Logica Difp. l l.
'De
natura~
f§
proprietatibui Vniuerfalú.
rentium, Vniuerfale formalirer fieri per abftralHo–
nem
inrelleél:us agcnris, ira Flandria
3.
Mer.
Soro.
- Zumel. Sonzin.
Oña,
Fonfeca
J.
Mer.
cap.
18.
q.5.
eam defendic Auerroes
2.
de anima.
Il
Probamr pr.imo, ex Arjílocele 3. de anima rexr. 18.
vbi
docec inrelleétum agentern efficere rem aél:u in–
telligibilem: fed quod aétu e!l incelligibile, eíl: Vni–
Oe!fole:
ergo
V
niuerfale
fir
per imelleél:um agen–
rem.
12.
Secundo racione. N atura per abíl:raél:jonem inrel-
}eél:os agenris eíl: vna vnicace Vniuerfali, igicur
per
frnnc aétum eíl: Vnitierfalis. Confequencia noca efr.
Anrecedens probarur. Vni ras Vniuerfalis dicit om–
nihmdam indiuifionern non folum fecundum ratio–
nes
form~les
abíl:raé\:as, fed eciam fecund.t'im raciones
co
1
ntrahences : fed per aétum inrel(t;é[us agends de–
pur~cur
natura ab omni conditione,
&
differencia in–
di'óiduali : ergo per illnm aétum natura manet ornni–
no
Índiuifa.
I
3
~ Tercio
per
.ahíl:ra~ionem
intelleétus agentis na–
tura el1 prnximc, &'formalicer comparabilis ad rnul–
- ta:
ergo Vniuerfalis formalicer. Ancecedens pacer,
- quia
per comparationem nacura aél:ll compararur
ad
pfora: ergo anrea erar proxime , & forrnalirer com–
parnbilis , qui a
ad
aél:um fecundum
p~zfupponirnr
primus:
led
aél:us prirnus comparationis .aél:ualis eíl:
comparabiliras : ergo comparabilicas prrefupponirur
anee
comparacionem: [ed per abíl:ralbonem efr na–
tura in
ílaru,
qui
fir
aétus primus altnalis compara–
tionis : ergo per illam natura
dt
aétu ,
&
formaliter
coú>parabilis.
14
Qg_arco, natura per abíl:raétionern elt proxime,
&
policiue
pr~dicabilis
de mulcis : ergo
Vn~uerfalis.
Anrecedens
Ge
paree. Illa efr proxima aptirudo,
qux
immediace porefr coniungi cum aétu: fed narura ab–
firaéta per inrelleltum agencem poceíl irnmediacc
coniungi cum aétualí prredicacione: ergo eft proximc
prcedícabilis. minar
Ge
probarnr. ad przdicacionem
fofficit conuenientia pr<l!dicaci cnm fobieél:o , cerri–
tudo de ea,
&
aliqualis diíl:inél:io , hzc
ve
przdica–
tio non
lit
idencica, conuenientia ve prredicacio
fit
vera, cercirudo, ve inrelleél:us affirmec. quid enim
nliud, rogo requirícur ad affirmandum hoc efr hoc?
cene nihil aliud, niú ea,
qure
rerulimus: fed nacura
abíl:ralb per inrelleltum agencern haber omnia ha:c:
ergo.
SECTIO
I
I.
<J.fliqttn notnnt11r.
I
j
ADuertendum eíl: in homine duplicem poren-
tiam
cognofcitiuam dari , aliam materialirer
cognofciriuam, quam · fenfom
vocamu~,
ali..am fpi–
rirualiter perceptiuam, feu incelleCliuam,
quam in.
ttlleél:um nominamus : prima porencia ordine co·
gnofcendi pra:cedit fecundam refre Aril1ocele
J.
poíl:
cap.
14.
dicenre, nihil el1
in
incelleél:u , quin prius
foerit
in fcnfu
:1
(enfus enim
fonc
organa, per
qu~
in–
telleétus
in
hoc
(bru dnm
corporis ergaílulo ligarur,
t anquam per feneíl: ras ,
&
vt ita
dicam cancellos
quafi egredirur ad cognofcendas res;
de
fenfu
laciffi-
me
agirur
a
nobis libris de anirna,de quo aíferuit
Ari–
fioteles , habere vim fofcipicndi formam fine mate–
ri a, id eíl: fpecies irnprelfas,
fcu
imagines reram ob–
••~..u·
eéhrum,
a
qnibus imprimunrur in fcnfo. Vocauit
Arilloreles h:is fpecies formas fine materia , quia
fe,,
habec fenfos ad eas, ficnc cera ad recipiendas formas,
&
figura figilli, quas recipic fine materia ,
ex
qua
coníl:ar ligillum
v. g. fine
auro,
&
argento, &c.
fic
ígicur
ª?dirus
p~Icipit
fpeciem, feu imagineÍn
foni
iilile enmate
fom,
&
guftus fpeciern dulcis line
i
·
1.
