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"

.

p8

LogicaDifp.Vl'

ll. & "XVII.

dt

rationalis,ergo eíl:

riGbilis:vbi veriras

huius con–

clufi.onis

orirnr

a

pra:'.miilis 'formaliter in

quantum

pr~miíla:

fonr caufre

íllius

veritaris.

S

Secundo modo

dl:

materialirer

vel

per

accidens:

quando conclulio habet aliunde illam perfeél:ionern,

&

non vt infeitur ex talibus pra:miffis,

v.g.

in exern–

plo

adduéto~omnis

lapis eíl: fubftantia, &e.ergo om- .

nis horno eíl: [ubfrantia : ecce hic

concluíio

ernitur

cerca,

&

vera,

ted

non ideo eft

vera,~

cerca

quia

ex

ralibus pra::mi ffis inferat ur,fed eíl: talis aliunde,id

eíl,

ex propriis p.tincipiis,

Be

narnra·horninis,

qu~

ex

fo

petic

eífe

ens per

[e

,

&

non

in ali0, nam

horno non

ideo

eíl: fubíl:antia quia ell

lapis,nam

ficuc falfum

eft

homine111 e{fe lapldem, falfum

eric

efTe fubfrantiam,

propter

illa~n

cauCam ,

&

ideo hétc .conclufio folum

marerialiter,&

per

accidens infertur, non formaliter

per

fe,

quia ex

vno oppoliro non

po.teft oriri

aliucl:

ergo

vernm

qnod

eíl: oppoíitum falfo ,

ndn

poteíl:

oriri ex

falfo

formalirer.

·

6

O!!ib~s

foppofüis dico breuicer, conclufio fem-

per fcquimr debiliorem

panemlhoc fenfo

vt

in

eo in

quo

deficic

ali qua

prrerni

tfarum,

debeat

etiam con–

cluGo

deficere: quia deficiente caufa in aliqua

perfr–

él:ione:neceffe quoqne efr

ve

deficiat

effeétus.fed

non

eíl:

ita

intelligendum,v~

neceffario conclulio

lit

a:que

debilis ac prrerniíl"á:ratio eíl:

quia

concluíio

Theolo-

, gica,qua: orirnr ex prremiffa nacurali,& ex al cera de–

Jide, licet non

úc

tam

cena ac

pra:miffa

de fide,Cupe–

rar tarnen

cercitudine

prrei:niffam nacuralem:

&

ideo

habirus

Theologicus,

qui generatur ex concluGoni–

bus

Theologicis

eft

ct:rtior omni

fcientia,

&

habim

· narurali :

vt commune

eft

apud Tbeologos. Icem ex

prremiffis vna de ineffe,

&

alrera de neceffe, fequirnr

concluGo,

qua: licet

de

íneile Gmplicirer

Gr,

rarnen

fecundurn

quid

eíl:

neceffaria,

ve

in

hoc fyllogifmo

vide

re

ell;omne currens

neceffario

mouetur,

fed

Pe~

trus eíl:

currens: ergo Perrus necelTario mouernr,

fed

nihilominus nec artingic perfell:ionem

illius

prre·

miffre,qure lirnpliciter eíl: neceffaria, vbi neceff.1.rio

coniungitur rnocus cum curfu cum fine ídem,

cócl.J–

fio autet11

rancum

ex foppolicione necelfaria: h a:c

conclulio {ic explicara

ratione

probatur qure affer–

rnr

a

Doétoribus,

&

a

nobis

pr.oponicur in explica–

tione huius principij.

7

Secundo

ha!c veritas fundatur

in illo principio

ÍRmum ex

integrn

cf!lufa,

&c. cum autem

vcrum

Ge

bo–

num,& falfum

malnm,íequitur

quod

concluíio

qua–

ccnus oricur

a

pra::rniilis

non G

t

vera ni G vrraque

pra:miffa

ftc

vera

a

qua

pender

conclnGo:

ve

Gr

falía

facis cíl:,quod vna Gt falfa.: vnde

(i

formalirer fuma–

tur illa propoGtio qu;e concluGo

eft

ve

orca ab illis

pra:miílis,non

erÍr

vera.

8

Confirrnacnr

G

proprer

aliquam

rationem

con.:

clufio non

foql.lerernr debiliorem partem,,

m:ixirne

quia ex vna cena,& euidente,&

alrerá

faifa eífet

con–

cfoíio

cena,

&

euidens,

fed lroc eíl: falfum;

imo

ita.

vermn

eft oppolitum,vt

Gt

demonfrratio,v.g. omnis

horno eíl:

animal

racional e, fed Faunus eíl:

homo:

er–

go

Faunus

eíl

animal

rationale: nam illa

prremilfa

Faunus eíl horno, non eíl:

cena nec

euidens

fed

fai–

fa:

illa aurcm,homo

eíl:

animal

rationale efr euidens:

concluíio aurem, ergo Faunus eíl: animal

rariona-

1:

etíam eíl:

falfa: qnia

íi

horno,

&

animal rationale

iu~u

idem ,

&

dicimr

de Fauno qnod

lit

honio,

ergo

enam deber dici quod

lit

animal

r;uionale,

qt10d

eíl: omnino folfum:

alias

·de eodem affirmaremr ,

&

ne.g~rerur

idern. Item quia a:dificium quod ex du–

pllc1

fon~amenro

pendet: v.g.

arcus infirmum

cric

íi.canmm vnum ex illis

infirmurn

fuerir , &

inlta–

bile.

