Logica Difp.
l.
De natura DiafeTfic;:
tionem habendam, quarenus fcientifice debet pro- dit :\. niíi demonílrando ,' tum etiam quia fola illa
cedere : erao nulla cognicio nacuralis pr<Eter de-
agic de demonílracione in aél:u fignato, ve diximus
moníl:ratio~em
eíl: vltimo appetibilis ab incelleétu
amibuendo,
&
ordinando omnia de quibus agit,
informato Dialeébca , confequentia patee ; quia
ad dernonlhationem , talis dernoníl:ratio fine du-
in
quo non fiíl:it
.im.elleét~s,
non eíl:. vlcima per-
bio
eri~
vltimus prrecipuus,
&
finis :mributionis
feébo illius,
&
míi m vlnma perfeebone non po- illius.
·
teft fifrere; quia alia habita adhuc nititur in earn,
Dices, femper obieétum amibutionis
clfe
perfe-
SJ
qna caret
i
vt
lar.isnon quiefcic, niíi in centro, nec
étius,
&
princi,palius obieél:um; fed per nos defini-
voluncas niíi in vlrimo fuo fine, amecedens proba- tio eíl: principalior,
&
perfeétior demoníl:rarione:
tl!r primo ex parre ipíius
imelkét.us,.quia in defi- ergo potius definido erit finis przcipuus Dialeéticre,
nirione exempli gratia nQn concmerur
ad~quatc
quam demoníl:ratio.
omnis itltellell:us operario, fed illi deficic difcurfus,
Sed conera, quia nonJemper quod princ'ipalius
56
&
idem eíl: de fünplici apprehenfione, iudicio, di-
eft fecundum
Íé,
&
materialiter efl: obiell:um attri-
uiGone ,'Xc. fed quando deficit aliqua perfeél:io non
butionis ÍClentire, nam verbigracia, in Philofophia•
quiefc'it potentia, donec illam acquirat: ergo po- agitur de primo motore /qui eíl: Deus,
&
nihilorni-
fita· definicione non quiefcit incelleél:us. Secundo
nus non eíl: obieétum arcributionis Philofophire,
ex parre ipfius obieéti, quod non exhauritur, nec
cum horno
íit
cale
obieét~m:
nam bene poteíl: e{fe
percipicur adrequatc per definitionem, qua= fola re- aliquod 0bieétum principalius materialiter ,
&
in
prrefencat effencíarn,
&
non propüecaces: ergo po- effe rei ,
&
níhilominus non erit principalius in
lita defü1icione a'dhuc non quiefcit.
effe fcibilis
a
fcientia'
&
refpell:u iplius fcientire:
I
J
3
Seníndo) Logica eíl: habims,
perfo~tc
difcurliuus,
ergo liccr definitio fecundum
fe
perfeétior
íic
di-
perfeétc , quia [ciencia, difcurfi.uus, quia eíl: babi- fcurfu , nihilominus ( in ordine ad intencionem
tus circa concluGones; fed finis prrecipuus,
&
vlti- Dialeéticre,
&
in ordine ad finem, ad quem inuen..
mus habirns perfeél:c difcudiui , qui vocamr ob- ta
efi:
Lqgica ,qure fcientia demoníl:rariua,
&
argu-
ieélmn attribmionis eíl: perfeél:us difcurfus , íicut
mcmaciua eíl:,
&
qnre pra:cipue reperta eíl: ad hoc
finis prrecipuus potentire volitiure eíl: perfeél:us
vt magis accommodatum iníl:rumentum fcientias
aél:us vólnntatis, amor nimirum
Dei
fuper omnia,
acquirendi , tribuat, quo ipfre fCientix , qu.e dif-
&
finis potencia: inrelleétiu<E perfeéta intelleél:io,
curliua: funt, apt-iils aningant propria obieél:a ) dif-
&
finis arris argentaría: perfeéturn opus artificij in
curfus euidens, & demoníl:ratio perfea:ior eH:,
&;
argento ; fed difcurfus perfeél:us eíl: demonfl:racio,
principalior,
&
accommodatior refpeétu Dialeéti-
quia eíl: in mareria euidenti,
&
quia eíl: in forma,
&
ce, nam accommodatius fcientire crererre acquimnt
figura, vnde in vcraque racione vltimam perfeétio-
fuum
finern,
&
attingunc
ÍUqm
obiell:um per dif-
nem habet: ergo eíl: obieél:um, &c.
curfum euidencem, ex éo quo d , vt dixi ,difcurfi..
