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(

9

4

Log'ica

Pif

p.

l.,

De natura

Dialeéfic~.

dens vel ornnino materialicer fe habenc rcfpeau

Dein<le fcientia non poceíl: refpicere ens rationis

eiufcf~m:

eruo tale, vel tale obieéturn quatenus calia

pr~pter ~andem

rationem,quia omnis fcientia habe-

funt

11011

polrum .~oni

in

~fi.nitione ~{f~nti~li f~ien-

ret

p~o

obieao ens racionis,quod implicacorium efr,

ti~

vr fic:runc fic 1lla defüm10 cffe1malis fc1ent1z vt

neque fcientia vt fic poteíl: habere pro obieao fimul

fic

et1

cocnicio

pr~fcifiua,feu

qua prcefcindicur fcien-

ens real

e,&

e_ns racionis;quia qua:libec fciencia

babe-

tia ve fic

~

particnlaribus fcientiis; fed in illa definí-

rec vrrumque ohieétum fimul propter eandem ra-

cione non rcprrefemacur, ncque cognofcirnr ex vi

tio)lem,quod etiam irnplicat.

illius aliquod parriculare obieaum, fed folum rario

communis abíl:ra&a

a

particularibus o.bieltis , quia

folum illa eU: de eíl'emia fciemire ve fic-: ergo cogni–

tio~1e

illa, qua pí·zfcindirnr cognofciriue ratio fcien–

tia: v'c fic abíhaax

a

parcicularibus fcientiis: v.g.

a

Logica, Metaphy Gca, Philofophia, &c. etiam debec

prreícincli' ratio obi·efü ve íic fcibilis abíl:raai aben–

te

rationis,,quod eít obieltum Logicre,& ab ente rea..

li,quod

efl

obieél:mn

crerera~mn

fcientiarum.

\S

V B S E C T I O

l.I.

So!utio

a.duerfaria refellitur.

D

lces ,

fciemiam

v~

fic ratione fiatus habcm:

55

vcrumque obieé\:um,arque adeo non

eífe

eífen–

tiale [ciencia: vr fic; fed contra, quia fcientia quare–

nus

fcíenriaeíl: ratione fui>

&

provt difiinguirur

rb

fiam eífenrialirer refpicit obicétum: ergo

v~l r~tio~

ne fni refpicic vnum obieltum, vel plura

~

fed

non

pot~íl:

reípicere plura:ergo refpicit vnum; fed

non

eft dabile illud vnum,

fi

obieél:mn Logicz eíl: ens

rarionis : ergo obieétum Logicre

non

eíl: ens ra–

tionis.

Confirmacur , implicar , quod alícui rarioni fu pe-

S

6

ri~ri

conucniat ratLcme íl:acos illud quod

eíl:

eílen.

·tia'le alicui inferiori ; fed Logicre per vos conuenic

eífemialiter hahere pro obieao cns rationis : ergo

implicat, quod ens racionis

Ge

ohieltum fcientiée vt

fic racione ílarns, q1:1ia fcientia vt

fic

eíl: ratio

fupe–

rior ad Logicam. Maior prqbatur,implicat quod ani–

mali vt fic racione fratus conueniat racionale, vel

irracionale, quia rationale ,

&

irrationale conue–

niunt cífenrialirer inferioribus animalis : ergo,

&c.

Dices cognicionem ve fic poífe

~bíl:rahi

a

cogni-

S7

tionibus parricularibus , ex quibus aliqure habent

pro.obieéto

~ns

rarionis, & aliquz ens reale, & ni–

hilominus noa abíl:rahirur ratio communis ah en-

ce reali,

&

racionis:ergo fimilicer porerit abíl:rahi ra–

tio fcienri:z ve íic

a

Logica, qua! agic de ente rario–

nis,

&

a

meraphyfic;i

>

&

philofophia >qua: agunt de

entibus realibus, quin abftrahatur ratio communis

ab enre rarionis,& reali. ,

51

Confirmatur: toca definitio fuperioris per prredi–

caca eífemialia illius

f~.cundum

omne, quod haber,_

deber prredicari de J1noquoque inferiori, fecuodurn

illud axioma euidenri.ffimum ,

Dici de

omw~:

ergo eo

modo deber poni definitio,

ve

cum veritace dica–

tur de vnoquoque inferiori,

&

de omnibus illiscon·

tenris fub ratione fuperiorí;fed íi in definicione fcien–

tire vt 'íic ponerentur particularia obieaa fcícncia–

rum, non poífer prredicari cum veritate definitio

fcienria: vt íic de wnaquaque particulari [ciencia:,

v.g.

fi dicamus, (cíentia vr fic eft habicus in ordine

ad ens mobile,

dd

direétionem rationis , ad ens qua-'

tends ens non poreíl: przdicari tota h:;ec definido

de Logíca, nam

falfum

eíl: dicere, Logica eíl: habitus

ordinarns ad ens mobile, foluni enim Logica ordi–

narur ad ens rationis per vos:ergo non efr reél:c affi·

gnara

illa

definido fuperioris, quia fi re

fu

effet

~

co–

ta verificaretur de vnaquaque [ciencia: ergo alirer

definienda eíl: fcientia ve fic, cllius definido h:ec eíl:;

fcie:itia vt fic eft

habim~

cerrus

&

euidens percipiens

veritacem obíeéti, quia cota fecundum qu0d haber,

ne>n folum percinet formaliffimc ad rationem ef–

fencialem definiri ; fed edam rora adrequacc fine dí–

minurione, fine diíl:ributione accomrnoda 'fed fim–

plicirer , & abfoluce prredicatnr de omnibus fcienciis

feoríim fumpcis, nam vcrumeíl: dicere, Logica, me–

~fica,&

philofophia font hahirus cerci, euiden-

-..-

tzs,&

~rcipiences verirat~m

obiéai.

j;

Tun~iic

, quia illa definirione eífenciali pr'a:fcin–

ditur fciéntia ·vt Ge, &

cog~ofcitur

prce[cifiuc,

co~

gnofcitur etiam prrefciíinc,& prrefcindirur ratio ob.

ieél:i ve fic:ergo quando

a

Logica, rneraphyíica , phi–

lofophia,

&

machematica pt'refcindicur ratio fcien–

tice ;eriam deber prrefcindi ratio obieai ab cnce ra–

cionis, qnod eíl: obieétum Logica:, & ah ente reali,

quod eíl: obieétum cceterarum fcientiarum.

Sed contra, qui;i hoc argumencum nullius

m~- ~8

rnenci eíl contra nos,nam íicut aíferimus , nullam

fcientiam agere primario,

&

per

fe

de eme rarionis,

niíi de enre r,eali,ita fimilirer dicimus, nullam co·

gnirionem primario , & per fe agere de ente ratio..:

nis; vnde ens rationis non eíl: primarium,

&

per fe

obieétum , fed fecundarium refpeétn cognitionis,

etiam illius , qure

fing~t

ens rationis, nam íicut ens

rationis non haber primarium eífe, fed potius ha–

ber eífc ad Gmilitudinern enris realis, ira quando

fingicur,

~u~

cognofcitur, cognofcirur,

&

fingirur ad

íimiliri1dinem entis veri,& realis;iraque in quacum–

'que cognitione entis rationis,&

repr~sécacur

ens rea–

lc,ad cuius ,fimilicudinem fingirur,& cogno(cirnr ens

rationis primario, & fecund;irio reprrefenramr ens

rationis, quod fingitur,

&

cognofcirnr '1d fimilitu–

dinem-talis entis rcalis ; itaque quia ens rationis ita

iinperfeél:nm etfe habet ,

&

ita

depend~t

ab enre

reali in foa cognofcibilicate, ve nullo modo poffit

eífe, niíi ad firnilirudinem realis entis ,

&

quali imi·

cando ens reale: ita nullo modo poteíl: independen–

ter ab ente reali cognofci , fed necetfario debet in

cognitione , qua repre[entatur ens rarionis prima–

rio,

&

pcrTe reprefencari ens reale, tanquam prima–

rium,& for;naliffinrum obieétum.

r

,J

4

Declaratnr arnplius, fcíentia ve fic abtl:raéta di-

cir ordinem a<il fcibile: ergo vel ad fcibile vt íic ab–

Jt:attum ab enre

reali,~ab

en::e rat.ionis, velad fci–

b1le

reale , ve! ad fcipile rationis, vel ad vtrumque

fimul; fed ad nullum poreíl: di_cere ordinem,

íi

obie–

l!:nm Logica: e(l: ens rationis:ergo obieétum Logicre

l non eíl: ens

r~ionis.

probacur mino.r, & in primis

non porefr dicere ordinem ad fcibile ve fic pt1tfcifum

:ib ente rarionis , & real

i ,

quia eíl: impoffibilis talis

abíl:raél:io, vr probahimus

pofr~a

agent-es de analo–

r

gia enris ,& recipirnr ah omnibus aduerfariis; neque

refpicir ens reale, quia

íi

fcientia vt fic refpiceret

ens rea)e,illi eífet etfentiale obieéh11n reale : ergo

&

ornnibus Ícienriis.probacur confequentia; quiGquid

conuenir erTentialirer alicui fuperiori,

&

non ve

fo–

cunda intentio, conuenic omnibus conrentis fub

il-

lo,fed fcienrice ve íic conuenit eífentialiter refpicere

ens reale

vt

obieétnm: ergQ

&

......omljibus contencis

fub illa;fed Logica cominernr fuh fcientia vt fic: er–

go íUi conucnit refpicere ens ' reale , ve obieél:um• .

Explkatur hoc exemplo negationis, quo vti tur

S 9

D. Th'omas multis in locis ,

&

ab omnibus Tho–

.\miílis, cmn quibus pugnamus admirtitur' ; incel-

1leétus enirn, aiunt Thorniíl:re curo D. Thoma, non

.1

potefi cognofrere negationem in

fe ,

nili cognoC.

cendo

1

¡