Item

qui~

apud

omnes Theologo s

cercum ell:

~anc

pr?pofütonem Chriíl:us eíl: rnpax difcipli–

nre, Chriftus

eft rifibilis, neque eífe

euideptem ,

ne-

§lg_id,

f5

qu~

flnt

principia,

&c.

que elfe deficde ,

licet

prrernilfa llla: omnes,

o~his

horno eíl:

riíl.bilis

íic

euidens,

&

illa

ChrHl:us eíl:

ho–

rno

Ge

de

fide,,~

ratio apud

illos

eíl: cantnm hoc prin·

cipium;conclufio

fequimr debilíorem

partero.

Ad

primum argumencum refpondetur

conclufio..

9

nem ·veram non

oriri

formalicer ex prrerniffis

fal–

íis,

Ced materialiter,

&

per

accidens, tantum, in

quo

fenfu non

loquitur axioma.

Ad

f~cundum

refpondecur

cumTheologis,&

Phi-

10

lofophis,

quod

ex vna

cena,

&

altera probabili

con–

clufio

tantum eíl: probabilis.

, Ad terdum refpondetur illarn conclufionem eífe

Ir

abfolure naturnlem, quia bene

poteft

cffeél:us natu–

ralis fcqui

a

caufa fupernacurnli, nam

certum

eíl: ex

habicu fidei fopernaturalis :?oífe

oriri

doforem

natu·

ra!em de peccatis,& infpiratio

fopernaturalis

eíl:

cau-

fa

localis moms peregrinarionis Hyerufalern>qui na–

mralis

eft.

Huic

principio

innituntur

omnes

modi

cam

u

perfeéti, quam

imperfeéti, qui

aliquam ex prremi.f ..

fi's

habenr

negatiuam ,

quorum conclufio neceífario

eíl: negatiua

iux.ta

illam regulam

~miuerfalem. Logi­

cre, vna ex prxrniffis exif: ente negatiua conclulio

negatiua erit,

&

ratio

eft:

<JUÍa

li

negatiuum efi im–

perfeétíus,

&

debilius poGciuo ,

ita

pra:rniffa nega–

tiua

ln'lperfeél:ior,

&

debilior affirrnatiua:

ergo

con–

clulio eriam ·non dcbe-c cffe affirmatiua

fed ncga–

tiua , vt fequarur debiliorem partem , cuiufmodi

fonr exprima

figura

perfeéti

9etarem,

&

Ferio,

im–

perfeéti

Celi:int<U, F11pejmo Frifafomorum:

ex fecunda

CeÍitr·.mt, ex

imperfeétis

Firemo:

ornnis enim modus

negaciuus,

&

parcicularis fünul

non

eíl: perfeétus

in

hac figur,.a in

quo di

íl:ing

uirur

bree

a

creteris :

item in

perfeél:is CA/emu,&

c.Ex

tenia figura

Cefare,Camej/re6

Baroco.

Ex

quana

figura

Felapton,Bocardo}Ferkon.

Irem

lrnic principio

in •iruntur

omnes

rnodi

I

J

cuiufcurnque

figura:, bi aliqua prxrniffa

eft

par–

ticularis in quibus necdfario concluíio parcicula-

ris erit, proprerea

qDod

pardculare

ref

peél:u vniuer–

falis debilius efi,

&

ided ,

&

puris particularibus

nihil fequirnr, quia debilius

foniori fe

indiget

vt

aliquid

operernr,

ergo

{i

aliqua pra:miffa

fit

particu–

laris,

&

al cera vníuerfalis vt fequamr

conduGo

de–

biliorem parrem , debet effe

pamcu laris:

modi

hui

u~

funt

ex prima

figLHa

Dar~

Ferio,

'Baralipton

,

D11bi–

tú,ex

fecunda

Dimari,Firemo,

ex tercia

Feflino,

BarQ–

co,ex

qu arca

Datiji~Bocardo

Ferifon.

-------------------

~JESTIO

VIII.

.

'De facundo,

&

tertio, propriil

Logi·cá!.

.

principiü~

fcilicet,

.

Dici de omni , dici de nullo,

fjc.

H

fi.c

principia rradidit

Ariftiíloteles

1.

Prior.

1

cap.

z..his verbis arque tune de ornni dicirnus

quidpiam 'prredicari cum

nihil

poteíl:

fubieéH

fumi

de quo alcerurn non dicarur: idem

intelligendum

ell:

cum

de

nullo

dicimus quidpiam pra:dicari: eciam

tradidic

ha:c principia Ariíl:oteles

in

lib. Poíl:. Ex..

plicantur hrec principia. Dici de omni, dici

~e nul.I~.

~idquid

dicirnr realicer de

fubieél:o

vniuufali

d1c1-

tur

de

omni con

renco fnb illo,& quidquid negatur de

eodem fubieéto, negacur de

omni

concento fub illo:

cl~rins,

quidquid verificamr de

fobieéto

affcéto par•

ticula

~rnnú,

&

nullw,

deber verificad cle quocunque

inferiori

contento

fub tali

fobieéto , v.

g~

íi

verific~tt.H

de

homine quod

fit

animal

racionale:

'!·

g. m

h::ic propofitione:ornnis horno efr

animal

racron_ale~

cnarµ