~~.a.
III.
De potentia
obedienti~ll
aEtiua
in
inflrümmiis.
1-~
1
4
J
TertiÓ , quia potcntia paillua naturalis , vt intrin-
non pordl producerc per natunlem virtutcm aéhim
fecc incóplcta,& pcrfcél:ib!lis eíl: elfontialicer
ral~s
pee
fupematurakm:erg~
producir
pe~ ubedic1~cialem;patct
ordincm ad aél:um libi deb1cum;vndc quando talaspo-
ancccedcns, quia v1rtus nacuralis formahtcr vltra en–
rcntia nó carct illo haber appetirúcóplacentia:;ícd
vi-
titatcm nacuralcrn connorac c!fontialircr aliacomprin–
úo,& amor fupernacmalis funt limplicircr indcbiri
vo-
cipia cónaturalia hoc c!l ci
debi~a-cx
natura íua,íed in•
luncati,& inrcllcél:ui noíl:ro.lté in iplis non cíl: apperi-
t~l~cll:~s
ad .vifione.m
no~
cócurrit
cónora~do
c-óprin•
tus innacusad amorem , & vilionem fupcrnaruralem
c1p1a c1 dcbm1;fcd 111deb1ca,& mel:c gratuita, quia (u.
fecundum fe confidcralis: ergo potencia patliua animi
pccnaturalia,ac proinde
~upra
nacuram illius vri cíl: có•
im.elleél:us,& volunmis inordiue ed recipiendos illos
concurÍllS:crgo concumc non pcr nacuralem poten•
.aél:usfupccnaturalcs non cíl: namralis;fcd obcdiédalis,
tiam:ergo pcr obedicncialcm.
quod cxprdfedoccc P.Vafqucz como 1. prima:
fcc.un-~onfirmatt1r,li lnt~lleél:uscon:ii1te~et
ad
vi'~onem
47
da: difp. u.cap.z..n.11.1 z..in nobis omnem
pot
en~1ambeauficam per porcnuam n.acural.C: aébuam
(&
1dE cíl:
naturalem afriuam,& paffiuam , item
&
appemum
de volunrate rcfpeélu amons ) eua habercc pocenciam
inn'atum ad vi͡oncm ncgat.
paffiuam naruralé ad vilioncm bcacificam,auc ad aélií
44
Confequcnria primi !yllogiÍmi oíl:enfa maiori ,
&
amoris fupcrnaturalis,fed
coníequ~ns e~ ~f~r~ú~ergo
minori cuidentcr colligitur,vidclicec in intellcél:u nul-
&
antecedcns;probatm íequcla pnmo,
111
caru 111tellc–
lam cífc porenriam namralem aél:iuam ad vilionem,&
él:us eíl potéria naruralisrefpcél:u vilionis in quancum
in voluntatc ad amorem, quam adhuc ita probo, li in
en potentia naruralisvitalis refpeél:u illius;e1go Íccúdú
crcaco intcllcélu eífec vis aliqua namralis aéliua ad vi-
id per quod confütuitur in cífe potencia: vitalis eíl po•
íioneRl, vel clfct quali inada:quaca ratio
vi~
coníl:i-
tcnria naruralis;[cd potcntia vitalis cont1ituitur in elft:
tuentis illum in aél:u primo(quia adxquata eífe nó po-
talis per rationem potencia: aél:iux,& paffiu<E;ergo in
teíl: cum vita in a{l:u primo,vt fa:pcdixi nó folú aaiui-
quirú eíl: patétia aél:iua,&paffiua vilionis bcatifici; df:
utem;fed eciam pocentiam ad rccipiendum petar) vcl
naturalis;minor illa lace probarur
a
me libris de Ani–
vjrms illa cífct in inccllcfru minime coníl:irucndo
illú
ma,& ab omnibw recipimr;nam viuerc ell: moucri l
viuentem in aéh1 primo;non hoc fccundum, quia per
fe,quod dicit potcntiam aéHuam,& paffiuam.
te aél:iuiras ha:c accingit imm.:diatc vilioncm fub c11
Probarur fecúdo cadcm fequcla,ideo intclleélus ell: 4
s
ntionc,qua ha:c amibuicur intcllcéhi,ell:quc cxcrcitiú
potentia naruralis
aéli~a
rcfpeél:u vilionis beatifiar,
illius:pcrtinet ergo faltem inada:quatc ad conccptum
quia ratio intclleélionis in viíione ell: illi proportiona–
vica: incellefrualis in aél:u primo;atqui potencia aél:iua
ta,&
haber necdfariá connexioncm cú inrelleélu ita•
petdnens in a<tc;quatc ad conccptú vira: intellefrualis
ve poíl:ulet neccífuio ab:illo fieri,ve! allignétadueríarij
non diffcrt reJed formaliccc
a
porentia palliua cóplcn-
rationé;(ed ha:c omnia inucniútur eciá refpcél:u intd·
te ad:equacam racionem eiufdem vica:,rcfpondentemq;
lcfrus,vr potencia paffiua;ergo intdleél:us,vt ell: poré•
potencie; aél:iux nmuali iplius:ergo,& visalHua narn-
tia palliua eíl: naturalis refpeélu vilionis beatifica:,
li
ralis intellcél:us ad vifionem formal1cer folum diffcrc
a
cll: naturalis quatenus aél:iua.
