~~dl:.
1I.
Vtrum
GenUJ,e§
Dijfarentia
natura rei.
f~cun ~ario
ridendi: fe d rifus eíl: aétio fenlibilis, pe·
animali, eíl: fenftbile, & ex vi proprij coníl:ituriui
for~
tl t
enim neceífario organa,
&
fen fus,quibus fiar : er-
maliffimum coníl:imtiuum rarionalis, fed folum ma-
go principium illi us eíl: principium Ceníiti
1
.rnm , aut
ce'rialicer identificarnr cum ipfo: ergo rationale· non
fe.nfibile: ideo enim principium vifionis, & audi tio-
ell: fenlibile per a11imal, fed potius
a
fe
ipío
dl:
t al.e
ms efr principium fenfiti uum aut fenGb ile,qui a vilio,
quarenus diftinguirur
ab illo
animali.
&
andirio fun coperacio nes fe nl
ibHes,
qure
requiru'nr
~od
arnplius patee ex fopradiéto argumento
de 39
organa fenGdua; fed rationale e.íl: principium opera-
aél:u ridendi.
t i
o
nis ridendi
qu~
efr fenfüiua,aur fe nGbilis,& requi-
Vrgerur amplius, effenria diuina idencificarur
cüm
4e1
ri.t
~rgan_a fen~dua
ad
~ui ex:~rcit:i~m.
ltem
eífe
prin-
re~ationibus,
&.relaciones cum originibus, & perfe-
c1prnm ndend1 conuemt ranonalt, non quatenus eíl:
él:tones
neceifan~
cum aéHbus liberis , & quia
h~c
r atio illa animalis communis homini -,
&
<:quo , alias
idemificaeio
ell
materialis, & compatitur cum
difiin~
e quus
riderec ratio
ne
animalis , fed guacenus diíl:in-
él:ione formalí ex natura rei non poceíl: dici in veíl:ra
gui tur ab illa: ergo quaterius diíl: inguimr ab
illa
ell
fententia ,eífentia diuina formaliter eíl: relatio , vel
fen libile.
perfo~a
diuina coníl:iruimr formalicer relacione,
fed
34
y rg.erur,
&
declarnrnr amplius hoc ipfum : quia
poti13s formalicer conllicuirur origine, neqne perfe-
ranonale Petri qnatenus diíl:inguitur ab animali
ip-
ll:io necerfaria,
vt
immenfüas in
veíl:~a
femontia po-
fiu s
vel
eíl: purum fpirituale ,
vel
purnm corporeum,
cefl: dici forrnaliter aétus liber propter eandem ratio-
vel mixtum ex corpore, & fpiritu,primum eíl: falfum,
nem: fed racionale diíl:i11guirur ex natura rei ab e.ó
q uia iarn
n~n
Gmplicicer rationale,fed potius purc in-
animali, &c. licet rnacerialiter identificernr cum
illo:
celleél: uale,vt Angelus e(fec,quod nó eíl: yerum.Dein-
ergo racionale non eíl: animal formalirer,
&s.
fod ra-
de: quia
íi
eífet [ubfi:antia pure fpiritualis, ve Ange-
tionale formaliter quacenus tale_ eíl: viuens f.enfibile¡
lus, non e!fei: corru ptibile & monale, eo modo, quo
vr paree ex diétis: ergo non eíl: tale foi:;maliter per
A!lgelus efr,(ed potius incorruptibile vt Angelus:fed
animal: ergo for malicer ex fe
eíl:
tale, ac proinde vt
fides no !ha docet, hominem etiam ve rationalem eife
difiinguitur ab animali erit animal; vnde dabitur
in
corrupcibilem,& mortalem: ergo homo non eíl: pure
vnoqaoque indiuiduo horninis duplex a-ni mal ex
na-
fpirirnalis. Prrecerea: quia rarionale diíl:inguitur
ab
rura reí diíl:inéturn: [ed non eft maior ratio de animá-
anima , tanquam totam a parte, ergo rarionale fupra
li ,
quam de rátionali, ergo darur duplex rationale.
anímam addit ali quid ; fed non aliud
pr~cer
rnate–
riam,
&
vnionem : ergo addit e(fe materiale,
&
cor.
poreum fupra animam
f
piricualem;ergo rationale non
cíl:
pure
fpir iruale 'in hornine ex natura rei forrnalicer.
3
5
Nec
efl:
pu
re
corporeum vr euidens eíl:: quia quod
eíl: pure corporeum non eíl: imelleél:uale , nec libe–
rum :
fe
d racionale eíl: intelleétuale, & libernm,ergo
non eíl:
pu.recorporeurn.
3 6
Ergo eíl: mixtutn
ex
corpore:
&
fpiritu: erg0 fenG–
tiuum: patee manifeíl:c: qui-a anima rationalis vnita
corpori exercet operationes per organa feníitiua,
vt_
ell illa,
de
qua iam egimus, rifus. nimirum ergo ra–
tionale, quod componitur ex
e
ali anima vnita corpo-
ri
ell fenfitiuum .
·
37
Dices, rationale vt di!Hnguitur
a
parte rei forma-
lirer ab animali non eife feníiduum, auc fenfibile,
fed folum m;icerialiter,
&
identice quacenus identi–
-ficatur rea · "'r cum animali.
