2:J4
Phylica
Ditp.
V11.
'87
Ratio autem
a
priori vidctut e[e ; quia ficut vna
pars exclud1taliam
a
foaconll:itatione '
&
a
aenomi–
nat1onc proprij
c!fe
&
propna: cnciratis,
&
ideo ne•
que anima vocatur matcria,aut potencia paaiua fub–
Chntialis
3
materia prima ,
&
materia prima non dc–
nommacur forma ,
aur
aél:us fobílantialis ab anima:
lra
lii;i~liter
&
cxcludit Hlam
a
foa opcrationc'
&
excrci~o,
&
a
denominationepropri~
opcrationis,&
cxcrcm¡ ; ren11n autcm quia non cxcludimr
a
parti–
bus,
nequcex~l~dit
a
Íllo
dfc
illas, ita neqac cxcludi–
tur, neque rcucimr ab opcration1bus, ex crcítiis, &
ccnomlnationibus talium excrciriorum : fed tenia
cnmasdifiinguitut diílinll:ione excludentis ab exclu–
(o
ab anima,
&
non conll:ituirnr nequc comoonitur
ab illa .' cr¡r.o non
~enomir.:tur,
neque appei/amr ab
operat10.nibu~ a111~1a:
ratioualis ; neque potcll: dici
cum
.v~~ltate ~ntclhg~ns
mcdianre anima,aur opcrans,
&
el~ci
ns
rat1ocmat101~es~
&
difcu~fus
mediante ipfa;
exalio autem cap1te quia in fe matcrialis eft,
&
cor–
por~a
ada:quate,.
n~n
potell pcr fe 1pf'am opcrari im–
mcd1ate tales ranoc111auoncs ,
&
intdleél:iones: ergo
n~llo
modo neque mcd1atc nequc immcdia
e
intclti–
g:c,r~r1ocinatur,
aur difcurrit:ergo ncquc mediace, ne–
que 1n:i111ed1ate
dl
mcelleéh1ahs ,
&
ratio0,1lis ; fed
horno lntd!ig1;:,
&
ratiocinatur
(~cundum
fidem ; Vt
patct
ex
loc1> Cupra citatis: ergo rcrria cnriras non ell: '
homo. Pr:<!tcrea de fide cf'l, hoauinem pra'dcftinan ad
v1dcndum Dcum,
&
fcucndum ipfo,ac r•ndem de fa–
él:o piures
hom111csclf~
in beatitudine, c¡ui inruitiue
v1dcanr'
&
imelligant Deum; vt late probauimus
m.ttena de pr:cdef'lmatiónc difpur.
1.
qu:i:ft.
4 .
ergo
horno quatcnus cahs
dl
1nrelligen,s. Deinde
¡
11
f'acro
Concilio Tr1dcnt1110 apertc dcfi111mm
eíl,
hnminem
crcdete,
Ílcur
oponer ail iu!hficanonis gratiam con–
fcqucndam ; quos non poílct fallcre , nili efíet inrel–
le~n~lis;
quia videre Dcum in gloria, prredeílinari
a{id 1plam.'
6:-
crcdcre in Deum Gcut oportcr,proprium
nb!hmia: 1melleétualis cll: ; fed cenia encitas nullo
modo
~(l
imclleél:ualis : ergo tenia emitas ncque
pra:defünat~r
ad
gl~iiam,ncque
credit in via; neque
beanficatur in Pama : ergo tenia emitas non efi ho–
rno ;.n:quc poífumconneoire illi omnia pra:dicaca
ef–
fentulia , qua: de hominc cum verirate enuntiantur·
qu~
proptcr
li
pcrtinacircr contcndis
diccndo,tcrria~
e~matcm
erre hominem: ergo fatcndum ell: tibi ho–
r:1111ei:i neque.pra:d_ellinari n,cque
cred~rc,neque
bea–
tifican,ncque 1mcll1gere, ac proinde nullo modo iard–
lcél:ualem e!fe, aur racionis compofcm, qua: limt ab–
íur~ba
ha:r¡t!ca, vt pote. concradiél:oric oppofüa veri–
tdCI LIS
6ac1.
.ff.
I.
Alite1·
oppugnatur folutio.
Q
Via
~el
operaciones quas cfficit tercia encitas,
~ed1a
amma, ÍUnt operationes fpirituales, ve!
matcr~alcs
; íed neutra: : ergo faifa ell: folurio, proba–
tur .1mnor
~uoadmateriales
; rum quia pofüa tercia
enmate , 11la cíl: :per vos principium immediamm
ada:quatun:i
~aliu~n
?perationum, quas anima, (quia
e.(l
pur~
Ípmrual_is) 1111mediate non poreíl: operari ter–
t1a.
enn~as
mediante anima opcrationes materiales,
quta.amma nu\lo modoell: pcincipium illarum in fen–
tcnua contraria ; fcuíl:ra enim fiunt pcr plura, qua:
Pflífum fieri per pauciora:acqui tales opc:rationcs ope–
rarur pcr fe immcdiare tenia emitas : ergo illas ire–
~nm
non opcranir mediante anima ; tum etiam quia
1d, '}uod
<:íl
tomm vlucns aut coms horno, qualis
di:
(Crtla
enmas , potdl opcrari huiuímodi operaciones.
D:e
C~mpoflt'fi
t'Jaft,wali-.
.
qux funr propria: totius viucmis ; fcd anima
caric.nh~lis non cll: 1otus horno, nec torum viums:e rgo anima
11on poreíl: operari cales operationes immedmc , ac
fer conícquens recria encitas mediante il!a.
.
Nec tenia emitas porell: 'Opecari mediante amma
'Operaciones fpirimales: ergo. Probatur
pcim~,
anre–
cedens, quia quando ahquod, fubieél:urn eft mcapax
alicuius opcrauon1s, er1am
li
altermn libi coniunétum
opcrciur 1llas, non d1c1mr lub1eltum mcapax 1lla1um
opctationum prodlll;Crc· caldcm mro1an.ce
rah
opc-–
rantc ; v, g. quia potenria taélus cft mcapax olfa–
ci ndi
7
ctiam!i vn1amr ummkcc in vno Jub1eél:d
cum potencia olfaél:ioncrn operami, non dicirnus ra–
él;um
meeli~nte
cali potentia olfacere. lcem quia ma·
tcria pnma ell: mcapax
imtlli
gfüdl,
&
vo!cnd1, hcec
fit
vn1ra intrinfece cum anima mcelligenre,
&
voicn–
tc , millo modo dicimus incelligcre med1au
re anima;
fi
d,rcrna encitas, quatcnus
aJa<qu~re
pmc
corp.or~~
&
matenalis
ek ,
mcapax ell fuc1fnd1 ·operauo
•
f
pimualcs,
quib~s
v1dctur Deus v ._g.
&
an~am~~ e:i~d
~1cct
coniuncla /ir cum
anu:~a
.ra.1onah •
tX
e dibus
1pla amma chc1at v1lioncm !Jet , .
&
amore~
;
11
cn–
amac
&
v1dct Dcum, non ideo dtcemus rcrt
a
mar.:1~1
v1dcr1!;
.X
amare Deum mediance anim¡ ra–
r1onah; quia tallscomunél:10 ad an11na1.n
ra~io;: ~~~
noA tollir incapac1tatcm illms,ncc mbuir ilh P
P
d
tioncm '· aut tlcuac ipfam
~
gradu purc
cori:~c;u~
gradum 1p1rirualem qui folus
p1opom(.nat~~tur
cerda
ad~ombus lpir~tuahbus
: ergo cu
am 1 .vndici
t~lcm
.:nmas
cun;i
amma rar1onah non
pare.ne
'
tcrtiam entitatem operan mediante annnaG
.
. a-
88
<..onfirmaruc amphus, q1:1a
~oluro
cau
ª
0
Pr:~
1
~o
lis d1c1rur opetan med1amc '1110 111lhument
'
1
111
tum median
e
!Üa parre ;
&
ideo dic1mus
'lit
~r~a
med1ante pcn1c1llo depingcre,
fcrib~!n
111
;
1
,
1
¡:~~
5
in–
lamo exa1arc .hieras, &c. Gcuc
hoimn~m
tentia; qma
telhgerc mediante anima•
111
nofüa
li~n
euam dici–
homo ef'l romm refpeéht amma:
&.
1
&.
n\anu pro–
mus ambulare mcd1ant1bus
~di
bus 'cf'l
cauía
piin–
iicece lap1dem , fed rema cn:1tas uonzd 0
rauone11
cipalis refpcél:u amma: canonahs
r
nnci–
amandi ,
&
.incelligcnd1 '. quia
femp~r~~:n:
!cdinis
pahs
n~rurahs
eíl: pcrfcél:1or .'
&
pcr
~
homlne rcf–
quam mttrumentum '
vr
vidcre cfi m
rcnua–
pcél:u fcm1ms in anin1a refpcél:u fuarwn
Pº.
dl:
rum ,
&
1n
igne r.eípeél:u calori.s,íed
t~itia e~:
1
~~:ira·
imperfeél:ior omn)no
an1.n~a rauon~h
1
cu;
ubihs,
e,¿
re, quia h.a?c eíl: pure fpmruahs • mcorr
P
&
cor-
1mmatenahs:i1Ía
cfl:
marerialis, pure
corp~rea,
ani–
rupt1bilis; cum in
~uo
fim ,
&
conf
rua{~~t;~
1
~
1
atc
ma creatur ex mh1lo, potcfi
~onícruar
d
, matc–
iiam primam ;
tcrti~
aurcm c:intas depe::
ee~u:irnr
ab
iia pruna in etfe,fie:1,
&
con!ecuan
e
qurincl alis ref–
illa-. ergo rertia :nura.s non efi cau
ª
P onaf.s cíl: in·
peél:u anima: rauonahs, nec anuna
r~u
dum·
füumentum
reípcél:~
illius ad
.volen~u ~/;:pana:
Ccd neque ell: tomm rcfpcél:u
~lhus
'.1'.a uia tu a!fcris
tur ex illa canquam
e~
parre eílcnaah
Í
Jcre aoimarn,
tcruá entitarem non mcludc1.e,fcd
ex{¡~
licero eflen–
non compon1 ex .illa, .fcd pom1s .cílee uf Ergo nullo
nalitcr, ve matena pnr:ia,
&
.anima .q
·
.
lli e•
modo poífumus dicere ,
tema~
enma.cern mee g
re & amace Deum mediante amma rauonah.
8,9
'sc~undo
idem prob.arnr; _quia
ill~s tant~m~
ºJi::
ration5s opeiatur
t~rt~a
enmas '
q~i~e~ºfi irit~ales
tioncs propri¡¡: hom1n1s ; fcd operauo
.P
n
~en
fum propria: homims;Íllpp_'.'.lÍlta
fent~dn~~ ;~~:a
unpugnamus : ergo' &c. Ma1m cfi cer
.
lunr
operationcs , 9uas operamr
r~ma c~~~:al~s
funt
opcra.rioncs
r~u.onalcs
ícd
opcr~nooes
ra uas opcumt
propna: hom1111s: ergo, a.peranoncs ' .q
tenia