paffiua ciu[dcm in ordinc ad vilionem ipfam producé-
Probacur minor;ná vifio beatifica licl:t quatenus ell: 4.9
dam;atqui vis paffiua formaliter diíl:inél:a
a
vi altiua
fopcrnaturalisnólit proportionata potériz:
paffiu~
in–
intellcfrusrcfpell:u vifionis cíl: obcdicntialis non na-
tellcél:us úcut neq;afüua:,cíl: tamé proporcionara qua–
turalis,vt oíl:cnfum dl:crgo,& afriua non erir natura-
tcnus cíl: intellcaio,& quaccnus nccdlariá cónexioné
lis;fed obcdicnci;ilis.
habct cú incelleél:u,vt pocétia reccptiua illius,quc; ma-
SVBSECTIO
l.
Ampliu.t confirmantur difl.i.
-
confirmátur,quia cum iíl:i aél:us
inrrlnícc~.&
na·
4
5
tura fua fine immanéres nó minus refpiciiit fuas
potencias ve rccipiétes,quá vt agétes,imo quodámodo
principalius ad illas,vt ad recipiétcs ordinárur,quia vl–
timus,ac pra:cipllUS furm!lis
effe~us
cora'.1, qui cíl: co–
gnofccrc , vcl amare in receprione consúmatur:crgo
ti
huiu!inodi aélus non refpiciunt potencias, vt reccpci–
uas pcr natuealem capacicarem;fed per obcdientialcm
multo minuspoCfunt eCfe ab illis , ve aél:iuis per nacu–
nlem faculratcm;fcd ad fummum pee obediencialem
aél:iuam.
(j
Vrgemr totum hoc , quia nulla potencia naturali-
4
ter cxcedit termia1os, feu fpha:ram fua: aéliuitacis, en–
titas autem fupcrnaruralis cíl: extra fpherá omniú re–
rnm,& virtutum naturaliú:crgo impoffibilc ell:, vt po–
tétia naruralis quatcnus namralls eíl ordinetur,vcl ex–
tendatur ad efficicndam qua\irarcm ordinis fupcrnatu–
ralis.Declaratur;nam
li
volunras v.g. haberetvirturcm
parcialcm nacuralcm pcincipalcm ad d!icicndam voli–
tionem fupcrnacuralem,1d illam dicerct naturalem ha–
himdincrQ , & aliqt10 modo ab illa fumcrct fuam Ípe–
ciem,l!ó ad illam habcrct aliquam namralcm inclina–
tionem,&
e
cóucrfo amor fupernacuralis Dei aliqualcx
parce erfet connaturalis illi porentia:;hrecautcm omnia
falía í
unc,l!c abíurda : ergo tandcm , quia intelleél:us
'
Jldeph.dt'1!_1ñafitl
,
Philof.
70111.
~~·
gis intima cíl: quam cú intelleél:u quaccnus aél:iuus,
&
ideo multi Doélorcs alfcrút,quod licet Deus poffic ef.
fio::rc [e folo.vifioné beacifid nó carné extra intclleélú\
ergocandé,vcl maioré proponioné habet vilio bcatifi·
cacá intelleél:u quatcnus ell: caufa aél:iua illius, ac ha·
bet cú ipro intclleél:u in racione caufx paffiua: illius,vt
intelleél:ioeíl:;ergo licue ex eo intel!cél:us eíl: cauía na–
turalis afriua vilionis,quia haber illam proporcioné in
ratione genccica intcllcél:ionis fecundú aducrfarios ca!
habeat candé proporcioné caí eodé intelleél:u quatenus
intelleétio e!l rcfpeél:u illius,vc potenti:E paffiuz,ita
li–
militeli(>otéria paffiua intclleél:us cric potéda naturalis-,
& non
ob~dientialis
refpeél:11 vilionis beatificre.
Q!!odamplius vrgcrur,quia
li
intcllcél:us haberet po–
tenciam aél:iuá naruralé ad videndum Ddi,lumcn glo–
riz: c!fet illi connaturalc;fed hoc cíl: abfurdum:crgo n6
haber talcm potentiam n.aturalem ; probatur ícqucla,
omne illud.quod complet aliqua111 potentiam nacura·
lem c!l connarmalc ipli poccncii;;fed lumen glorie; fop.·
polita 'fcntenria contraria co111plec potenriam natura–
lem inrdlcélus;ergo e!l illi connaturalc.
Proba't11r minor,ideo fpecies imprc!fx funt conn:t>o
curales Angclo,liccr
a
folo Deo producanrur,quia có-
S
8
plcnt
po~entiam
naturalcm Angcli;nam omne cns in–
cóplecú inco ordinc in quo cíl: cale perle cóplemérum
fibi connaturale;ergo omnc illud, quod cóplcc aliqui
pocentiam naturalem en connatutalc ipli,& ratio meo
viderieíl: manifeíla,quia non ideo aliquid
dkirur
[u.
pernamral~;quia
ita fit fupra prima principia intrin•
íeca entis creati , vt non poffit illud producete cffi–
ciéccr,alias animus mionalis cA'et fupcrnaturalis,quia
Ll
f
UQ'!