~reft.1
l.
Vtrum
Genm
,e§
Dijferentia diflinguantur ex natura rei?
359
íit
requ;;i,lis perfeél:ionis. Ira fimilirer eíl; duplex con–
uenienria, vna formalis,
&
per fe,
matcriali~
alrera
&
per accidens , rationc aurem illius
pr~dicari
da–
mr conuenientia formalis,
&
per fe, quod eíl: for–
rnaliter,
&
per fe fundamentum íim1lirudinis ,
vcl
operarionum fimilium attribmorum , vel propriera·
tum
racione autem aliorum pr:edicarorum ranmn\
datur c;onuenientia per accidens,& materialiter,quia
funt etiam principium per accidens,
&
marerialirer
154
firnilicudinis, &c.
.
In
homine,
v.g.
ratio animalis
eíl:
principium
formale,
&
per fe limilirudinis ,
&
operationum
G–
milium operationibus equinis ;
&
íic eíl: rario for–
malis,
&
perle conueniencire formal is hominis, &
cqui; rational.e autem eíl principium materiale, &
per accidens ,
&
Ge
eíl: eriam ratio per accidens ,
&
marerialis conuenienria: formalis hominis ,
&
eqni.
forelleél:us aurem quando abíl:rahic rationem a\i–
quam, folum attendit ad conuenienciam formalem
&
per
fe,
non autem ad materialem,
óc
per accidem,
quare femper abíl:rahicprincipia folum conaeniea–
tí;:e per fe,
&
formal is , v.g. ad abíl:rahendam ratio–
nem communem inrer hominem ,
&
equum , folum
cognofcit entiratem hominis quarem1s eíl princi–
piurn per fe,& formale operationum fenfüiuarum,&
eodem modo cognolcit equum, quod eíl: concipere
animal, vt animal eíl: formalirer: ex quo fequitur,
quod íicm non omnis conueniemia
eíl:
fundamen–
rum abíl:raél:ionis, [ed Cola formalis,
&
per
fe,
ita
fimiliterJ non omnis conuenientia facit vnirareni
conceprus, quia vnitas, vel efl formalis,
vel
funda–
mentalis , res aurem per nullam conuenientiam ha–
bent vnitatem formalem
a
parre rei, fundamemalem
autem in tantum habem, inquantum poffunc funda–
re illam formalem per intelleél:um, quam vniracem
pr~ber
illis incelleél:us, quando illas abíl:rahit,
&
prrefcindit, quod fadr, vt diximus, cohíid·erando
fo–
lum
principia per
re,
&
formaliaillius conueniemia:,
non tamen principia
mareti~lia,
&
per accidens, at–
que adco imelleél:us tanmm facit vnurn formalirer
principia· illa formalia,
&
per
[e
conueniemi::e for–
mal is, &
lic
ex
fe folum in illa fonr vnum fondamen–
raliter, arque adeo quando dicirur, qure conueniunt,
funt vnum fondamemalirer, difünguenJum eíl:,quce
conueniun
r fe,
&
formaliter, concedo, materia–
liter
,&
l'er accidens 'nego: quia vero ipfa relatio
efr connenientia formal is, fundamentum relationis
erit conueniencia per
fe,~¡:,
rmalis , radicaliter, id .
cíl:,
fondamentum
&
x
per
fo,
&
formalirer co11-
uenientire formali
idem e{t dicendum, Gmul con–
uenientia mater/ is,
&
per accidens radicalirer, id
eíl:, radix
mater~'.
liter, & per a:ccidens conueniemire
forrnalis, vt
ex;
licatum eíl:.
Licet h<Ec
p~obabili.ffima
Gnt, nihilominus poteíl:
· ·
iíl:inél:i nem virtualem fufficere , vr quatido
font · re
· ates identificara: in eodem fubie–
éto , aél:ionem nu
modo
a
parte reí oriri, nili ab
illa
formalitate, qure ta
· ii formaliter corre–
fpondet:
v.g.
intelleél:io nul ·,
do oritur ab ani–
mali
hominis'
fed
tantum
a
ratio
li'
etiamfi
ani–
ma·l,
~ L"a_tion~le
identíficentur in ho
· e, quia in:–
relleébom folum correfpondec formalice!:
rionali–
tas
&
non animalicas, ve videre eíl: in Angc
, qui
cíl: principium intelligendi , etiamíi non demr 1 illo
animalitas,ex eo quod decur principiú inrelleél:ionis,
quod eíl intelleél:ualiras : fed ratíonalicas eíl: intelle–
él:ualitas in homine liccr imperfeél:ior intelleéhrnli
tate Angeli, racione cuius imperfeél:ionis
rationali~ ~
ras dicirur, quia raciocinando intelligit: ergo intel- '
lel1:ioni cofrelpondet formalirer ralis inrelleél:ualitas
in
homine: ergo ab illa
fo
la producitur, & mini me
a
formalicate animalis' neque per accidens
fü:ut
in
vííione Beatifica videre eíl:,
vbi
danrur dure formali:.
taces fupernarnralitaris, &. inceileétionis, qu.e for;.
