~~íl:.
Vlt.
Vtrum abflttaéfagenerica
pr1,dícentur:
~
81
&
aliud fpecificum, eíl: commirrere manifefhm,
&
aperram p·etitionem principij: de hoc enirn ipfo dif–
pucacur,
&
qu<Eritur
a
nobis,cur abíl:raétú fpecificum
fü
totum quoddam confufom; abíl:raétum vero ge–
nericum nunquam
íic
huiufmodí,,cum in vtroque ea–
dem ratio coníl:ituens
rorum
confofum, feu poten–
tiale, reperiatur; cum nrumque
fü
ratio communis
abll:ra6l:a
a
pluribus inferioribus .conueni.eL1tibus in
illa. Verius igirur affirmare deberet Pacer Rubius,
imo reétins,
&
confequentius, vtrurnqne abíl:raétum
fub eodem· nomine & habere rationem principij
compararione concrerorurn qua! coníl:ituit, ratione
cujus de illis nullo modo prGEdicarur,& poffe concipi
vt corum quoddam potentiale cornparationr
alio–
run~
abíl:raél:ornm inferion
m,
racione cuius de iplis
verc,
&
formaliter enunciernr.
75
A!iqui, qui nefciunc difcrimen .tfadere
::id
difcer-
nendum inter humanitatem ,
&
animalitarcm
in
ordine ad pra=:dicarionem di cunt, tam falfam
elfe
hanc pra:dicationem, h<Ec humanitas eíl: humanitas,
ficut humanicas eíl: animalitas.
76
.
Sed contra manifeíl:e primo, quia h::Ec eíl:
forma~
lis , & vera prcrdicario fecundum fidem , humanitas
Chriíl:i
eíl:
vera,
&
propria humaniras, quia conrra–
dill:oria eius eíl: hceretica; nam concilia ficut abfo–
lute
defininnc Chriíl:um Dominum
eífe
verum ho ....
minem,
ira
abfolure definiunr, Verbum diuinmn af–
fumendo hÍJmaniratem, confrirniífe hoc foppoíimm
humanum
.1
id eíl:, Cbriftum, cuius natura eíl: vera,
&
propria humaniras creata,
&
cuius fuppoíitalitas,
feu
perfonalitas eíl: Diuina,& increata: ergo non po–
tefl: negari, quod humanitas Chriíl:i
íir
vera huma–
n~ras,
ac proinde concedendum eíl:,
hurnanitaten~
veram' & propriam
p.ra:dicari formaliter,
&
verc de
humanitate Chriíl:i.
77
Secundo contra hanc Colutionem i11fu_rgit nofüum
primum,& principate araumenrnm quia omn·es par–
ticulares humanitates cgnueniunt inrrinfece vniuo–
ce'
&
omnino a!qualirer in racione hum:rnitatis
ve
lic,
ergo poreíl: abíl:rahi illa ab illis formalicer
~tac
proinde formalicer de illis prcedicari.
7S
Contra tercio; humanicati provt iíl:o nomine itn·
portara! non repugnar concipi vt totum magis oppo–
íirum rationi partís, quam porentiale totum provt
eodern nomine importara; ergo poterit
a
fortiori
concipi vt
e
rum potenciale. Probo ancecedens.
Magis perfe6l:urn rorum,
&
magis oppoíimm p'arri
efl rotnm effentialc: aétuale , quam potentiale ,
vr
de
fe pacer: fed humanicari provt iíl:o nomine imporra–
tce, vel
íignificatéE, non repugnar concipi, vr rota ef–
fenria hominis,nam in ipfainregraeffentía í!ius con–
fumamrur: fed homo elfenríaliter efl romm,
&
ef–
tia hominis eíl: rotalis ,
&
non partialis e.ífenria:
ergo humanicas , qué?:
fo
la eíl: effentia hominis ex eo .
quod fubíiftentia
íic
extra e(fentiam erit tocum
aél:uale
eífemiaíe.
79
~~reo
princípalirer íic argumentar, & meo
vi-
deri eu1demer,nam humarfüas formaliírHne eíl: pdn–
ci_Pin~
fentiendi, Gcur eciá eíl: principiíí
rariocinan~
d1,& ideo quando definitur human itas, formaliffime
definirur;eít emitas conflitutiua hominis in eífe fen–
~tiui,&
rationális:ergo principium fontiendi forma–
l1ffime prredicacur de hurnaniratc. Tune íic,
&
inter–
rogo,an pdncipium illnd fentiendi, quod prredicamr
<le humanicare
Gr
principium abíl:raél:um fentiendi,
vel concretum ex natura fe"níitiua,
&
Cuppofüalitate.
Non hoc
[ecundmn,qui~fuppofitum
concretum non
prredicatur de abflraél:o: ergo primum, fed abíl:ra- •
él:um,quod eíl: principium fentiendi eíl:
formaliffim~
animal itas: ergo animalitas formaliffime
pr~dicarnr
de humanitate.Hrec rninor íic probatur, quia abíl:ra–
él:um,quod eíl: pri
ncipium CencienJi efl;qnod eft con·
'
Jldeph.
de
Pe.fr¡ifiel, Philoj.Tom.I.
