prudentia, ve patet clariffirn e
ex
fcr ipm-
ra
Prou.3.ftabilinit Dornimu cttlos prudentia,
&
Ierem.
I
o.&
1
f.
prttparat orbém in fapientiaJ!t-a
,
&
prudemir:1
foa
extmdit
ccelós: [ed
prudenci a in ientenria Ariíl:or.
ornn1ú.mque Philofophorum, ac Theologorum con ...
_ níu, efr praética: ergo fcientia Dei, qua: vera
pru~
denria eíl:, prall:ica efi.
Toca h;rc no!ha condníio confirmatur ad homi-
j!J
nem contra Scorum j retorquendo argumtmtum Sco -
ri
q.4.
prolog..§.dico igitur, argurncmum enjh1 Íecun..
dum efi in ordine,& probae ap·ercc noíl:ram concluíio ..
nem,quod fic
fe
haber,quia praxis eíl: aél:us,qui eíl: in
poreíl:are cognoícentis,quod probarnL ex 6.echíc.quia
I
arcifex eger virrute, vel
árce
ad
r~lte
agendum, non
aurem indigec virrure rerpcfü.J illius, qnod non eft in
pocefiace fu a : ergo artifex in por eíl:are fua habet
fa–
ll:ionem ,
&
multo rnagis prudcns haber in potefiare
foa all:ionern qua eft formaliter vir vircuofus,
&
h.ocvlrra
fi
omriis praxis eíl: in poreíl:are cognofcent1s : · -
huoofqne fobr ilis Scorus.
Ex quibus
íic
Argumenta r, omnis praxiseíl: in
p~-
60
teíl:are
co gnoícenti s·~
qui a indi gec arce, vel prude ncia
ad illud .rell:e age ndnm,
v~l _g~b~r~ andu n~; fe~
aél:us
incelle~us,
ve direél:ns arn hc10sc rn carmtna, rn con–
cionem, & orac ionem rhecoricam;
&.
in íyllogiímum
reétum,indi ae t arte poecica, rhe cori cn,fyllo giíl:ica,vt
reél:e
arcifici~li rer
fi am. Irem oratio, conremplario,&
fpecul acio direll:e
&
re.lle
~ub_ern a r z ~ec un d li,m
regu-
las prudenri re , vr mencon re fi anr,
&
fo cundum no r–
am doél:ri nal é tradicam
amagiHris íp1ri rus ,vt fopr á.
ixi rnus
a
Ricardo de
S.Viét.vtrotalirer fia nr ,vt petit
rudétia,
&
doél:rina,indigent virrute prndent ire,quia
fine illa
poíf~nt
defeétuoli ,
&
imperfc él:i , ac vitioÍL
fieri : ergo ex
vi
argumenti Seo ti
funt
in pore íl-ace co-
G
gnofcentii,