~xft.
V
I.
Q!!Jd
Jit
direc1ió a!Juum
inielleéluJ
~
&c.
n;
fpedem impreffam propríam/e<l pociús per
fpe~iem
alienam, nec nouum eíl: hoc in ence
ratio
nis , quia
mulca dantur
a
parce reí qure nó
per
ípecicm impref–
fam propric repra::fenrancur;v.g.negari ones,& priua–
tiones non po!funr mittere fpeciem impreffam, quia
cum Ípecies impreffa Grentitas pofiriua , non poceíl:
produci
a
negarione.Ireip difconuenientia,qux darur
in ter lupmn, & ouem,
&
quam, cognofcir ouis, non
eíl: per fpeciem impreffam quam mirtit obieél:urn,
nam omnis fpecies,
qoam
obiell:um mittic, dicirur
fenfaca pee fenfus,& difcóuenientia non
percipirn~
a
fenfu
externo; folum enim per fpecies fenfacas elici–
mus cognicionem rei
infenfat~,vJt
larillimc libris de'
anima traél:abitur, & etiam fpiritum in hac vira non
cognofcimus per fpeciem fpirirns, fed per fpecies
rerum corporearum elicimus cognitionem rei fpiri–
n~alis
fuperamis omnem rem co-rpoream: iraque in
h1s caíiblls cerrum eíl: non repréefentari in fpecie im–
prelTa direll:e id, quod repr<l:fenrarur in expreffa, in
enre anrem rátionis
no~a
rario darur , qu<E cogir ad
hoc dicendmn,nimirnm,quia ens rationis non cxiíl:ir.;
anre cognitionem per quam fingitur ens rarionis,
,quia totum e(fe encis rationis
dl:
purc obieébue exi–
ftere in co_gnitione,& fingí ab ipfa,iragne prima quaíi
produél:io entis rationis eíl: ipfa cognitio,feu fpecies
expreíf-a;íed nihil-foteíl: eife anee fuam primam pro
4
duél:ionem: ergo tns racionis non poceíl: exiíl:ere an–
te cognirionem: ergo fpecies impreffa entis rationis
non"poreíl: o'riri ab eme rationi.s, quia licut fpecies
impreffa eíl: prior cognitione, ita Gmilirer ipfum ens
rarionis deberer exiíl:cre anee fui cognirionern; íed
hoc efi falfurn: ergo falfurn eíl: diccre, quod ens ra–
tionis mire ar fpeciem impreffam, effendo obieél:um
motiuum potenciz
'cum
11011
Gr,
niíi pure cermina–
timim, acproinde falfom erir dicere,quod ens racio-
11is reprre[enternr in fpecie
irnprelfa,
quibus folura
·manee tora illa confirmado vfque ad finem.
16¡
Ad primum argumenrum fecundz fentencire ne-
go fuppoíitum maioris, deinde nego minorem ·; ad
probarionem fuppoíiti nego maiorem,nam rnanife–
ílmm eíl: in potentiís, quod iam fupra dernonílraui,
non
etfe
idem finem inrrinfecum ,& obieél:urn for–
male fub
qt10,fini~
enim intrinfecus in viíione efi vi–
fio,
&
obieélum formale
fub
quo eíl: viíibiliras,
qua~!'
diíl:inguunrur iraque finis iurrinfecus producirur
a
.poremia,
&
fic intelleél:us producir fuam intellell:io–
llern ; obieél:um auren.1 formale fub quo non produ–
cirnr
a
porenria, nam in aliquo obieél:o inrelleél:ns
ert
improduél:a intelligibilitas,
&
increata
>
Vt
videre
eíl: in Deo, qui eíl: obiell:um intelleél:us, in ali1s
a~1-
tem obieétis licct lit produél:a,
&
creaca, non poteíl:
produci ab intelleél:n,vt intelligibilicas Lapidis, An–
gdi,
&
arboris nam ii1telligibiliras
Angcli
crcarur
curn enricare foa
a
Deo,intelligibiliras aurem crerera–
rum rerum producitur
a
canfü
,, ~
quibus producitm
encitas illarum;fed Logica eíl: habicus
operariuu~:er
go producít fuum finem intrinfe<;:um, nempe dire–
él:ionem,
&
aél:um vt direél:um formalirer: ergo id,
quod non pcoducic,[ed fopponimr anee omnem pro–
du~i~nem
Logicre, habii!ndo fe ex parre obieéb ma–
t.ena~1s
Ípecificando
ipf~m
Logicam,
&
omnem pr -
-duél:1onem
Logicét,
recldendóque formalirer ip
fui..
obieél:urn materiale aptum, & capax Vt attingarur
a
Logica io aélu exercico, erit obieél:um formal e fub
quo LogicéE, hoc aurem nihil aliud eíl: quattl dirigi–
bilitas paffiua, qure non eíl: ipÍa direél:io, fed aél:ns
prirnus direél:ionis: ergo obieéhun forma.le
Diale~
Ieaicre nulht efl direétio,neqne realis,1teque racionis.
i66
Ad 1_.argumentum rerponderur, concedendo rna-
iorem,& neoando minorem;ad probacionem miuoris
refpondetur~
negancJo maiorem , quia in Logica:
ob~
ieéto no
n concurrunc r;itiones qua: fufficiunt
~d
hocJ ,
Jideph.deP.e'ftefiel,Philof.TrJm.
l.
vr Logica fobalcernetur philofophire
>
vt in libris de
¡friori ,
&
poíl:eriori refolutione dicimr.