malitares producunrur' ita
V'(
vnaqu:Eque fiat
a
for–
malirare libi per
fe
correfpondend,
&
Ge fupernaru–
ralicas
fü
a
lumine gloria:,
&
Fario inrellell:íonis aB
intelleél:u in fenrencia illorum, qui a!ferunc, intel–
leél:um,
&
lumen glorire concurrere ve ca.ufas prin:.
cipales ad vilionem beatificam: fed ne exemplis
du:.
biis vtamur, in lucem prockant intelleél:us ,
&
vo–
l
untas diuina, qua: 1icer vna,
&
eadem emitas
fim.;.
pliciffima Gnt in Deo, nihilominus Verbum Diui:.
num folum per incelleél:nm generatur
a
Parre,& mi–
nímc per accidens aut materialirer per vóluncatem;
ficm
e
contra Spiritus fanétus nullo modo fiue rria;.
rerialicer, tiue per accidens producitur per inrelle;;
ltum, fed· folurn
a
Parre,
&
Filio-per voiuncatem
fpirarnr. ltem hutnanitas
Chriíl:i
non eíl:
in~media
tc vnita diuinirati,
fed
potius immediate vnita
eff
Verbo, feu perfonalitati illius,
licet
diuinicas
i
Sé
.perfonalitas fint vna,
&
eadem Gmpliciffirha enci-
tas omnino fine aliqua diíl:inél:ione,
&
ratio horurrl
eíl:
quia inrelleél:us,
&
voluntas in diuinis
diuinitas~
& relario, etiatnfi non habeant diíl:inél:ionem
for–
malem all:ualem
a
parte rei,nihilomi1 usdiíl:inguuri..;
tur vircualiter aut
~qniual<;:mer,
&
h<Ec diíl:inél:id
fola fufficit, vt Verbum diuinum nullo modo neque
per accidens producarnr per volunrarem:
fed
folurrt
per intelleéb..
un
Gbi
formalirer correfpondentem
J
&
idem eíl:
de
vnione hypoíl:arica refpeél:u Verbí>vt
di·
ximus.
Tune
lic;
ínter animal
&
rationaÍe datrir
clifÜri~
, ,
é
étio
virrnalis ,
&
per requiualénti"arri , licer non
de-
1
J
rur diíl:inél:io forrnalis aaualis
!
ergo fola illa difü11-
él:io vinualis,
&
;:equilialeritiz fufficiet, vt inrellé;;
ébo
folum
a
racionali ptocedat,
&
mitiime, Gue
ma.;.
terialirer, íiue per accidens
ab
animali •quia ratid.;
nale formalirer correlponder inrellefiioni)
&
e
coh.;;
tra vilio, auditio,
&
c:r:rer:E fenfaciones, aur 01él!io-
11es fenfmtm orientur
ab
animali,
&
non
a
ratÍGtlali~
quia tales fenfariones
funr
communcs equo,
&
ho-
mini: fed conuenkntia;
&
dilconuenientia
qll~
da-
tur inter equum,
&
ho,minerri> eíl: ex eo
quod
homd
eíl: principiutn fentiendi,
&
ratiocirlaridi:
ergo
íicué
non ratiocinacur per animal vllo modb,
ira nu !lo
modo neque per accidens, auc marerialiter co1rne.::
nier per racionale cum equoJed potius
per
tationalé
umnino diílinguernr,
&
difconueniet ab equo,
&
per animal conueniet cum illo;
quiá
arlimal equi
eriam eíl: principium fentiendi
&
fic conuenienda
materialis,
&
per accidens ornnino his rationibus
deíl:ruitur,
&
folum íl:abilitur incet hominem,
&
~.
·· ··
equum conuenientia forrnalis pcr animal&. difcon–
uenientia fotrnalis ,
&
per
fe
per rationale.
Aduenendum eíl: deinceps, dupliciter ynarri
rerrl
15
7
poffe negari, vel per negationem irnt11ediacam,
&;
hcec vocarur oppofitio comradiétoria ,
.ration~
cuius
vocauit Ariíl:oreles oppofitionem contradiél:oriarri
immediatam,
&
maximam; qualis
e!t hrec,
Petrus
eíl;
lHHno, Petrus non
e(I:
homo ; ali
o
modo pegarur
res per neo-ationem mediaram,
&
hrec nonefficic
op–
pofitione~
conrradiétoriam,
di
~itúr9.uepo~titnll~
explicacum per negacionem,
qui
~ tahs neg.auo
f~n
darur,aut imbibicur in aliqua enmate poíiuna; aam
vt ex metaphyíica
f~ppon.o
a.d
C)uamcum~ue re.m/e~
quitur negatio alterms re1 d1íhnétre,
&
ideo d1c1rnr
negado mediata ,.quia incer
.r~ro
negatam,
&
neg~.-::i:.
.-....,...._...
......;;–
tíonem mediar aliquod polinuum,
~Cd l~qm-
tur illa negatio,
&
Ge
non coníl:i tuit oppolitionetri
contradiél:oria
, vt patet mille
e~emplis:
natü in'.
Ai
.
lb
d
.
.
bornine da
f
quantttas,
&
a e
o, m
qn~nntate
' ero
Ja,,,"'
egario albedinis,&
e
comta. & íic.iri
ho~
,
tuc negatio albcdinis
f
&
ipfa
albedo :
fed
ufo: