Phylica Difp. XII.
De
Caufa jinali.
lit
vnum fccundum cliuccías bonimcs,(cu appctibili–
tates
a:quiualent~c,aut
vinualiccc diíl:inél:as c!l diflin–
ll:us,& plures,v.g.idembonum,& amatuc
a
voluntate,
& abappecitu [cnlitiuo appetituc,&
lic
idem pomum
fpccilicat Ípccie diucrías potencias
app~citiuas,
& ap–
~etitioncs
diíl:inél:as vt f•t appctitus rationalis, ua–
hs
dl
voluntas,& appetitus fenGtiuus,nec cnti s ma–
tcrialis pomi facit illam fpecificationem,qu· efl obic–
llum matccialc,quod vttalc non potefl
G
ecificare,nc–
que apprchcnfiones, quia ÍUnt conolitiones,(cd potius
bonitaccs varia:, & a:quiualcntec diíl:inéb:connotan–
tes
diuecíum motiuum formale propcer quod fpec1fi–
canc, nam idem pomlim habct pocentiam ve amctuc
a
voluncate,& pornum ipfum habcc capacitatem,ve ap–
pccatuc ab appetitu íenGtiuo,qure capacitares licct nó
ditliAguancuc formaliter realitcr íuflicic,vt diíl:inguan–
tur realitec a:quiualenter , ad talem
Ípecific~tioncm,
v.~
..idem Deus quatenus habct cognofcibilitatcm in–
tumuam per lumen gloria:, auc auxilium íupernaturalc
fpecificat vilioncm beatificam,& quarenus habet cog–
nofcibilitatem pee rcuelationern diuinam fpecificat
fi–
dem
~acholicam
fup,crnaturalem,ipfe autem vt habcc
capamatem ad hoc vt intelligamcper principia meta–
phylica Ípccificatillam fcitntiam,qua: non íolum fpe–
~ie,(ed
gcnece diíl:inguitur
a
vilione beatifica,& tamé
111
Deo non dantur diílinéhi: cognofcibilitaces forma–
liccr
a
parce rci,(cd íolum a:quiualenrer,lic fimilicer
li–
cet bonitaces,feu appetibilimes non diílinguantur for–
malicer
a
pme reí in finc,feu obieél:o mateciali,diílin–
gnuntur ramen a:quiualenter,& victualicer,& fic
fuffi.
ciet ifla diA:inétio vt cales appccibilitates fpecificent,
& dillinguam obieél:iuc formalicer diucrfas potencias
appetitiuas; vnde minimc efl cccucrendum ad diuerfas
apprehenfiones tanquam, ad diuerf:u cationes focma–
litcc fpecificantes, fod potius ad diuecfas bonitates, &
appetibilitates,quia illa: funt condiciones, &
ha:
racio–
nes focmalcs.
j
8 .
~li.ccr.explicat ~oc
negorium P.Fcanc.Suar.& in idé
mc1d1t d1cendo d1uecfitatem appreheníionis,non qua:
fe
tcnet ex pacte cognofcentis íccundum condiciones
ex parte iplius variare appetitum ,
lle
obicél:mn eius,
voco autem inquic condiciones apprchcníionisex par–
te íubicéH quod
lit
claca,vcl obfcura,cerca,aut proba–
bilis,& fimilcs, quz non cedundant in applicationem
obicél:i fub diuecíaratione bonicatis,variar.e autem ap–
peritum,& obieél:um appcehenfionem fe tcnentem ex
parte obicél:i,idell: applicacem diuerfam rationem foc–
malem illius,non ratione applicationis formaliter, fed
racione bonicatis applicata:, vndc quando diucrfiras
apprehcnlionis ad
.!me
pertiogit dicetur
elfo
diuecfa
etiam ex pacte obieél:i,quace quod ex parte obieéti di–
fiinguit elfentialiccr appetitus,fi id per
[e
primo faciat
erit catio formalis obieél:i,fi veco id folum facit,vt ap–
plicans diuecfum obieél:um formale, clfe poterit tantú
conditio cequilita, atque hoc modo concucrit appcc–
henlio ad hanc diuerfüamn,& iuxta eandem doél:riná
intelligédú
c!l
appetitum intelleél:iuum.& fenlitiuum
diílingui,quia confequumur apprehcnlionem fenfus,
ve! imelleél:us,nam
li
ha:c difünél:io reducenda efl ad
obieél:um apprehcnfum in eo conlill:it quod per Íen–
fum applicatur obieél:um fub diuecía mione appetibi–
licatis
a
natura fenlitiua,vcl intelleél:iua, & quamuis
inccrdum imelleél:us poilit appcehendcre,& proponere
rationem bonitatis ,
&
appetibilitatis refpeél:u natura:
fenliriua:,tamcn hoc ell refpeél:u illius quali matecia–
.lc, nam ada:quata catio eius vniaetfalior ell:, & in co
ip[o longc alicec applicat rationem formalem ralis bo–
ni, quam feníus, & ira toca illa diuecfitas quacenus ex
apprehenfi0nc in obieélum redundar non
lit,
nili vt
pcr conditionem applicantem.
