..;.2
Phyfica
Difp. Ir.
De
Natu1a
Principi¡.
?d
cl1:,
cum illo principio ita poteíl: opcratio coniun··
tití
fondamcmum,antequam coníl:ruamr,
&
erig)tnr
gi, ve ctiam poffit coni1mgi
11011
opetatio,qniaporeíl:
domus:ltcm
eft c.irma,er_v,o
na11i.r,non valer;
•JI
nnuis,
operatio non clfc,cum igicur caufa nccdfaria,tñ
íir
in-
ergo
carma,reélc.~ocundo m~do
contingir hrec prio.
dcpendcns
a
foa operationc,quam libera,Confcqucn-
ritas per rarionem
~
q1,1x per íe primo vcrfacur incct
'tia
a
cauía ad effeél:um non fundatut inconccpm cau-
erred1cara magis,& mmus vniuerfalia, qurefol
a
ratio–
k,
fcd-inneceiliuce
c~uíandi.
ne d1íl:ingunmr,arque hrecdnphci rationi;vt beni: ad-
SE C TIO II.
Aliqua cert(t notantur.
; pRi?ritas,vt fic, eíl: a.ntecedentia vnius rcfpeélu al–
tenus, & pofieriomas efi [ubíeque1ma rcfpcél:u
antccedentis , v.g.caufa ancecedit cffeéhun,
&
Parcr
fi.tcrnus anrecedicorigine Verbum.
,
.
Primo diuiditnr Prioritas in
Prioriiarcm a
9"°•
&
...
Priomawnin
q110.Prioritas
a
'l"º
cíl: produétio ahcu–
ius,qt1atenu1 dar eílc illi,med1a rali prodnélionc ,
~~
fic prius l)l(ll[a dicitur;eft principium producens,
&
a
x¡un dimanat id, quod producimr ; 11lud autem quod
producimr,diciciy:.17oll:crius,poíl:erirate
11
q110,v.g~
pa–
cer quat nus¡irod'ucic6hu111,dicirur ¡'•"ior filio,& h11us
p011erio1icat~
a
quo
reÍ¡nélll prioris.
Vocacur prioricas
a
quo
,quia cfi
anccc~dentia
illius
S
&
quo alind dimanar.
G
.
H.!!c Priomas
a
quo
diuiditm in
Prioritatim ori–
ginµ,& Namr.e.
Prius
origine
eíl: principium
prodm~iuum
alicuius
7
fine dependencia produél:i
a
producente, quaproprer
Pri11s origine,oim dicitur propric caufa,nec pofierius
origine dicjrur :effeélus
r~Í
peélu prioris, origine vr
Parer JEcernus cfl prior origine,quia Pater .IEternus
cfi origo Filij ; iravt Filius producatur
a
Parre, Pacer
autcm non produi;arm
a
Filio:hanc amcm aliqui Tho.
miftre cum Diuo Thoma,non prioritatem,ícd ordinem
voeant originis,quo vnum principium concipimr, vt
principium alccrius rei ab ipío proccdemis, (cd cum
omnim
0
da fi1oultace cemporis,namrx,atqne rationis.
lmRlicat cnim, tale principium non modo elfe vilo
modo vcrum,neqne apprchendi fine rc,cuius eíl: prin–
~ipium.
Ratio
a
priori eíl:,quia rdariua Cunt limul co–
gnitione,durarione,& nacura;íed priora,
&
poíl:erio–
raorigioe;vt font dinin:i:,pecfona:,Pater nimtrum,
Fi–
lius ,
&
Spirims íanélus font perfcéliffima rclaciua:
quod patee mm Fide diuina,cum rationc, quia Pacer
neque e[e,necconcipi porefl: lineFilio;[ed priusorigi–
ne ell Pater, & pofierius origine efi Filius. : ergo
prius origine, ncc effc nec coucip1 poceíl: fine pofle–
tiore Ot'igine.
Prioriras
N
t1tHr<t
ell:, qux datur inter caufam,
&
8
effeélum,
&
eíl: de qua qua:rimus quid
lit,
& per
quod formahcer,& cllcmialicer conílimitur.
Pt~oriras
in q110
cfi ancecedemia vnius rcípcélu al-
!)
terius,rarionecuius vnum exill:it ante poíl:eriu,, qua–
que Prioritarem Durationiscommunicer folcmus vo–
carc,& cam his vcrbis cxplicat Ariíl:otclcs in
Pofl:-pr~
diumencis, his verbis:Promo
quidcm,
&
proprii!fime
tempore pri11J dicitur , q110 pallo quidpi11m anriq11i111
aliq111,& ve111fliu1d•c1fole1,q11ía namq11e p/,,s efl tem–
pom, ideo a7ltíq11i11s,a1q11e ve111fliw doci111r.
,i
Secundo, diuidimr Prioriras in priorimem illins,
10
quod non conucrcimr e!Íendi confeqaencia; ha:c
fe–
cunda his verbis in poll:-prredicamentis explicacur ab
Ariíl
:ocele:Swmdo.veroid,quod non comier1i111r eflen–
di co
n{equenr11t;q110 paflo vnumd1<ob11s eff priw;nam
ji
fim
d11~>&
vn11m>comin110 fequi1ur effe;/lt
fl
v1111m
fi1 ,non neccffariofaq11i111r duo ef!e:
~are
hoc pofiro,
non conuerrirnr confcqucntia vt illud
fo,(ed
hrec du–
plicircr poccfle[e.Primo realicer , ve cxemplo, quod
adducir Ariftotelts,parcc, & eíl: i11'er fnndamenmm,
&
domum:11am vcrum eíl:
diccre:E~
domm firma;ergo'
.en
f11ndamen1n1n,crgo domus
,c¡uiaben/: potcll repc-
ucccir
~lcndoc¡a.