\
rerialicate dulccdinis; fenfus alius internas, alius ex–
ternus: externus,
vt
vifus, auditos, &c. internus
vt
fenfos commúnis , qui tic dicirur, non quia res in
Vniuerfali,
&
in communi percipiat: fed quia per..–
cipir obieél:a omnia fcnfuum excernorurn,
~ideo
di–
cirnr
a
Diuo Thoma, audire cum audirn, videre
cum
vifu, curn odoratu, odorari, &c.
&
quia omnibt1s
comrnunis eíl:, feu conuenir cnm omnibus in per–
ceptione obieétorum eorum, ideo cornmunis
did–
tur. Secundus fenfus e!l imaginaciua. Tercius phan–
t
afia.
Proeter fenfus externos,
&
incernos datur intelle- 16
étus poilibilis , feu paffibilis diltus
~
q
u
quafi pati-
rur recipiendo fpecies impreífas , íiue ab inrellefü1
agenci' Vt ab aliis dicitur'
IÍue
a
Deo ' Vt
a
me lace
probamr libris de anima, mediis quibus
in~ellettio
nem producir• .
Hinc intdliges facile qua ratione
6c
vera illa
feo-
17
tentia Sanétiffimi Auguíl:ini : ex
obi~él:o,
&
pocentia
parirnr noticia,
feu
cognitio, quia nimirum obieétum
mediante fpecie impreífa vnicur pocenciz, ex quibus
íic vnicis prodic intelleél:io. ponam exemplum,
ve
hic
progre{fus fpecicrurn ad vnionem cum intelleél:u ,
&
produétionem incelleltionis cognorcarur.
Hoc pomum v.g.
fe[e
offen oculis, imprimirque
18
illis fpeciem, feu íimilicudin,em fui, qua limilírudi–
ne,
feu fpecie informara po{entia vi Gua exi íl:em
in
oculis elicit vilionem illius pomi: ex vi(Jone per
fo–
ramina feu neruos opcicos, qui parenr ab ocu lis
ad
fenfum communem dimanar ali
a
fpecies impreíla
ip–
fius viGonis idem
pomum
repra:fentans, imprirnirnr–
que fenfui commnni, per quarn form ar fenfus
com–
rnunis eiufdcm pomi noririall;l. ex qua irerurn proce-
dir alía fpecies imprimirnrqu e phanraGre,
qua!
phan–
rafma impreífum dlcirur)
quo
informara phancaGa
fuam exprimí
e
cognitionem,
qux
phanrafrna expref–
fum norninacur.
Ex
hoc phanr afmare expre lfo pro dirc debcrer
fpe-
19
cíes
&
imprimi inrelleétui pacienri feu poffibili,vc ea
informarus cognicionem propriam elicerec: fed quia
phantafma
eíl:
corporeum,
&
inrelleétus indigec
fo.
lis fpiricualibus fpecieb us, vtpotc pocencia fpiritua–
lis,
&
has non poceíl: producere res corporea; ideo
Deus
vel
per fe
folum,
vel eleuando phancafrna pro..
ducir tales fpccies fpiricu ales impreíkr.s,
ve
fuppleat
defeétum caufarum fecund arum , quibus incelleétus
poffibilis exornarns
&
quafi frecundatus
producit
fuam intelleélionem, qure in criplicem diuidirur, vi–
delicet in Grnplicem apprehenlionem , iudiciu'.11
&
di[curfom; firnplex apprehenfio dicirur talis, quia·
fi ..
ne affirmacione, aut negatione,
&
fine aliqúa co1:1:
pofitione forrnali , quam in
fe
~abeac fo~a. fi~npl1.c1
noticia percipit obicél:um
:
qua:: iterum
~llJ1dmJ.r
m
duplicem, in abfüaétionem,
&
cornparauonem.
Abfiraétio , feu prrecilio inceEeél:ualis , (de qua
20
cgi
in MeraphyGca difp.2.q.5.feét.3 ..
in
notabili
)'f~mimr per fimilirndinem ad abílraébonem ,_feu pra:–
cilionem realem,
&
phyíicam;nam íicut realis abíl:ra–
ébo, {eu prrecilio ica diuidit vnam rem ab alia,
'3?
fe–
parat eam ab illa,
vt
qui cali feparatione vritur rem
fepararam habeac
G
ne eo,
a
quo fepararur, cum an-
tea non poífec haberi vnum fine al.rero racione con–
iunél:ionis
v.g.
quando frnétmn ex arbore,rarnum
ex
trunco diuidimus,
&
feiungimus, quem poíl: ralem
diuifionern fine arbore poílidemus, conrinemus,
&
habemus:
Ge
ftmilirer abfhaétio, feu
pr~cilió in:el~
leél:ualís eíl: cognirio qua:dam , qua vn-am
re~,
bue
coninnétam , fine idencificaram cum alrera :
1ta
co–
gnofcimns, vr
eam
folam fine alta percipiamus_'.
&.
poíiid~am~s,
aur concineamus incra ralem cogm.c10•
nem, quam
non
ingredicur alia
res,~
qua_abíl:rah1rur,
v.g. ratio hominis, quoe ell in Petra 1dent1ficacur.cum
Pccrenate>
'
\