Ad confirrnationem concedo maiorem, a.d.mino·
rem rranfeat,& nego confequentiam, nam
falfum
eíl:
dicere, quod
ideo
pertineat agere de dirigibilitate
vt
de proprio obieéto formali ad philofophiam .' quiá
identificatur cmn enticate,qnod mulris exernplis
ro–
boramr. primo enim Arichmecica agic de unmero;
fed non agit de illo quai:.enus fpecies
q
uánritaris eíl:.
Secundo philofophia agit de aébbus
inrelleéh1s,
&
tamcm nori agic
~e
omnibus formaliracibus, qua:
identificantur cum aébbus, non enim
ª?;je
de
illis
qnatenus
funt
enria vt encia, vel de formalitar.e
vni~
tatis,qure eíl: in illis,nec de illis,quarenus incelligibiG
les
funt
,quia de bis rarionibus agi r rneraphyíica. lrerri
' non agit de potencia obedienriali, qucc darur in his
aébbus ad creandum Angelum,
&
inrelltll:u ad vi–
dendum Deum , liccr
h~c po~encia
obedienrialis
idenrificetur cum inrelleélu,& albbus inrelleélus,íra
fimilicer philofophia non agit de dirigibilirace
mo~
167
<li fciendi, vel in ordine ad modum fcic1fdi conficien–
dum Gcut non agit de dírigibilitare rnorali, quia
hoc
peninet ad [cicntiam h1oralem , quia non opurrer,
vt philofophia explicet omnes alfas raciones forrna–
les, cum infinita:: íim
(
&
finita [ciencia infiniris non
•
fufficiat)
qucr
in
ilb
rat:ione confiderar i
poífunc,quia '
igitur philofophia coníiderat aél:us inrelleé1cus
fe.;.
cundum quod motus vitales Cune, fufficit
iíli
hrec ra–
tio,
&
ideo relinquit Di aleélic<E dirigibiiicarem arrl–
.ficiofam; licue relinquit reél:um modum rnoralen;t
philofophire morali, ac pei: eonfequcns
clirigib~lita-'
tem
mor~lem•
,
-- ~-~--:.---------'~
Q_yJESTIO
VL
~id
jit
direélio. a[/uum inteUeElm, qute
eft
aélUJ dirigihilitatú,
&
quomodo
fa
babe4t refjeau iUorum.
S
E C T 1 O
J;
Sententú 11-duerfariormnproponuniuf.
P
Ílima fenrenria aílerit , diretl:ionem aél:ualem
in
~
altibtJS inrel kélus exiílcnrem,& de qua agir pri–
mo,& per fe dialeél:ica,e(fe ens rationis; hxcfenten–
tia eíl: omnium pene Thomittarum,& prob.atur ver–
bis
D.Thom~
4.rneraphys.texm
5.
lelt+ vbi íic air5
&
huiufmodi ens
ra~ionis
dt
proprie fubie&um Lo·
gic~:ergo
GD.Th.afferir,dii:eaioné rationis effe
pra~
prie obiell:ú Logica:,de direél:ione rationis rraélabi_c
pcr
fo,
ac primario Logica ran.quam de proprio
fin~.
Secundo
Ge
probarurratione: Logica non agir de
1\
aébbus incelleél:us fecundum fe,quia provt fic ad ani–
mafücum fpeltanr, fed quatemis dirigibiles func,
&
quacenus in fe habenr dir.éél:ionem; fed iíl:a dircél:io
in conceptibus efr
~ns
rationis:ergo. minor probarur
e~pendendo
quadruplicem dii:eél:ionem
~ócepcum:t
men~is,prima
efl direltio paf!iqa
aélL~~t~ ~n
.ª0u
pr~mo,fec'undum quarn fun..r aptt ex
fe
dmg1 _ a Dialeéh.;
ca,& de hac non agic Logica,quia nec
a
Logica
pro~
uenir,nec ad illarn comparamr tanquarn menfora
ad
menforarum;infuper quia b:rc folum coníl:icuit con–
c_eprus
mentales.i~ ~a~i?ne
p_ro,xtmre
~mterire dial~A
él:ic~,nam
iila dmg1b11itas mh1l eft al1ud,qua111 apr1-
tudo
c-0nce_pruurn,v~
fecundum Dialell:icam,ei6íque
reaulas ordin
..emr a¡;l materiam;fed materia in quán;:
tu~n
ralis eíl: capax forJ:DéE,& ordination.is arcis: ergo
iíl:a dirigib,ilitas , feu direélio in aétu primo potius
fpeét~
ad materiatn Logic<e, quam ad formam
ei~s.
K.
;
Secunda