Table of Contents Table of Contents
Previous Page  44 / 198 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 44 / 198 Next Page
Page Background

- -Regla-.

Consueta.

~~~-~~~~~~~~- -~~~~"""'---~~---"'--~~~~

~e

añadira :_ una

Rogativa

grave·en ·

ambas

c~nres;

pero

e)

Vier.

mis Samo.·:s.e

har~

es"cc

~igno

·con ·

~a

rnatraca,

avisando

el

Sa¡Gcifl_a

n rria'yor

a

todas,'hs ·dcmás -

lglesias,

p~traque

bagan

Jo-

1

1r:rism.o·

Los

rvspeé'ti vos campaneros,

·y

den noticia al

Pue~

blo Jos.

Sacerdoces,

a

•CU)'O

ca.rgo

efien ,]as

Sar.ristías

de

Re-

;guiares,

del

fi_n p<1ra

qUc

se

cfte signo, menos

·percepcible

qu~ ,

d

de ..

la~ CL1mpana~l

haíla

que

Ja Ciudad

quede perfcc.

éameclc'c. ¡

inflruida.

de .

dla

pt. aét.i~a,

conforme

á

Ja R

Ubri.

c·a .( ·a); en

cuya

forma . se . debe entender

d

Brtve

que

m

•H1da

ello

s·igno,

q~e

no se dirige

á

qu~

·. ·sea

pr

edsamc:nte

con campa.r-fa

.,

sin.o

con

propo~ci0n

a·l

tiem.po

,

siCndo .po{

oua

parce

i~gular

dla

in.celigencia,, . p.9rque :

eo

RcrmJ,'

hafia

las

~a!i.rtp~na~. o~

los rdoxes para.o, ·. desde

el

Jueves Sanro

1

·haU.;i·

-d .

Sabado.

Santo (

b).

)'

aun_qµe

.absolittarnence se

ad~

vier,tc ..

en

dicha.

' concesion,

·que Ja

señal

se'a

con campana,

deb~ .

exceptuarse

el

triduo

de

la

·hebdnmada!

mayor

,

mieo–

tras no se

d·cro-ga.

Ja

R

~·bri~a,

re.speéto

á

que

d1os

Rescr

ipros

· hablan de lo ·

qu~ cómÚnm~i:i:~e,

6

'Jio~·

la m.ayor p.arte, su- ·

.ced.e; sin

rr~het

·.a:

coll&id~racion

lo.i.

ca·sos .

pa.niculare-s ·dis-·

1

.pudlos

por leyes

anteriores,

o

ritos

de

q-lte

;_.no

se hace

'

1

;

m~n.cion;

por 1.o

q.ue

.

en

.d.lc

p~

n.to

uo.

nos

confor.m

amos

.

. c'bn

l

h .("}

La

~ú~rica

de.l Misal en la Fer. V. in Crena Dñi.

e~

la

;iguirnte:

1

DrcirM

Glo~ta

1n

excelms;

&

1ur1t p11lsantu'

'~r:'.panit

,

~

dmmps

rum

a~1;;

,

plius.

ui.que a4

Sabbatum Sanllum.

La

congruenc.ta

.

q~e

aMgn!:\

para

em:

fito

Gavanto es,

qu~

en aquel

tiempo

.,;¡¡ll¡¡r_o.n .

los Aposto!ts,

y

dü:aro~

de

predicar. Véase

el

Con1entario

sóbre las

Rubricas

<lel

Misal,

part., 4 .

rit.

S.

Y

Be11eJ •. XlV. dice, que

esta

es una

·dicip!ina.

venerable,

lnn.

20.

n. 6. Las

palabras

dd

A~ap

Ruperto .son dignas de

transcribirse:

B' bor¡¡ qlfa

Chr~s

tu1 trMlit&IJ

est,

refle

Jignis

8ulni4 siJe,,tit1m indicimus ChriJturn que

Jo/z1m

torrniifr

CiJlCIFJtem, soforn in Jigno

C'rucis

tXltnJO,

corporl

tfmpanizar;tem,

testimoni11m 'Vtrita–

ti, hmnili ac so/;taria rvoce

pe1_hibmt~11,,

lignto

,,iaileolo

i~

ttrbula

suspenso

&

per–

sornmre,

p

opuiumqne

ad

füclesÍ1JtJ? invitant.e,

signifuamus.

V

í::.

;iquí lo que deAota

la

matr,1ca,

en

el

Tratado Hit.tórico de .la

Litúrgia~

lib.

2,

cap. 6;

(

b)

Fray Francisco Arnol<lo en las No.tas

a

la Consueta de Santo Tori–

bio. cap.

1