íl:itutiuum concreti, quod efl principium fentiendi;
acqui tale concrerum eíl: animal:ergo abflraél:ú,quod
eíl: principium Íentiendi efi coníl:irutiuum animalis;
fen
abflraél:um illius; fed conftitutiuum anirnalf
s vt
tale
eíl:,
& abfl:rall:urn illius
eíl:
animal iras : ergo ab·
firaél:um,quod eíl: principium femiendi efr
formalif~
me animalitas.Maior prima,& prceciptla licer
íir
cer.
ta,íic demoníl:ramr, quia humanitas eíl: i1acuta
feníi–
tiua in abíl:rall:o;fed natura fenfüiua in ablhall:o el!
principium fentiendi in abfiralto:ergo bumanitas
el1:
principium fenriendi in abflralto.Deinde, quia con–
crecum homo formaliffime efl principinrn fentiendi :
fed hoc non habet racione fobíiíl:entiz : ergo habet
racione natura:
human~)
a
qua.conflicnicur in eífe
concreri, quod poteíl: fenrire.Narura auren1 humana
humanitas eíl::ergo humanitas formaliffime eíl: prin°
cipium fenriendi, feu radix fenfatiom1n-1.
Vrgernr, quia animalitas e(fentialiter, & formali-
Se
cer
efr
encitas
z
ergo encitas pra:dicattu formaliret'
de humanil:ate
¡
fed non efl encitas in ali
o,
cum non
fir
accidens: ergo eíl: encitas per fe: ergo Cubíl:anria
formalirer, non incompleta : ergo completa
t
ergo
fobíl:antia completa vt fic pra!dicatur de humanitaré
formaliffimc
¡
fed
Cubíl:anria completa qua: formali[...;
me prredicatur de humat1itate 'non eíl: concretum,
quia concretmn non
pr~dicarnr
de
abíl:ral\:o:
ergo
eíl: abfhaétum, íicut humanitas, fed non
<'.líl:
abítra-–
élum
fpecHicum vlrjmum, cum contineat
fub
fe non
folum indiuidua, fed eriam alía gli:nerica,
&
fpecifica
abíl:ralta,v.g.animalitatem, equinirarem, numanira–
tcm' &c. ergo efl aoíl:raltum metaphyíicum generi–
cum
¡
ergo
~bíl:raél:um
generirnm meraphyfiéum
prredicacm: de abftraé'co rnferiori fpecifico.
Tune
íicj
human itas non eíl: fubíl:anria carens vira, cmn c{f'en.;
tialiter
iit
natura v.iuens fenfibilis:ergG Cubílahria
~i"'
uens
in
abfüa6l:o prcedicatut
de
hmnanirace; fed
illá
fubíl:antia, qua: haber vitam in fe, non efl: lubíl:anria
carens fenfibilirace:ergo
~íl:
Cubíhntia viuens
fon(ibi–
lis; acqui non
eíl:
talis dicens foppofitalitatem: ergo
ell:
abftraél:a ab illa
&
Ced natura vinens foníibilis
itl
abfl:raél:o eíl: artimaliras formaliter: ergo animalicas
fotmaliffimc pra:dicacur de huriianitate' qnod
vt
clarius paceat interrogo. An humanicas in abíl:rnéto .
e!fentialicer, & quarenus in fe eíl: poffii inrelligi
&,
definiri? Refpondebis, poffe definiri,
&
intelligi ex:
eo, quod
lit
ens. Interrogo,
qux
íir
ha::c definido?,.
cerre non efl: alia 'niíi; natura viuens fen!ibiiis ra-;
tionalis ; arqui roca definirio,& qda:cumque pars de- ·
finitionis non iri obliquo;
[ed
in rcéto
pofita~~i:.llilmll!!l!!!!!!!¡o......-
finirione poreíl: pra:dicari de definí ro 'er
atura
viuens fenlibilis qu¡:e in
n~él:o
ponitur
in,
cfinirion~.~
humaniratis, poreíl: prredicari de hu
nitare ; fed
~
natura viuens feníibilis, qua!
po111tu '
n definicione
humanitatis,non eíl: concrernm ali !A·
od~quia
de illo,
quod non cíl:
concr~rum,non
prrer' catur concrerum:
ttrgo eíl: abíl:rall:um; fed non
e
abíl:raltnm fpecifi–
cum, íiquidem poteíl:
prredi~
i de pluribns ditfe- '
renribus fpecíe; v.g. de hu
itare, equinicare, &c.
ergo efl abíl:raélum gener·
m'
ergo ab.fhaé\:um
ge..
nericum pra:cdicatur
fo ·
aliffimc de anltralto fpe.,.
cifico.
Dices, humanitarn
in abftrall:o, quia tali noini-
8
i.
ne íignificatur; no '
o~e
eíl: Cubieétum de quo pra:–
dicetur auc fobfr
tia m abíl:ralto , aut nátura v1-
uens fen!ibilis. ,,.'
.
.
Sed contra n •
nifefl:~,quia
de quocunque CL1bieéto.•""
fiue partiali,íi .' cotali, fine fub quacunque pra:cifi
-
ne fumatur potcíl: dari affirmacio eífentialis, hoc eíl:
poreíl: affirmari prred.icatum
ali~uod effentia~e,quod
_ci
formaliter con.uenn:Ced pra:d1cacum eífennale hu–
manitatis eíl: poíitiua enticas,quia humanicas non eft
ni~il:ergo
emitas
pofüiua poteíl: affümari
de-h~m 2-
A
a
3
meare¡