~ad1:.II.
'Vtrumfinis moueat
femndum
ejfi
rea/e?
4ó7
ticntis; ergo aél:us primus,fcu c:ipacitas caura: ¡qua:
bilitadic c•pacnas vt amcrur finis, iam faris probata
excr~cmr
per aél:us focundos talis cau(a: dl ratio for-
ma_nct in Logica, ac in Mctaphyfica locis íupra ci–
malis conflitmiua illius in elfe cau(re,(cd amabilitas dl
tat1s.
aél:us primus.feu capacitas,
qL~a:
in canfa
li~ali cxe~-
Conrcqu~ntia ei~rd~m ~ecundi
íyllogifmi,qua: cc:>r- 3
J
cctur pcr aél:11s fecundos amom¡ ergo eíl: rmo con!li-
rcrpo11dct
pm~o
pnnc1pah antecedenti quoad
fccu~tutiua caufo: linalis.
dam pancm,
111
sua •¡;1rur de apprchcnGonc fic pro-
;
o
Temo principalitcr lic probatur.quia fola bonims,
bamr.Primo,quia cog111tio eíl: vnio aemahs intcmio–
&
non apprehenlio conflituic íuílicientcr ob1e lum
nahs potcm1a: cum ob1eél:o,tanquan1
form~
cum ma–
proportio11amm,cum voluntatc, quod eíl: caufo fina-
tc.t:ia, tCd omms fotma qua: aél:u vnitur materia: ante
lis;ergo íola bonitas,
&
non apprchcnlio eíl: ratio for-
vnionem pra:fuppo111tur proportionata cum tali ma-
rnalis fub qua coníl:ituciua linis
in diefin
is,& obicél:i
teria,vt v1dcee
íl: 111 matrna pnma,
&
anima rationa-
voluntatis, in dfc talis obieél:i; h.ec conrcquent1a lic
li,1dc enim vniumu1 intcr fc,quia runt propartiona-
probatur, quia tora ratio quare per
vos
apprehenfio
ta:,fi emrn non c!fent propomonato: non vnircmur.
cíl: racioformal1s finis,té:u b1céh volunmis, efi quia
v.g.inÍententla eorum,qu1
alle~unc
materiamcreli, &
pee
appreh~nfioncm
cleuamr tale obieél:um ,
&
ex vi
maten~
íublunarcm ti!c d1uc1ra: rpeciei, icavt omnis
cleuationis proportionatur cum voluntatc, vt pacct ex
foeam lublunaris ada:quatcrcrpiciat matctiá (nbluna–
prima e:uionc pro veíl:raconclulionc,Íed fola bonitas,
rcm,& non ca:lellcm ,
111
l13c en1m fcntcnt1a ccrtiffi–
& non apprcheníio confiimit !ulficicntcr obicél:-ul)1
mum cfi non polfe vniri matcnácadeficm,& formam
voluntatis
lll
clft proportionati rcfpeél:u illius poten-
equinam, aut humanam , & ccontra matcnam ca:lc–
tia:; ergo íola boniras, & non apprchenfio cíl: ratio
ficm, ncquc formam ca:l íl:cm cum forma íublunari,
foemahs conlbwciua caura: linahs,& ob1céli voluma-
quia talis forma ,
&
matma non habcm proponio-
tis In clfe talis obieél:i.
ncm ínter íc;ergo ante cognit1on m,qua: vn10 inten-
3
1
Antcccdens fic probatur,quia fola bonitas,
&
non
tiooalis cfi obieél:i cum poteutia datur proportio ad
apprchcnt.o
en
amab1litas ,vdatiffimc in Mctaphyli-
calcm vnioncm,ac proindc talis propomo non confü-
ca demonfimú manct (imo li bonitas non cfi amabi-
tuituepee talcm cognitioncm : l d ame cognitioncm
liras per
vos,
dice amabiliratcm clfe rat1oncm forma-
datur capacitas illa, (cu amabilitas , ratione cmus
ell:
lcm linis,& non bonitatem,nec apprehcnfioncm,)Íed
capax ob1cél:um vt vniatue cum potenria; c1go ex vi
amabilitas ell potencia,
&
capacitas vt ametur finis;
illius rcdditur obieél:um proponionatum cum potéria.
ergo fola bonicas in fcnfu,quo vtimur,
&
non apprc-
Vrgctur clficacius, quia
Ji
aliquis cognoícat nihi-
J
4
hcnf'io efi rario formalis' qu:i: confi1tuit fincm
'r~u
lum. minimc ex co quod cogno(cat illud fucict peo–
obict}um voluntatis, in die proponionati rerreélu
¡nmionatum,vt ametur
a
voluntatc,
&
lic
licct millics
illius potencia:.