J
~
Ad primam cationem concedo maioré,& nego mi-
nocem,ad probationcm minocis iterum concedo maio•
rem,& nego minorcm,deinde concedo quod alrior ap–
petitus dcbeat habece altius obieélum;nego tamé
ficd
alcius bonnm ex co quod pcr altiorem cognitioné re–
pr<rÍcntctm,[ed potius,vt latiffimc pcobacum el!: cmia
principali cationc pro prima conclufione nofira,cntiias
conílicuituc in dfe alrioc1s boni pee altiorcm bonita•
tc:m,alcior autem apprchenfio fo!urn applicac altiorem
bonitatcm;vndc racione alcioris bonitatis pra:fupponi–
mr proportionatum obieétum reípeél:u alcioris appeti–
tus,imo
li
racione bonitatis aláoris non pra:íupponcre•
tur obieél:um pcoportionamm ante apprehenfioncm,
non rcddeccmr vilo modo proportionacum obicétum
per cognitioncm,Ícu apprchcníioncm ipíam,vt
ex
ra–
tionibus,& cxemplis íuprapolitis pacec,ratio autem el!:
clara,quia
li
cognitio non efi bonitas: ergo non cóíli–
tuic finem in
elle
boni,(ed bonum,ve boAurn efi obic:–
él;um:ergo non conílituit fincm in dfe obicfü,fed ob–
ieél:um ex eo quod obieél:ú ell namcale debec
elii:
na–
turaliter pcoponionatum potencia: :ergo ex vi bonita–
tis
a
qua cóíl:ituituc in eílc boni,& obieél:i cófiituimr
in e!fe proporcionati,& mini
me
a
cognitione
a
qua nó
conll:ituitur in e!fe obieél:i,&c.ergo bonitas,& nó co–
gnicio dcbec eífe ratio formal is finalizandi.E"e quo–
modo ip!ius Goliat gladio huius gigantis aduerfarij
capur obtmncamus.
Ad prima confirm<ltioné concedo tot6 antecedcns,
'o
& nego íuppofüú con[cqucntis, cognicione enim non
cóll:imitur bonitas in elle formi; alrioris ordinis,ncq;in
crfe pcopoctioaaco cú pocétia,fcd porius bonitatealcio-
rü gradus cólliruirur obieé\ú in cífe altioris ordinis,&
ve
atti ngibilis ab altiori potencia,vt iá nupec
~xplicaui.
Ad fecunda confirmarionem concedo ancecedens,&
6,
confcquens,ad fecundum íyllogi(mú concedo maioré,
& nego minoré;nam in eodem obieél:o dantuc diucl'fc¡
bonitates a:quiualenter,& vinualitcr d1fünél:a:
a
parte
rei, itavt vna eciam a:quiualente.r perfcél:ioc'
íit
alccra,
nam bonitas , íeu capacitas vt amecur
a
voluntatc
dt
aláoc,& pcrfoél:ior bonitas,Ceu appct1biliras,quarn ap–
petibiliras in ocdine ad appeticum Ícnfitiuum vt de
(a
patet,nam licue incelligibilitas,quc¡ ccpericur in
o.,
ad
viíioncm beatilicam fpcélans a:quiualemec efl per–
.fefrior intclligibilime in ordinc ad metaphylicam,
&
cognoícibiliras compcchenfiua,quá habet cefpcél:u
fui
iplius, pecfeél:ioc eífe videtur intelligibilimc: refpcélu
cognirionis creatc¡:crgo eodcm modo iudicandú el!: de
amabilitatibus,feu boníratibus rranfcendentalibus, na
íicut vilibilitas in pomo dicituc imperfeél:ioc cogno(ci–
bilicas,qua intelligibilitas per intellcél:ú,qua: repecituc
in codem pomo ex eo quod cónotet h!lc potétiam,
&
aél:us perfeéHores quá ílla:ecgo apperibilitas in ordine
ad volútaté,& in ordine ad amocé illius erit pecfeél:ior,
quá appetibilitas in ordinc ad appeticú fcnfitiuú, quia
illa efi capacicas,qn:e connotac pecfeél:iocé potencia,&
dcbet
exerccri,f~u
cxeccenda ell per aélus perfeél:ioccs
& inde pcouenir,vt vnaqu:eq; bonitas fccíiilú propria
pecfefüoni cxigatvt reprc¡sécetur,& applicetuc pcr di–
uecsa cognitioné potécia:
appeci~iua:;vnde
amabilitas,
feu bonicas in ocdine ad volútaté rcquirit applicationé
intcllcél:iuá,& fpirimalé,& bonitas, Íeu appetibilítas
fenfitiua indigec applicatione Íenfüiua licut pccfeél:ioc
Angelus pecfcél:iori illuminatione indiger,quam im–
pecfeél:ior fecundum doéhinam D.Dionyí. de ca:lcfü
•
Hierarchia,
ex
quibns omnibus colligo diuerfas illas
bonicates, & non diuecfas cogniciones eífe raciones
focmples conll:icuendi finc:m in eífe caufre finalis•
Ad fecúdá racionero concedo maioré,& minorcm,&
6
i
nego coníequentiá;na bonum fenfitiuum,vel
(enfi?~c
non confiicuituc per cognirionc:m, guia ficut cognm_o
non eíl' bonitas , ita non potefi
elle
bonitas Íenlin-
ua anr fenfibilis, licue quando non efi aliquod album,
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