i.6:z..
Logica
Dif
p.
1L
De natura,
f1
proprietatiiU-1
Vniuerjalu.
, maliter
~e
tale ; [ed per abfüaél:ionem nullo modo
coanofcirur Vniuerfale forrnal'irer: ergo nul!o modo
b
.
fit
per illam.
, .
.
70
~anQ
argumenror, quia per abíl:ra_él:1onem na–
tura cognofcinH fecundum fe ranrnm, 1d eíl:, fecun–
dum ea'
qu~
eífentialirer ei conueniunt
a
parce rei;
fed
vniuei:faliras non conuenit: nacurx fecundum fua
Erredicara eítentialia: ergo vniuerfaliras non cogno–
fcimr
in
nacura per abíl:raél:ionem. Paree hé?c confe–
queptia ex ipíis terrninis : nam
íi
id raurum cogno •
fcirnr per ablhaétionem in natura, quod foerir prz.
dicarnm elfentiale
narnr~,
&c.
&
vniuerfaliras non
eíl: prredicatmn. elfentiale narnra:
a
parte rei: ergo
vniuerfaliras non cognofcirur per abíl:rall:ionem in
natÚra.
Tm
fe;
Ge,
per eam cognit-funern
fic
Vniuer–
faliras in na ura, per quam cognofcitur, ac
fi
eífec
in natura, cuma pane rei non
Ge
in
illa,
qu~
cogni·
cío dicirur
pr~'l:ica,
feu effel\:iua enris rationis, quia
dar, feu tribuir natura! id, quod ex
fe
non habec
ipía:
feq per abíl:raétionem nullo modo cognofcirur
in natura vniuerfalicas:ergo per abíl:raétionem nullo
modo
fü
vniuerfaliras in narnra.maior eíl: cerriilima,
quia per abílraél:ionem
pr~fcindicur
natura meta–
phylice
a
Gngularirate , exiíl:encia, proprieratibus
accidenralibus , ac randem cognofcitur eo modo
quo, pro materiali ponirnr in prefdicamento; Meta–
phyficus enim incendie per lunc cognirionem co–
gnofcere puriffime,& abíl:raébffimc efséciam natura:
m.inimc admixram non cffennalibus pra:dicatis,
&
ideo denudat ab omnibus illis , qua: non funt eífen–
tialia, neque ingrediunrur coníl:icutionem eífentia–
lern realem natura:, vt fic poffir diíl:inguere quid ex–
tra eílemiam narurre
lit,
4
quid in era effenriam na–
turc:e, vt poffit eam elfentialiter detinire,
&
effen–
rialirer penetrare, percallere ,
&
cognofcere, quod
non poífer facere,
(i
per cognidonem abíl:raébuam
non fepararet eílentialia prredicaca natura: realis,
vnde lic fepararam
&
apprimc cogniram in ordine,
feu linea pra:dicamencali collocat, vt ab omnibus
tic
defecaca,
&
depura ta cognofcarur effentialirer,
fed
natura in linea prredicamencali
prn
materiali eolio.
caca,
am
ve mclius loquar, eífentialirer
a
Metaphy–
íico
cogníta in ordinc ad finem iam diétum confe–
qnendum
dl:
natura focnndum
fu3
pra:dicac.ieífen–
tialia, qua:
a
parce rei illi conueniunt, qua: vocarnr
natura fecundum
fe,
de qua dixerunt D. Thomas,
&
Ariíl:oteles,
namr~
fecundum
fe,
neque ner, neque
~flet,
neque eíl: vna, nec piures ad lignificandum
na~
llram fecundum fe
pr~cise,
&
provr fic non ,inclu–
dere operaciones,
qux
funt
accidentia, neque vnita–
rem am pluraliracern , quia non funt
pr~dicara
ef–
fentialia
illi~'':
ergo per abfk1étionem cognofcirur
natura fei;:uncfum ea, qua: ell'entialirer ei conueniunt
. a
parre rei.
71
Dices, eciam relatio1lern tranfcendentalem ad in·
,feriara eífe
de
elfentia
narur~.
7
2
Sed contra, quia illa relac'io tranfcendenralis,
fou
' aptitudo, qua: vntuerfalitas dicirur, eíl: in fententia
Parris Suarez ens rarionis,
&
lic Vninerfale forrna–
füer in fentenria huius Doétoris, vr probar ipfe
in
Meraphyfica difput.6. de vnitate Vniuerfali feét.5.
per rotani, eíl: ens racionis,
&
non exiíl:ir
a
parre
reí:
fed ens ratio nis non potell:
e(Je
de e !fentia natura:
realis : ergo aptirudo ,
feu
relatio illa, qua: vniucr–
~;tlitas
eíl, non eíl: de elfoncia naturx real is , ac pro–
mde non eíl: relarió rranfcendenralís imbíbita in ipfa
natura e{fentialirer, ita vt ipfam naruram in elfe
na-
rui~íl! coníl:i:u~t
effencialirer, fed porius
ipfa
vniuer–
falitas.
c~nc1pnu:
ab intelleél:u
ad
modum potencia:
clfenr1ahrer ordmatre ad: obieétum , fuperueniens
tamen naturre vt quid diíl:inétum ab
illa
eo modo
quo
intelleaus
a
parte
rei eíl:
aptitudo
qua:dam
ef~
fentialiter ordinata ad obieél:um .fuperueniens ani–
mre ve quid difünél:um ab illa, quam aptitudinem
non concipit abíl:raél:io , ac proinde
t~atura
provt eít
obieél:um illius nullo modo haber iltam, vt lariffi–
me
omnibus argumemis foprapofitis probacum
eíl::
ergo.