.f
4
Confirmacur fecundQ , quia ín Dialeética da-
ua: lint , quam per folam definítionem : ergo
.Je
A
rur duplex ratio , alia qua conuenir cum ca:reris
moníl:ratio,
&
non definitio 'erit obieétum attribu-
fcient iis ,
&
per quarn diítinguirnr ab habicu prin- cionis; quare íi Dialeltica agit de definitione , agit
cipiorum , nc:mpe ve
fit
difcuríiua , & fecundúm
de illa vt de medio vlcimo demoníl:rationis,
&
ve
hanc rationem iam probamm eíl: , quo modo ha- reél:am demonfl:rationem conficiar, vnde omnía or..
beat pro fine vltimo difcurfom perfeétu111, qure eíl:
dinac ad difcurfom,
&
nondum quiefcit, donec per-
demoníl:racio,
&
propter hanc rationem vocarur
ueniac ad demonthacionem,
&
difcurfum euiden-
<lifcurliua in aél:u exercito ; alia ratio eíl: , g nam
tem, quo acquiíito tanquam in vldmo fine,
&
cen-
haber Logica) nempe q uod
lit
difcuríiu a per éte, tro quiefcic fine aliqua inc¡nietudine
&
anxiecate~
feu demoníhariuc in aél:u íignaco, per qnod
d1•
1;11..
quia in ordine ad proprium munus, Hect definiciq
guitur
a
cceceris fcientiis >quia in aétu lignato
fo-
fecundum fe perfeétior lit, nihilominus non eíl: ita
lum
Logica agic de demonfiratione craétando de
accornmod atior,
&
ad hunc finem principalior eft
cffentia dernonfiracionis in communi definiendo
di fcurfus , feu dem.onfrratio, inde efi: quod ex hac
eius naruram, pr0priecates ,
&
effeél:us in lucem
parce debeac penfari affignar_¿p obielti attributio·
edendo,
&
fecun,dum hanc rationem etiarn fin is
nis,
&
non ex perfeél:ione in effc rei,
&
fetundum
pra:cipuus illius eíl: demoníl:ratio, turn quia ve
fu-
fe:
v.g. refpcétu Angeli non eíl: prredpuus difcur....
pra diximus, vlcimo loco agir de demoníl:racione,
fus, fed pocius eíl: limplex intuitus rei, refpcll:u au-
quod eíl: proprium obreéti attributionis, tum etiam
terri hominis, quí imperfeél:ior eíl: Angelo, fecun-
quia omnia , de quibus agit Logica, verbi gratia,
dum illud;
Minuifli eum
paulominll4t1b
A ngelú,non
vniuerfalia , enria rationis , pra:dicamenta, pro- eíl: finis principalíor
&
primo incentus fimplex ap-
pofitiones, verbun,1, nomen, &c. de qui bus
ag~-
prehenfio, fed pocius difcur,fus
~quia
fecundum di.
tur in rota Dialeél:ica, ordinac ipfa ad argumenta- fcurfum,
&
ex vi illius e:xercecur differenria horni·
tionem perfeétam,
&
vt fciamus arguere demon- nis, quz eíl: racionaliras, qua:: differentia vltima efr,
firatiue; qua de caufa vocarur Logicá.
a
Platone in
&
lic finis vlcimus exercitiúmque rationalicacis de-
Timreo,
a
D. Auguíl:in. lib. 8. de ciuir. Dei , ars
bet effe difcurfus, licec imperfeétior
fit
íimplici ap·
argumencaciua, id eíl:,
~uius
tQtum
munus,
&
offi-
pre~níione.
.
.
. . .
cium ficum efr in docendo argumencari perfeél:e,
/.:.xernplum apnffirnum efi:
111
arre
m1hcan,
qure
¡
7
&
demoníl:ratiue, fecundum quam racíonem pro-
9{~n
haber pro fine vitimo
,&
principali horninem
pri1ffimam Dialell:ic<E cxercet differenciam , focun- J cundum
fe,
fed porius aggregacum illud ,
&
ordi~
dum
quam díffert ab omni fcientia, vt diximus; .jnacionem illam
ho~inum,
1
icet ordinatio compara·
nam verbi gracia , fin is przcipuus
cuiufcumqu~
,>ta cum hominibus irnperfeél:ior
fü,
quia
r~tio
finis
entis eíl: exercitium
propri~,
&
vltimre differen- ; vltimi,& principalioris non ex perfeétione maceriali
tire illius, verbi gratia , hominis, qui
prion~lis
eíl:
rei, fed ex incenrione anis,
&
ex accommodatione
fecnndum vltirnam d1ffe renri :un . ftn is vlrimus e
nd illam penfanda eíl:,
&
liccc verum
lic,
quod ali-
i-aciocinatio , &
e
conrra finis Angeli vl cimus, qu
quando in vnam,
&
eandem entitacem coincidar ma-
perfeéle intelleél:iuus e íl: fine difcurfu e fl: perfeét
ior perfeétio entis
&
ratio obieél:i arrribucionis re-
íi.mplex
~mell :aio
,
~eu
concempl atio Dei: ergo
íi :
fpell:u fci entire , vt videre eíl: in Mecap,hyfica,
~ui?s
d1fferent1a
v
l~1ma.
D1qJeétic<E eíl: e{fe demonfirati- ; obieél:urn atrributionis (qui Deus eft) perfeél:1us m
uam
' mm
qma
vlum9
in aél:u exercito non proce- emirare eíl: omnibus obieétis partialibus
Me~aphy~
fic:r,