,
cognorcarue ,
li
vt nihilum cogn_!lfcirur, aullo modo
31
Q!!od
aurero apprchcnlio non lit
am~bilitas
pa-
poterit amari , quia ex fe ell in1propoetionamm vo-
ceeeuidcmcr,quia amabilitas cll capacitas paffiua ha-
luntatis amori.Imn li malú vt malú ccgnoícatur,oul–
bcns (e
intrinfccc ex parre ob1cél:i unquam amibu-
lo modo amabitur
a
volunme, quia in
fe
nullam ha–
tum cius,licut imelligib1litas,(eu vcriras tranfccnden-
b t proportionem cum illa ; ergo lignum cuidens di:
talis efi capacitas intrinfecc fe habcnsex parte obic-
cognllloncm non faccre propomonatum obieélum
él:i intcllcél:us
ca~quam
attnbutum éius,atqui cogni-
cum porentia, Ícd illud rolum rupponerc proportiona–
tioJcu appeehcnho 0011 Íc habet ex parre ob1eéb,ne-
tum,
&
lic
propartionarum pra:lemari voluntati,
&
que efi capacitas 1mrinfrca 1llms tanquam amibumm
vnire illi imemionaliter vt amctueab ipfa.
talis obicél:i , fcd íolum eíl: forma cxmnfeca exmníc-
!raque nec tollit , ncc tribuit propanioóem, fcd
J
S
CC
Íc lubcns rcrpcdu obieéJ:i,
&
intr111frcc
fo
habcns
Vllllmquodque Vt Ín re eíl: proponit, itaVt
fi
Ín re fuc-
CX
pa1tc intelleél:us; ergo apprehenfio non eíl: amabi-
rit p1oponionamm , amet illum voluntas. Explico,li
litas obicél:i. Vrgetue, quia apprchenGoterm111aca ad , Deus t11bucrct rpcciem, qua cognoíccretur Deus, vcl
fincm,& ecpra:fcntans illum fupponic fincm coníl:im-
lumen gloria:, quo intucrecur vt amabilis amorc infi–
tum in Íuo elfc tam clfentiali,quam mributali,apprc-
nito,& fopcrnaturali, nullumquc auxilium habicúrn–
hcnfioe11im non confiituit id,quod reprrefentat , 11110
que chamatis íupcrna1u1alcm infundcrct volunraii ex
quod prius iam in fe fupponitur coníl:mnum nob1s
vi fohus calis cognitionis non polfet voluntas amaro
proponit, quis cnim potcíl: dicm: qnod cognitio re-
fupe1 nacurali ,
&
infinito modo Deú vt ftc cognicum,
pra:Íentans hominem coníl:1rnit iprum, aur q11od viíio
r¡uia adhuc poll talcm cognitioncm imuitiuá mane–
imuitiua Dei con!lituac Deum in elle clfcntiali , aut
rec obicél:um illud improportionatum tali patcntia:,fi
:mriburali dfcndo attributum eius, atqni 'amab1licos,
aurem infundawr voluntati auxilium fupcrnarnralc
ícu bonitas tranlccndcntalis efi atmbu11í linis ,
&
ob-
infinitum,
&
habitus inlinims fupernaturalis charita–
ieél:i volunmis, cnnfiituirque iprum in rationc ama-
tis,íl:arim potcrit amare volunras tale obieélum, quia
bilis,& boni traníccndenraliter, ac proindc conlhtuit
íam ex vi 111fofionis talium donorum cíl: potcntia in
illucl in
c(fo
amibutali; cigo apprchcnfio non conlli-
eodcm gradu rupernacuralitaris
~um
obieél:?, racione
tuit obiell:um voluntatis, fcu lincm in
clfe
boni, nec
cui11S mancr propomonata cum 1110,
&
ob1edum ra–
amabilis, ac proindc non eíl: bonitas tranrcendcntalis,
~iGJnc am~bili_ratis
infinita> .' q_uia efi in cod_cm gradn
nec amabilitas. Prreterea,quia appechcnfio rcprreren-
111 c!fc
~b1eél1,ac
cfi
~o~encm
rn
e~fc
pote11t1re,
ha_b~t
tac lincm,& bonum in fe ex co quod tale cns bonum
p1oport1o~c":1 nc~dlanam
cum 1!la ; ergo
cog111~10
cll fopponédo iam bon1mé,
&
enritatcm linis,cogni-
1101~
coníl:1tu1t _ob1eélum proportionatum potc1ma:,
tio cnim vera,de qua hic loquimur reípcél:u entis rea-
ícd mn
foppo~1t.
propornonatum ,
~
li
:x
Íc non cfr
lis rcprrefcmat rem licuti eíl: ; ergo quando reprn:fcn-
talc,non
con!lim~tur
m
di~ pro~orUohaU'.
tat bonum non coníl:ituit ill11d
111
c!IC boni, ícd fop-
Pra:tcrca, quia propomo "111us cum aho, v.g.po- 36
ponic iarn bonum coni\imtú, imo
(¡
~bi~éh1m.
fit ens
tcntire
c~1m
oh1eél_o cfi , aut rdatío
tranrcc.ndenta~is,
rationis, non conllim 1rnr in dfc bon• fo1malncr per
am
prxd1ca~em_ahs,
aut
m~dcm efiyra:d1ca~um
m–
apprchenriouem,(ed folum,quafi dfell:iui: producirnr,
triníccum
~n
tah
0~1c&o ~atl?nc,
ClllllS
ÍUnt.
In
qua•
&
fic produél:a bonitas,
&
concepta ve rcalis eíl: qua:
dam requahmc amng1b1htans, v.g. propomo quam
mouet,& non apprchcnfio.
habct .intcllcél:us cum
~bieél:o e~
relatio traníccn-
Minor illa ícc11ndi fyllogiÍmi vi
!icer , quod ama·
dem•lis ex parte potcnrni: ad ob1el'.l:um,
&
ex parte
obiclU