Pnmo, quaudo
fit
comparatio imec
vniuer!aliafuaquc infcriorn;vt incct animal & homi•
ncm:vniucríalcenim prius dicimr, vel quia pnus
'º–
gnofcirur,vel quia abillo ad fingulare non valct con.–
lcquentia.
Valer
aumn
a
fingulan ad vniuerfale:vt
h~
non valer;
Ejl anima/,ergo
efl
homo
: valer autem eíl:
homo,crgo tj/ animal.
Arque hrec conícquentia
no1~
modo de alhiali exiíl:encia,{cdde ipía eílcmia, eriam
Íll concepru,& apprchcnfione noll:ra, debet imelligi:
ponamus en1m omnia animalia nccdlário exificre,ad–
huc c!lCt vera ha:c doél:rina,quia in con,eptu quiddi–
ta.ciuo animalis,non claudirur horno ,
[acus
animal in
conccpm hominis.
Rario amcm
a
priori huius eíl:
; quia coníl:iruirur
1 1
cílencialirer
a
magis vniueríali minus vniucrfale:
&
in
huiu[modi coníl:irutionibus necelfariis
&
eflcntialibus
m11111s vniuetfalis
a
rnag1s vnrnerfali:minus vniucría-
lia nudo modo concipimus fine magis vniuerfali,(quia
ídem non poteil: concipi fine rua eílentia' alias ca!is
eílentia eílcc,& non cílet cllcmia;ellct e!lemia,vt íup–
pooimus;non elfcr eílcncia , quia
el!
ntia dl: id, line
quod nec elfe,nec inrelligi poceíl: rcs;acqui imelllgerc–
tut,ergo non elÍct dfencia)
&
fic anirual ben
e
poceíl:
concip1 fine hominc,homo autem non porefi cogno[-
ci fine animali : proprer quam rarioncm valer confe–
quentia
ab
infer1ori ad fuperius-affirmatiue in cogni–
none,quia qui concipic inferius, cogno[cir neccílario
Íuperius,non ramcn valer
a
Íuperion ad inferius, quia
cogniro íupcriori,non cognQÍcirurnccclfario inferius:
quaproprcr ha:c efi prior il!a in confcqueotia íubíi–
fl:endi,rarione
,&
incellcétu : item horno pender aba–
nimali in exiíl:entia,iddl non potell: cffc ab[que con–
ceptu animalis;animal vero poreíl: ab[q; homme,qllia
potell: exiíl:ere il\equo;Alio modo contingic ha:c prio–
ritas,quando vna ratio efi radix, vcl quafi radix alte–
rius,ficm in Deo intellcébo cfi quafi radix volirionis,
&
inlinirudo eft radix immcnficatis ,
&
fic intdlcélib
redditur pro cauía volitionis,non vero
e
contra; idcó–
que dicimus:
Dws amar,quia cog11ofc1t
, & formalicer
vcrilicarur tal
is
caníalicas:ha-c aucem non efi forrnalis.
De11s cognofcit,erg•
mrar;quia amor non feqnitnr ne–
ceílario ex cognirione, pnrcipuc rcfpcélu rcrú creaca–
rum,& cciam;quia cognirio repcricur fimul cum odio,
refpeélu pcccatoris.
Prioritas a11t cm
fae1111di1m nntllYam
efl:, qnam his
1
~
vcrbis explicar Ariíl:orelcslib.
5
.Met. c.
11.
Afia vero
fec1md1un1ut111rii,& fac,,ndum
fr1bj/tm1i11m,qu~rnmq;
comingtmt tj{t fine al1ú.í2.!!.a di1Jijione vfi,s eft Plato.,
& q11011iam effe m11l1iplici1er dici111r.Prir1111m quidem
fabieEfom ptitts,proprer q11odfi1bfla111iapri1u: Oeinde
ali1er,q11tt nlt pote17atelw perftfl101Jtm, afin pote/fa/le
priora,alia perfeElione,vtftctidi'1?1po1efla1eq11ide:Di–
midi_erai,1010;& parJ 1010,& m,,1.,·i11,q11am{hbj/amia,
•
faclld1iperfeflionevero pcfleri11s;11ed1Jfol111a,ftciíd1tm
allu eriímm:lo,itaq; quoddii omnitt priw,
'
&
pofteritu
difl11{ectmdum hu dirnnrnr:a/ia 11amq;[ect111díígene–
ra1ionem,q1111. fine aliis effeconti11gi1,vt tolllm par1ib1u
a/iafaet1nd11m corruptionem vepar¡1010,fimiliter a11-
tc1JJ
&
alia.
Sic Arifloteles,cnius mcntem circa hanc
prioritatem fccnndum namram mirabilitcr explicat
D.
Thom.foper hnnc locum,hisvcrbis.
Didt ergo primo,quodq=dam dicuntur elfcprio-
1
J
ra (ecundum natllram,& íubllantiam,ideft ÍeCllndum
nacuralcm ordincm dfendo,& hoc triplicitcr. Primo,
racione comrnunicatis,fccundum quod priora dicuntur,
qua: