(
9
4
Log'ica
Pif
p.
l.,
De natura
Dialeéfic~.
dens vel ornnino materialicer fe habenc rcfpeau
Dein<le fcientia non poceíl: refpicere ens rationis
eiufcf~m:
eruo tale, vel tale obieéturn quatenus calia
pr~pter ~andem
rationem,quia omnis fcientia habe-
funt
11011
polrum .~oni
in
~fi.nitione ~{f~nti~li f~ien-
ret
p~o
obieao ens racionis,quod implicacorium efr,
ti~
vr fic:runc fic 1lla defüm10 cffe1malis fc1ent1z vt
neque fcientia vt fic poteíl: habere pro obieao fimul
fic
et1
cocnicio
pr~fcifiua,feu
qua prcefcindicur fcien-
ens real
e,&
e_ns racionis;quia qua:libec fciencia
babe-
tia ve fic
~
particnlaribus fcientiis; fed in illa definí-
rec vrrumque ohieétum fimul propter eandem ra-
cione non rcprrefemacur, ncque cognofcirnr ex vi
tio)lem,quod etiam irnplicat.
illius aliquod parriculare obieaum, fed folum rario
communis abíl:ra&a
a
particularibus o.bieltis , quia
folum illa eU: de eíl'emia fciemire ve fic-: ergo cogni–
tio~1e
illa, qua pí·zfcindirnr cognofciriue ratio fcien–
tia: v'c fic abíhaax
a
parcicularibus fcientiis: v.g.
a
Logica, Metaphy Gca, Philofophia, &c. etiam debec
prreícincli' ratio obi·efü ve íic fcibilis abíl:raai aben–
te
rationis,,quod eít obieltum Logicre,& ab ente rea..
li,quod
efl
obieél:mn
crerera~mn
fcientiarum.
\S
V B S E C T I O
l.I.
So!utio
a.duerfaria refellitur.
D
lces ,
fciemiam
v~
fic ratione fiatus habcm:
55
vcrumque obieé\:um,arque adeo non
eífe
eífen–
tiale [ciencia: vr fic; fed contra, quia fcientia quare–
nus
fcíenriaeíl: ratione fui>
&
provt difiinguirur
rb
fiam eífenrialirer refpicit obicétum: ergo
v~l r~tio~
ne fni refpicic vnum obieltum, vel plura
~
fed
non
pot~íl:
reípicere plura:ergo refpicit vnum; fed
non
eft dabile illud vnum,
fi
obieél:mn Logicz eíl: ens
rarionis : ergo obieétum Logicre
non
eíl: ens ra–
tionis.
Confirmacur , implicar , quod alícui rarioni fu pe-
S
6
ri~ri
conucniat ratLcme íl:acos illud quod
eíl:
eílen.
·tia'le alicui inferiori ; fed Logicre per vos conuenic
eífemialiter hahere pro obieao cns rationis : ergo
implicat, quod ens racionis
Ge
ohieltum fcientiée vt
fic racione ílarns, q1:1ia fcientia vt
fic
eíl: ratio
fupe–
rior ad Logicam. Maior prqbatur,implicat quod ani–
mali vt fic racione fratus conueniat racionale, vel
irracionale, quia rationale ,
&
irrationale conue–
niunt cífenrialirer inferioribus animalis : ergo,
&c.
Dices cognicionem ve fic poífe
~bíl:rahi
a
cogni-
S7
tionibus parricularibus , ex quibus aliqure habent
pro.obieéto
~ns
rarionis, & aliquz ens reale, & ni–
hilominus noa abíl:rahirur ratio communis ah en-
ce reali,
&
racionis:ergo fimilicer porerit abíl:rahi ra–
tio fcienri:z ve íic
a
Logica, qua! agic de ente rario–
nis,
&
a
meraphyfic;i
>
&
philofophia >qua: agunt de
entibus realibus, quin abftrahatur ratio communis
ab enre rarionis,& reali. ,
51
Confirmatur: toca definitio fuperioris per prredi–
caca eífemialia illius
f~.cundum
omne, quod haber,_
deber prredicari de J1noquoque inferiori, fecuodurn
illud axioma euidenri.ffimum ,
Dici de
omw~:
ergo eo
modo deber poni definitio,
ve
cum veritace dica–
tur de vnoquoque inferiori,
&
de omnibus illiscon·
tenris fub ratione fuperiorí;fed íi in definicione fcien–
tire vt 'íic ponerentur particularia obieaa fcícncia–
rum, non poífer prredicari cum veritate definitio
fcienria: vt íic de wnaquaque particulari [ciencia:,
v.g.
fi dicamus, (cíentia vr fic eft habicus in ordine
ad ens mobile,
dd
direétionem rationis , ad ens qua-'
tends ens non poreíl: przdicari tota h:;ec definido
de Logíca, nam
falfum
eíl: dicere, Logica eíl: habitus
ordinarns ad ens mobile, foluni enim Logica ordi–
narur ad ens rationis per vos:ergo non efr reél:c affi·
gnara
illa
definido fuperioris, quia fi re
fu
effet
~
co–
ta verificaretur de vnaquaque [ciencia: ergo alirer
definienda eíl: fcientia ve fic, cllius definido h:ec eíl:;
fcie:itia vt fic eft
habim~
cerrus
&
euidens percipiens
veritacem obíeéti, quia cota fecundum qu0d haber,
ne>n folum percinet formaliffimc ad rationem ef–
fencialem definiri ; fed edam rora adrequacc fine dí–
minurione, fine diíl:ributione accomrnoda 'fed fim–
plicirer , & abfoluce prredicatnr de omnibus fcienciis
feoríim fumpcis, nam vcrumeíl: dicere, Logica, me–
~fica,&
philofophia font hahirus cerci, euiden-
-..-
tzs,&
~rcipiences verirat~m
obiéai.
j;
Tun~iic
, quia illa definirione eífenciali pr'a:fcin–
ditur fciéntia ·vt Ge, &
cog~ofcitur
prce[cifiuc,
co~
gnofcitur etiam prrefciíinc,& prrefcindirur ratio ob.
ieél:i ve fic:ergo quando
a
Logica, rneraphyíica , phi–
lofophia,
&
machematica pt'refcindicur ratio fcien–
tice ;eriam deber prrefcindi ratio obieai ab cnce ra–
cionis, qnod eíl: obieétum Logica:, & ah ente reali,
quod eíl: obieétum cceterarum fcientiarum.
Sed contra, qui;i hoc argumencum nullius
m~- ~8
rnenci eíl contra nos,nam íicut aíferimus , nullam
fcientiam agere primario,
&
per
fe
de eme rarionis,
niíi de enre r,eali,ita fimilirer dicimus, nullam co·
gnirionem primario , & per fe agere de ente ratio..:
nis; vnde ens rationis non eíl: primarium,
&
per fe
obieétum , fed fecundarium refpeétn cognitionis,
etiam illius , qure
fing~t
ens rationis, nam íicut ens
rationis non haber primarium eífe, fed potius ha–
ber eífc ad Gmilitudinern enris realis, ira quando
fingicur,
~u~
cognofcitur, cognofcirur,
&
fingirur ad
íimiliri1dinem entis veri,& realis;iraque in quacum–
'que cognitione entis rationis,&
repr~sécacur
ens rea–
lc,ad cuius ,fimilicudinem fingirur,& cogno(cirnr ens
rationis primario, & fecund;irio reprrefenramr ens
rationis, quod fingitur,
&
cognofcirnr '1d fimilitu–
dinem-talis entis rcalis ; itaque quia ens rationis ita
iinperfeél:nm etfe habet ,
&
ita
depend~t
ab enre
reali in foa cognofcibilicate, ve nullo modo poffit
eífe, niíi ad firnilirudinem realis entis ,
&
quali imi·
cando ens reale: ita nullo modo poteíl: independen–
ter ab ente reali cognofci , fed necetfario debet in
cognitione , qua repre[entatur ens rarionis prima–
rio,
&
pcrTe reprefencari ens reale, tanquam prima–
rium,& for;naliffinrum obieétum.
r
,J
4
Declaratnr arnplius, fcíentia ve fic abtl:raéta di-
cir ordinem a<il fcibile: ergo vel ad fcibile vt íic ab–
Jt:attum ab enre
reali,~ab
en::e rat.ionis, velad fci–
b1le
reale , ve! ad fcipile rationis, vel ad vtrumque
fimul; fed ad nullum poreíl: di_cere ordinem,
íi
obie–
l!:nm Logica: e(l: ens rationis:ergo obieétum Logicre
l non eíl: ens
r~ionis.
probacur mino.r, & in primis
non porefr dicere ordinem ad fcibile ve fic pt1tfcifum
:ib ente rarionis , & real
i ,
quia eíl: impoffibilis talis
abíl:raél:io, vr probahimus
pofr~a
agent-es de analo–
r
gia enris ,& recipirnr ah omnibus aduerfariis; neque
refpicir ens reale, quia
íi
fcientia vt fic refpiceret
ens rea)e,illi eífet etfentiale obieéh11n reale : ergo
&
ornnibus Ícienriis.probacur confequentia; quiGquid
conuenir erTentialirer alicui fuperiori,
&
non ve
fo–
cunda intentio, conuenic omnibus conrentis fub
il-
lo,fed fcienrice ve íic conuenit eífentialiter refpicere
ens reale
vt
obieétnm: ergQ
&
......omljibus contencis
fub illa;fed Logica cominernr fuh fcientia vt fic: er–
go íUi conucnit refpicere ens ' reale , ve obieél:um• .
Explkatur hoc exemplo negationis, quo vti tur
S 9
D. Th'omas multis in locis ,
&
ab omnibus Tho–
.\miílis, cmn quibus pugnamus admirtitur' ; incel-
1leétus enirn, aiunt Thorniíl:re curo D. Thoma, non
.1
potefi cognofrere negationem in
fe ,
nili cognoC.
cendo
1
¡