38
Contra, quia rationale,
vt
rationale eíl: eífemiali-
cer fub omni rednplicatione,
&
quatenus formalirer
diíl:inguirur ah
~nimali ,,ili~i~1cipium
ratioc¡:inandi
cum depende ncia
antec~tl
a fenfibus
&
ab orga..
nis: quia
cum
intell eétus humanus
Gr
tanquam tabu..
la
rafa in qua nihil
lit
fcripcurn,
ex
eo quod nullas
ha–
bear
a
principio congenicas [pecies) indiget fine du–
biG
organis corporis,
&
potentiis rnaterialibus , me–
diis
quibus,~
mediaqtibus aétibus earú accipiat fpe- .
4111 ..
~
..
·w¡¡¡¡.~b.2.obíeétis,
eo modo quo diximus libris de ani–
rna,erg
·
tencia incelleél:iua debet e{fe alicuius
principij fubíl:an
lis, in
qu0
formaliffime racione
talis incellell:us
& (
vt per i
elle6l:um exerceac rario–
c!nationes diél:as) dentur or
&
potentire mate–
riales fenfüiure : ergo ipfum form· le principium de.
bet
eífe Cenfüiuum ,,ipíique quacenus rationali debet
conuenire tale pr<Edicatum Cenlibilis : patet hrec con–
fequentia: quia tale principium
qnarenus
rationale
fo rmaliter'
&
vt diCl:ingúitm:
a
perfeél:o intelleél:iuo,
Angelo nimirum petit potenciam inrelleél:iuam,
&
racionabilem antecedencer dependent em rieceifario
a
fenfib ns: ergo fo rmalicer quatenus cale debe t habere
fenfu s
a
quibus dependeat
(
Vt
diximus ) calis poten·
ti-a imelleétiua : fe d
non
poteíl: habere cales fenfus
_nifi ipfnm quacenus.rationale
fit:
fenG tiuurn,
auc
fen–
fibile, hoc efr radix fenfu um ,
&
fe nfati onurn : ergo
quatenus
rationale fo rmaliter ,
&
vr difünguitur ab
S
V
B
S E C T 1 O
IL
Phi
quartum A,rgumentnm ponitur.
Q
Varto
lic
argurnencor principaliter: fi daretilr
4i
diíl:inél:io illa ab Scotiíl:is excogitara media in-
ter realem,
&
modalem,qu~
verfaremr inrer
animal~
&
rationale,incet omnem gradum fuperiorem,
&
in–
feriorem ,
&
candem incer omnes formalitates,nullo
modo daretur, neque eifet poffibilis di fiinél:io r'atio-
nis ratiocir;iatre, qure haber fundamen'tum in rebus :
fed
eam-ponunt: omnes Sc<nifüe curn Scoto,
&
om-
nes tam Philofophi, quam Theologi
&
falfiffimum
eft,
&
maximum abfurdum contra ipfarn euidencem
experiemiam negare talem diíl:inl\:ionem!pluraenim
font,
Vt
de fe patee, qure ratione diflinguuntut,
Vt
ipG
Scotifh~
aíferum diíHngui aétum liberum
a
ne–
ceffarío in Deo íine diíliné\:ione forrnali
e~
natura rei.
Deinde quia
a
parte rei dacur
e~s
racionis cum fun–
damento in re vt
func
relationes.,, negationes,
&
pri.;
uationes ratioais: ergo darnt diíl:inéHo
rationis: <f·~¿t
difünél:io fequitur ens,
&
non eíl: maior ratio de
J} - •
fünél:ione radonis ,
ac
de ence rationis cum
funda~ ~.
·•.
mento ,; ergo non datur diíl:inétio
ex
natnra rei
for-
'
malis, quam Scotiftx affirmanr.
.
Maiot vbi lita
cíl:
coca
difficul~as,fic
prohatur:quia
42
de quibufcttmque formalicatibus Cola ratione difiin–
él:is potelt verificad duplex
p_r~dicatum
concradiél:o–
rinm, negado fcilicet,
&
affirmatio, conueniencia
&
non conuenientiá, aut difconueniencia : atqui
hrec
funt
rnotiua, qure efficaciffima vocantur ab Scoti íl:i.s
ad probandam diíl:inétionem formalem ex natura re1 i
ergo non datl1r
illa,&
li
darur, r1on dabitur difiinétia
' rationis) quia vbi dacur dillinél:io
a
parte reí, fuper•
perfluic diftinél:io rationis : quis enim concipit diftin·
ll:ionem rationis
in
ter Petrum,
&
Ioanntm, clim
ma..
iori polleanc diíl:inél:íone? & ratio
a
priori eíl: ) qu ia
ve
fiar
diftinél:io rationis, debet concipi ah intellc
•
aliqua dill:inll:io, qure
a
parce reí non
d~
ar
l
tn°
celleél:us concipic incer orn nes forrnalitaces foperio.;;
res'
&
in
fe~·
res diíl:inél:ionem
'qu~
vere datur e}f
natura rei,J,¡¡¡
,vos : ergo
n
lam fiogic difrin6tionemg
ficut
in
a fententia nulla fingitur idenri ras per rar
ínter
animal,
&
rationale
~quia
intclleétui
non
,