Sed demus, incelletl:um concjpere talem Vniuer-·
73
falirarem ve relationem tranfcendenralem imbibi–
ram in natura
&
confticuenrem effentialicer
ipfam,
nihilominus natura provt fic coníl:ituta,
&
inclu–
dens calem relationem tranfcenden raletn fiél:am pei:
rarionem non
eíl:
obieétum cognitionis abíl:raél:iua:,
quia cum h;:ec relacio effenrialirer
Ge
ordo vmus
ad
aliud, per illam cognitionem deber cognofci,
tft
iam
lare
probamm eíl: fupra
~
per quam
cognofcu~rur
G–
mul vnmn
&
aliud: cum aurcm per abíl:raél:1onem
non cognofcantur
Gmul
vnum,
&
alind, ira per
:ib–
firnébonem non cognoícirnr relatio, neque natura
inc;ludens ipfam relacionero.
Deinde, quia per abftra[tionem folum cogno-
74
fcuntur,
~.g.
in hornine fecundurn
fe
non prredicara,
qu.e fingunrur ab intelleéh1 eífentialirer conueníre
homini, fed potius prredicata eífentialia, quz fine
aliqua fiél:ione vere, & realirer conucniunt hornini>
v.g.
ratio entis, fubíl:antia:, viuentis, animalis,
&
rationalis,
&
pr;:erer h<rc nihil aliud; fed vniuerfali-
tas eriamli concipiarur, vr relatio tranfcendentalis
ex
eo quod fit ens rationis >non poteíl: vere,
&
rea–
liter conuenire eífentialicer natur<e hominis, fed ho–
lum
fingirur ei conuenire, ergo talis vniuerfaliras
non
efl:
obieél:um cognitionis abíl:raétiu;:e.
Dicum aliqui Vniuerfale eCfencialiter inchoari per
75
abíl:raétionem, quia per abíl:raél:ionem
fit
vnicas>
qure e!fenriale prredicacum Vniuerfalis efl-,ipsúmque
elfentialirer con
íl:i
tu
ir.
Sed
primo
contra hanc folurionem infurgum om-
76
n~a
argumenta, quibus eandem reforaui conclnGo-
ne fuperiori.
Secundo contra, &,probo vnitacem 'non eífe de
77
effencia Vniuerfalis,quia vel vnitas naturre
human~,
v.g. (in
qua
darur
vniue~falitas,
feu relatio ad infe–
riora) eíl: vniras, quam atferunt aduerfarij eífe eífen–
tialem Vniuerfali,& hoc non quia illa vnicas efi: vni-
tas vnius partís
compom~ntis
Vnioerfale concrerum,
qnia eíl: vnicas
natur~,
qnre materia e!l, in qua reci–
pitur vniuerfaliras,
feu
forma Vmuelfalis;vnitas au–
tem p:ucis eífentialis eíl: ;tttribmum rnlis partís, quia
vniras eíl amibucurn illius, cuius vniras eíl; fed ar._
triburum partis eífentialis non eíl: de
elfenti~
totius
compoíiri ex rali parte. De effentia enim totius
fo–
lum font eífenria macer¡-; ,
&
eífencia formre, non
proprietates illarurn : qnis enirn vnquarn di'xir, vni–
rarem rnarerire prima:, aut vniratem formre rationa–
lis, quz eft arcriburum illarum partiurn componen–
tium hominem, eífe de eífemia horninis;folurn enim
funr de
effentia illius effentia materire , effentia for–
ma:,
&
vnio; attributa aucern, feu
pailione~
illarum
non. funr de elfenria hominis, alias quantitas qua:
eíl: atrriburum, feu paffio macerire prima:,
&
capa–
citas difciplinre, qua: eíl: attriburnm, feu paffio ani–
mre rationalis. ltem veriras,
&
bonitas. marerire,
&
formre, qure funt 'ltrribura illarurn eífenc de elfentia
hominis, quod eíl: falliffirnmn.
Et rar-io cuidens eíl:, quia cum materia,
&
forrn~
78
coníl:ituanc homrnem fecundum Cuas narnras,
&
ef,
fentias dando feipfos homini , folum illud erit de ef–
fenria hominis, quod fuerit de eífentia illarum par–
rium;fed talia attribura non funt de etfentia parrium
compofiri, nec prredicara effentialia iilarnrn: ergo
non funt de eífentia compoíiti, fed potius attribma,
aur proprietares illiu.s, ficut funt amibura partil:Jm,a
qu.ibus compofttum eífentialiterconfücuitur.
Ice~,
q.uia